Köpråd första motorcykel

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
20 hk skillnad uppgivet, ungefär samma vrid. Vid vilka varvtal? Hur ser effektkurva osv ut?

En nybörjare känner absolut ingen skillnad, en erfaren vill ha den som är bäst att köra.

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
20 hk skillnad uppgivet, ungefär samma vrid. Vid vilka varvtal? Hur ser effektkurva osv ut?

En nybörjare känner absolut ingen skillnad, en erfaren vill ha den som är bäst att köra.
Uppgiven skillnad ja. Verkliga bakhjulshästar på cb1000r är strax under 110 enligt de flesta tester medans gsx s1000 verkar ligga runt 145. Vridet är snarlikt fö

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
De flesta sannolikt. Det skiljer drygt 35 bakhjulshästar mellan de båda, det märks faktiskt rätt rejält
Klart det märks!
Kört alla literhojjar o gillar CB1000R bäst.
Bäst chassi och välbyggd med en precision a la Honda på allt som de andra inte har imho.
Kavvan låter som en kavva ska = bra, men känns gammal o tung.
Sussen är modern men med sin av/påkänsla i gasen känns det inte bekvämt att köra lite på gränsen. Äckligt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är väl snarare vridet eller när kraften kommer som skulle avslöja dem men ingen känner skillnad på en hoj som gör 0-100km/h på 3.5 sek eller 3,8 sek ;)

Nästan 10% skillnad kan man nog känna. Men det har nog mer att göra med hur effekten levereras, ändrar man utväxlingen på hondan så den blir piggare skulle ingen märka någon skillnad på dem skulle jag tro. CB1000R kändes rätt timid i jämförelse med min Z1000SX, men där är det mindre skillnad, fast min hoj har en ganska ojämn effektkurva, och det rycker iväg lite vid 7k rpm, vilket gör att den känns mer effektstinn än vad den är.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin