Köpråd Husaberg 350 -95

Aprilia_125

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Aprilia Rs 125 -03, suzuki dr350, kines
hej.
Jag ska iväg och kolla på en husaberg imorgon och skulle gärna vilja ha lite råd om vad jag borde kolla extra på. Hojjen har inte rullat speciellt mycket och org. däcken sitter fortfarnade kvar på (!) Men även fast att den inte är körd så mycket så kan det ju finnas dolda problem för. Hojjen är ju 11år gammal. Det skulle vara kul om det finns någon som äger/ägt/kört en husa 350 skulle kunna ger mig lite råd och så.

Tacksam för svar
/Max

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Skulle tyvär inte själv rekommendera den hojen. För lite hoj för besväret skulle jag nog vilja säga. :( Men till rätt pris......

Aprilia_125

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Okej, syftar du på att det finns en stor risk att den går söder? Eller kasnke underhållet? Jag vet att det är ganska mycket jobb med en husabergare men det kanske är värt det? Eller så kanske man borde satsa på någon med lite mindre effekt och underhåll..

/Max

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Aprilia_125 skrev:
2338802 Okej, syftar du på att det finns en stor risk att den går söder? Eller kasnke underhållet? Jag vet att det är ganska mycket jobb med en husabergare men det kanske är värt det? Eller så kanske man borde satsa på någon med lite mindre effekt och underhåll..

/Max
Ja just det menar jag. De har bland annat väldiga problem med smörjningen. Skulle själv inte välja att köpa en husaberg annat än 99-00 eller 03- pågrund utav just driftsäkerhetsskäl. Servicen är annars överkomlig men personligen tycker jag inte att en 350 hade varit något att satsa på om man nu förbereder sig på ras och köper en äldre husa då du får ut så lite för besväret med den lilla motorn. Någon annan får gärna yttra sig i saken, kanske någon här som äger en sådan som kan utala sig?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
philsson skrev:
2339320 Skulle själv inte välja att köpa en husaberg annat än 99-00 eller 03- pågrund utav just driftsäkerhetsskäl.
Och varför inte 01-02?

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Busaberg skrev:
2339333 Och varför inte 01-02?

Funderade på det samma, visst fanns det svagheter på de modellerna, vipparmslagren, balansaxellagringen och nåt mer va? men frågan är om 99-00 var bättre?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
erik skrev:
2339388 Funderade på det samma, visst fanns det svagheter på de modellerna, vipparmslagren, balansaxellagringen och nåt mer va? men frågan är om 99-00 var bättre?
Vad jag vet så uppdaterades oljesystemet 99. Vad detta innebär vet jag inte men jag tror det hade att göra med bland annat oljepumpen, uppdateringar som ligger kvar på de nyare modellerna, säkert uppdaterad ytterligare några år senare. 01-02 har det kända problemet med balansvikten. Går antingen att bygga bort eller uppgradera för 4-5 lappar. Sen problemet med kickaxlar som går av men är dessa fel fixade så är det kanonhojar. I övrigt har 00an också samma "problem" med dåliga vipparmsrullar men är dock ett fel lätt att fixa. Skillnaden med 99-00 är ju att de totalt saknar balansvikt, alltså mindre som kan strula och är därför en bättre motor i min mening. Dessutom slipper man klyva motorn för att byta kolv och så går det inga kylkanaler genom transmissionkåpan. Sen sånna smådetaljer som att -00 inte har shimsad vev, detaljer som bidrar till en mer lättmekad hoj vilket är positivt för min del då jag gör all service och reparation på egen hand.

Last edited:

Aprilia_125

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Den enkla anledningen till att jag inte köper en nyare är att jag inte har tillräckligt med pengar. Har bara 15k.

/Max

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
philsson skrev:
2339891 Vad jag vet så uppdaterades oljesystemet 99. Vad detta innebär vet jag inte men jag tror det hade att göra med bland annat oljepumpen, uppdateringar som ligger kvar på de nyare modellerna, säkert uppdaterad ytterligare några år senare. 01-02 har det kända problemet med balansvikten. Går antingen att bygga bort eller uppgradera för 4-5 lappar. Sen problemet med kickaxlar som går av men är dessa fel fixade så är det kanonhojar. I övrigt har 00an också samma "problem" med dåliga vipparmsrullar men är dock ett fel lätt att fixa. Skillnaden med 99-00 är ju att de totalt saknar balansvikt, alltså mindre som kan strula och är därför en bättre motor i min mening. Dessutom slipper man klyva motorn för att byta kolv och så går det inga kylkanaler genom transmissionkåpan. Sen sånna smådetaljer som att -00 inte har shimsad vev, detaljer som bidrar till en mer lättmekad hoj vilket är positivt för min del då jag gör all service och reparation på egen hand.
De flesta problemen verkar ha varit på 650:in.Jag vet då inte om någon som trampat av en kickaxel på någon av dom mindre modellerna.01 och 02 har också kullager till ramlager.Vad som nu skulle vara fördelen med det? Motorn är ju ännu enklare att skruva med om det är rullagrad vev.Och vad har du haft för problem med att vattenpumpen sitter i transkåpan:va

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
philsson skrev:
2339891 Vad jag vet...
Behöver uppdateras med mer fakta innan du presterar det som grund för varför man ska eller inte ska köpa en hoj. Dom fakta som du har skrivit stämmer men inte för alla motorstorlekar och/eller alla årsmodeller! Ingen blir hjälpt av fakta som inte är komplett eller korrekt presenterat.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ghost skrev:
2340115 Behöver uppdateras med mer fakta innan du presterar det som grund för varför man ska eller inte ska köpa en hoj. Dom fakta som du har skrivit stämmer men inte för alla motorstorlekar och/eller alla årsmodeller! Ingen blir hjälpt av fakta som inte är komplett eller korrekt presenterat.
Nej det är sant. som till ex att problemet med kickaxlarna gäller för 650n. Det är det jag hoppas på att de jag inte har koll på rättas av de som kan bättre, som vanligt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept