Köpråd; första hoj

lahjnuz

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tjatjena,
Håller på att ta mc-kort nu och med går allt som de ska har jag de i slutet av juli. Fyller 24 strax innan och bor i Stockholm.

Tittar just nu runt efter en lämplig första hoj men har väldigt svårt för att bestämma mig. Först var jag inne på FZ8 då jag övningskör på XJ6 och gillar dom men är sugen på lite mer skjuts. XJ6 har också varit på tapeten ett tag. Nu har jag dock reviderat mina tankar kring naken hoj och börjat fundera på något mer sportigt med kåpor. XJ6 diversion tycker jag ser lite illa ut.

De jag är mest inne på just nu är cbr600, r6 och zx-6r. Förmodligen inte optimala nybörjar hojar och mycket dyrare i försäkring. Skulle vara intressant med åsikter och synpunkter från folk med erfarenhet. Så tips på modeller och fingervisning på försäkringspriser uppskattas.
 

lahjnuz

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Edit: största anledning till att jag inte vill ha naken hoj är vinddraget. Kompisar som avråder mig från det då de påstår att de blir ganska turbulent vid högre hastigheter.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad är du ute efter i en hoj?
Hur har du tänkt köra?

Sport kan vara en utmärkt nybörjarhoj, med förbehållet att du knallar vidare till en vidareutbildning på hojkörning och lär dig köra. SMC har drösvis med knix i mälardalsområdet som du kan känna lite på, Rörken, Tuvängen och Gröndal finns i närområdet.

Vill du ha billigare kåpklädda hojar som inte kostar din själ att försäkra i sthlm som 24åring kan du ju titta på ER6F, CBR600/650F, GSX650F och de andra lite mer nertonade sporttouring/street-hojarna. De är också bekvämare att sitta på, och har mer gatanpassad utväxling än de rena sporthojarna. Och om du lär dig köra hoj så kan de dessutom piskas alldeles tillräckligt bra på allmän väg.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Cbr600F finns ju annars om man vill ha kåpor men mest kommer köra gata. Körställningen på supersportisarna gör dem ganska jobbiga att köra i laglig fart på gatan. Man vill ha ganska mycket fartvind, typ 150+, för att avlasta handlederna och ryggen. Sen är det ju inte så att det blir vindstilla bara för att man har kåpor, beroende på var vinden träffar kan det det många gånger vara skönare utan.
 

lahjnuz

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Är ju egentligen inte ute efter att köra så hårt. Eftersom jag bor i Stockholm lär de ju bli mycket stadskörning med lite utflykter på helgerna. Vet faktiskt inte vad jag kommer gilla bäst. Vet att de kommer bli en del turer till Linköping och Jönköping pga familj och vänner. Men 90% sker ju i Stockholmstrafiken.

Perfekta hojen för mig hade nästan varit med samma körställning som XJ6 fast med lite vindskydd. Osäker på om de finns några sådana som är fina att titta på också?

Värt att tillägga kanske kan vara att jag är 200cm lång.

Men ni verkar eniga om att cbr600 kan vara rätt bekväm i stadstrafik men också rolig/bra för lite rolig landsväg?

ER6F var ju definitivt intressant. Hyfsat snygg och verkar rätt billig att äga. Tack för de tipset!
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har redan fått ett bra tips, ER6F. Ett annat med måttlig försäkring och rimligt pris är Triumph Sprint RS. Halvkåpan skyddar utmärkt mot vinden. Den är lite större än ER6F. Du är ju 200cm lång....
Tänk på att stor service med ventilkontroll och eventuell justering ska göras vid 2000mil, 4000mil osv.
har hojen just passerat tex 2000 mil vill man ju ha kvitto på att den stora servicen är gjord (annars blir ju sommaren förstörd i väntan på att få en servicetid.) Och är hojen bara några 100 mil före stor service. Så är det ju ett utmärkt prutargument.
För en stor service kostar ju ca 7500kr.

Min Sprint RS är nu uppe i över 4500 mil och rullar bara på.
 

