Köpråd gällande Honda VFR 750 eller annan

P@itor

Speed Addic
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Honda VFR750f RC24
Abstinensen är stor, tre år utan cykel, å har nu funderingar på en Honda VFR 750 som som yngst får vara 89a av classica skäl.

Några tips om vad man ska kolla på. Miltalen ligger mellan 5000 till 9500. Vad är för mycket? Hur är dom å köra De flesta på annons finns i stockholm vilket är en bit när man mestadels rör sig i området helsingborg - göteborg.

Ja, eller varför inte tips på nån annan cykel som jag kanske missat ;)

P@itor

Speed Addic
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Honda VFR750f RC24
Kan även tillägga att mitt pristak ligger på 20k. Men iaf, mer info om vad jag ska kolla på när det gäller VFR av modell tom 89 är välkommet. :tummenupp

Slipsten

Radical Riders
Gick med
27 Jan 2008
Hoj
Yamaha FZ8N -11
Jag kan tipsa om att läsa/fråga på vfr-forum.se, många insatta viffer förare där som har bra koll. Själv har jag ingen erfarenhet av de äldre men är väldigt nöjd med min -02:a.

tommi

Guest
Får väl gratulera då :) bra hoj spelar ingen roll vilket årtal du köper dom rockar allihop och kommer alltid att göra :yoparty

gramseboy

med många meriter...
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Yamaha R1-00 MC Xpress Turbo:-)Kawazaki zx12r -00 , Honda CBR 900 rr fireblade -96 & GSXR 1100r -92(GRÅblå) aktiva. Haft :Suzuki RG 125 -93(NY),CB 750f -82, VFR 750 -89, GSXR -92( rödsvart), TL 1000s -97 (NY), GSXR 1100 -93
Blev en VFR för den intresserade :p

Såg tråden först nu.... VFR 89 var min första tunga hoj (1996). Hade förhöjt kåpglas som gick att justera i två lägen (extra högt & lägre)....

Kommer aldrig glömma första provturen.... den var sen helt grym att köra långt med. Har haft många hojjar sen dess... men farsan köpte en flong ny 2007 VFR 800 20års jubileumsmodellen med original packväskor och allt för två år sedan....
anledningen var att han inte tyckt att någon hoj som jag haft efter denna varit i närheten.
Jag har självklart testat farsans 07an. Visst, det är "touringhoj" och så men det sjuka är att man känner igen sig direkt från gammel Viffern från 89. Snacka om att en tidig VFR är sjuuukt mycket för pengarna om man kan leva med lite lägre toppeffekt. Så länge du kollar och byter oljan så kommer den aldrig stanna för dig!

Kan rekommendera alla som ska ta körkort eller precis har tagit kort att köpa en tidig VFR som försthoj. Lagom med effekt när man är "färsk" och som nybörjare kör ändå ingen snabbare på Bulten bara för att man har senaste sporthojen ..... snarare tvärt om.

Grattis till ett bra köp!

MVH

P@itor

Speed Addic
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Honda VFR750f RC24
Man tackar. Nu ska man bara bli av med ringrosten ;) Känner ett obehag vid regn som troligen e helt överdrivet :p

eson08

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Hoj
Kawasaki ZX12R Ninja 00
Grattis! Jag är en färsk 21-åring och ska siktar på att köpa en VFR av samma anledningar som du och tror att du gjorde ett bra val! Jag ligger dock i valet och kvalet mellan den och hurricane (egentligen Honda CBR 1000F) för att jag inbillar mig att jag sitter bättre på en lite större hoj då jag är ganska lång (195cm). I slutänden tror jag det går på ett ut och väljer nog den som ger mig den bästa dealen! Någon som prövat båda dessa hojar och vet vilken som lämpar sig bäst för en längre förare?

P@itor

Speed Addic
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Honda VFR750f RC24
Ut och prova är väl bästa tipset. Vet inte vad som gäller för cbr 1000f men motorn i vfr750 är känd för att vara "outslitlig" och kan bara instämma att den går som en klocka.

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Hoj
Honda blackbird 1998
du kan köpa från 1990 års modell den är 20 år o den kostar då 1600 helförsäkring

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Grattis! Jag är en färsk 21-åring och ska siktar på att köpa en VFR av samma anledningar som du och tror att du gjorde ett bra val! Jag ligger dock i valet och kvalet mellan den och hurricane (egentligen Honda CBR 1000F) för att jag inbillar mig att jag sitter bättre på en lite större hoj då jag är ganska lång (195cm). I slutänden tror jag det går på ett ut och väljer nog den som ger mig den bästa dealen! Någon som prövat båda dessa hojar och vet vilken som lämpar sig bäst för en längre förare?

Har haft en CBR1000F som jag stormtrivdes med och utav vad jag hört så får du krasha den i en bergvägg innan motorn lägger av.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept