Köpråd Fiddy

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
Hej, jag ska köpa en fiddy nu till sommaren men har ingen erfarenhet av dem, endast crossar och sporthojar. Så jag tänkte höra vilka märken jag ska undvika. Och vart jag kan vända mig för att köpa en. Vill köpa en helt ny.

Jag är 181cm 88kg tror ni 125cc räcker för mig ? Ska åka med min sambo som rider ute i skogen osv.
 

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Hur mycket vill du lägga mellan tummen och pekfingret på en fiddy?
Köpte själv en kinesisk 125cc 4T för 3000.- spänn. För mig kändes den summan lagom för en leksak som man både sitter obekvämt på och som endast körs på stigar.
 

Scrop

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
nkpg
Hoj
KTM 625 SMC
Hur mycket vill du lägga mellan tummen och pekfingret på en fiddy?
Köpte själv en kinesisk 125cc 4T för 3000.- spänn. För mig kändes den summan lagom för en leksak som man både sitter obekvämt på och som endast körs på stigar.

ja hade nån kina 125cc 4t med, gav 3k för 2st som grannen ville bli av med (nyskick på dom). visst va de skit kvalite men som du säjjer så skulle ja själv inte lägga mer pengar på en "leksak" heller, o de dög ju o åka lite på.
 

sliCk_hampus

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675 banhoj
Har en pitpro från 2005 som jag kan sälja för 5000:-, riktig kvalitetsfiddy som kostade runt 16tusen ny. Fungerat felfritt under alla dessa år.
Hör av dig om du är intresserad!
(Vet att du ville ha en ny, men enligt mig bättre o köpa begagnad av bra kvalitet istället för en ny kinafiddy för samma pengar.)
 

Raxaer

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
kolbäck
Hoj
Aprilia RS -03, Yamaha WR 450 Motard -03, Suzuki GSX-R 750 -00
Tävlade i minimoto förut där finns det 2 klasser som dom kör midsize, DBR-1 och Snakepit 160cc och magicbike är det som dom kör där. Verkar vara hyfsad kvalite på dom, dom går bra som fan iaf.
 

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
Just som ni säger vill ja inte ge mer än runt max 3-5 000 eftersom det är en ren leksak.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Vi köpte en orion med loncinmotor från motorsweden för 3k, och man får ju vad man betalar för...
Det som gick sönder var:
Hjullager bak
Svinglager
bromsok bak (sprack på mitten)
2:ans växel hoppade ur. (vanligt på Loncin motorerna.)
kedjelås
bränsleslangar
Luftfiltret var modell disktrasa med hål så det böts ut.
Allt detta på 1½år

Motorsweden har för övrigt ingen garanti på nått, trots att växellådan började krångla redan efter andra körningen.
 

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Har en pitpro från 2005 som jag kan sälja för 5000:-, riktig kvalitetsfiddy som kostade runt 16tusen ny. Fungerat felfritt under alla dessa år.
Hör av dig om du är intresserad!
(Vet att du ville ha en ny, men enligt mig bättre o köpa begagnad av bra kvalitet istället för en ny kinafiddy för samma pengar.)

Håller med. Bättre med en begagnad kvalitets fiddy än en billig kina puff. Har haft 5 fiddyn och 2 första var kina puffar som strulade konstant. Svårigheten med kina är att det är svårt med reservdelar. Hade 3 st Pitpro efter det och dessa bara gick o gick. Köpte alla 3 under 3 papp så det går att hitta kvalite till ett bra pris. Den sista pitpron en 125- 06 va en riktig kul leksak. Snygg oxå med den oranga ramen o svarta kåpor.
Har faktiskt tänkt på att skaffa en fiddy igen för det är kul för pengarna:banana
 

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Min måste vara ett riktigt fredagsexemplar isf, haft den snart i 4 år och har inte skruvat annat än tanklocket när det är dags för påfyllning. :tummenupp
Kina grejer (oavsett produkt) är dock väldigt varierande i kvalitet, så får du som nämnt ovan tillfälle att köpa en pitpro eller dyl. för samma peng så varför inte. Skippa dock söndertrimmade as, hade en polare som höll på att kitta sin pitpro så den blev bara skrot efter en säsong. Glappare motor än den får man leta efter.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Vill du få lite mek-erfarenhet så är det inga fel att köpa kina :)
 

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
Saken som hör till är väl att jag inte har någonting emot att skruva lite. Jag kan stå en hel helg och fixa en moped för att sätta ihop den och ställa den för att damma igen. Tycker det är kul att göra saker så länge det ger nått som jag kommer förmodligen spåra ur och byta massa saker bara för att..

Som min R1a tex, jag kunde inte ens köra den innan jag hade plockat isär stora delar av den för att kolla hur det såg ut.
 

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
Saken som hör till är väl att jag inte har någonting emot att skruva lite. Jag kan stå en hel helg och fixa en moped för att sätta ihop den och ställa den för att damma igen. Tycker det är kul att göra saker så länge det ger nått som jag kommer förmodligen spåra ur och byta massa saker bara för att..

Som min R1a tex, jag kunde inte ens köra den innan jag hade plockat isär stora delar av den för att kolla hur det såg ut.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag och två polare bestämde oss också för att tjacka fiddys i höstas, jag köpte mig en Exxo och polarna köpte varsin Orion.
Min har fungerat felfritt hittils, har bara behövt göra en ventiljustering, polarna har haft en hel del klabb med sina hojar dock...
Dämparna är riktigt svampiga, man sitter inte alls bra och styret är ungefär lika brett som en medelstor penis.
Materialen är sämre på Orion, kör man omkull så kröks allt som kan krökas.

Men som sagt, ifall man gillar att skruva lite så är det säkert ett vettigt köp, fast personligen så hade jag mycket hellre lagt samma summa på en begagnad "märkeshoj", Exxo är bra skit och Motorbiten i Falun kan fixa allt till dessa :)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har inte kört Pitpro men misstänker att de är snäppet vassare.
Exxo har motor från Lifan och Pitpro använder Jialing om jag inte har fel, Jialings motor är mer trimvänlig men du lär bli nöjd oavsett vilken du köper.
 

buhus

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Örby
Hoj
2006 Triumph Daytona 675
Kom ihåg att dom flesta fiddys är väldigt högljudda, jämnförbart med en supermotard med rensad ljuddämpare. Det kan vara knepigt att åka runt bredvid en häst
 

Magg0t

Speed Is Priceless
Gick med
24 May 2009
Kom ihåg att dom flesta fiddys är väldigt högljudda, jämnförbart med en supermotard med rensad ljuddämpare. Det kan vara knepigt att åka runt bredvid en häst



Hon är tränad bredvid crossar etc, hon tålde också en R1a med raka rör så jag hoppas och tror att det ska gå bra. Men jag kommer förmodligen ligga 100 meter före minst iaf ;)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top