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Angående "nakenhoj" och att dina kompisar avråder dig från det är inte helt korrekt. Visst vinden blir jobbig i högre hastigheter ( 160+ ) men lite tankkrama så går det upp till 200+ innan det blir jobbigt också. Min första hoj var en GSXR 750 -09. Året efter en s1000rr som jag körde en sommar. Sålde s1000rr'n för att jag inte trivdes med lutningen för att bara åka 90% landsväg. Många av de roliga vägarna på landsväg är väldigt gubbiga etc. Blev jobbigt med RR hoj på de vägarna. Nu kör jag "nakenhoj" med egenskaper som sporthoj men med högre styre och mindre kåpor. Har aldrig tänkt om, trivs som fan! Och om vinden så montera jag dit efter aftermarket vindskärm för att jag ville bli av med vinden något. Fast det behövs egentligen inte heller.

Mitt råd, fixa kortet. Ta och åk runt till olika butiker och prova lite demohojar och hojar du inte ens tänkt på och känn efter. Provkör! :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är ju egentligen inte ute efter att köra så hårt. Eftersom jag bor i Stockholm lär de ju bli mycket stadskörning med lite utflykter på helgerna. Vet faktiskt inte vad jag kommer gilla bäst. Vet att de kommer bli en del turer till Linköping och Jönköping pga familj och vänner. Men 90% sker ju i Stockholmstrafiken.

Perfekta hojen för mig hade nästan varit med samma körställning som XJ6 fast med lite vindskydd. Osäker på om de finns några sådana som är fina att titta på också?

Värt att tillägga kanske kan vara att jag är 200cm lång.

Men ni verkar eniga om att cbr600 kan vara rätt bekväm i stadstrafik men också rolig/bra för lite rolig landsväg?

ER6F var ju definitivt intressant. Hyfsat snygg och verkar rätt billig att äga. Tack för de tipset!

CBR600 finns i två olika tappningar, dels RR, som är den jävligt sportiga och dyra att försäkra varianten, och dels F, som är sporttourern. De har inte så värst mycket gemensamt mer än just "CBR600" i namnet egentligen, de beter sig olika, de har olika förargeometri, och olika inriktning för hur de ska köras. Och CBR600F (och sedemera CBR650F) är mycket billigare att försäkra.

ER6 brukar kallas bra nybörjarhoj... Provsitt och provkör, med 200cm kan den nog vara lite trång...

Du har inga funderingar på literhojar?
Då finns Z1000SX, CB1000F, GSX-S1000F, GSX1250F, VFR800 och en herrans massa annat trevligt med kåpor för en okej peng och bra försäkringspremie, med lite mer utrymme för en välväxt påg. :hihi

I övrigt är värt att påpeka att hojåkat är en kärleksaffär, så köp en hoj som du blir lite kär i. Vill du färdas praktiskt finns tunnelbanan. Eller en scooter.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ska du åka mycket inne i stan eller i lägre hastigheter så kommer du bara bli förbannad på en "riktig" sporthoj. Cbr600f är lämpligare om man vill ha det stuket på hoj, eller vfr800. Jag vill ha en nakenhoj just pga vinden - det är mycket lättare att nöja sig med att köra i omkring 100 då, vilket räcker för att ha kul, istället för att på en sporthoj köra i omkring 150 på 70vägarna o tycka att det går lite långsamt. Skulle något skita sig så vurpar jag hellre i 100 än 150, och snuten blir inte lika förbannade på en om de skulle dyka upp.

Som han ovanför säger - fixa kortet o provkör en hel drös hojar o bestäm dig sedan, eller åk runt med din handledare och provkör och se vad du vill ha för något.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Nä då tror jag att en Bandit 1250 passar TS perfekt, har bara gått ca 2100 mil för mindre pengar än ovanstående BMW...
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Du ska ha en Daytona 675, underbar hoj och otroligt lättkörd. Jag köpte en BMW F800R i feb. som första hoj. Körde den under April men kände att jag behövde mer. Har länge funtat på en CBR600 eller liknande.
Plötsligt dök min röda kärlek upp i en annons hos en handlare. Ringde direkt och köpte den osedd.
Måste säga att jag inte ångrar mig en sekund. Så himla lätt att köra, så himla rolig att köra, allt är bra med den här hojen.... hum, inte försäkringen då. Men vafan, YOLO :)
Mitt tips är att du drar på på en gång och köper den hojen hjärtat vill ha annars kommer du bara gå och snegla/drömma om den och inte känna att du gjort en bra val. Så var det för mig. Nu har jag min drömhoj och kan därifrån växla ner när jag kört av mig :)
 

lahjnuz

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Många bud. Det enda vettiga är väl egentligen att ta kortet och provköra och klämma på lite olika modeller. Cbr600F känns ju som ett ganska attraktivt alternativ. Tackar alla för tipsen!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top