köpråd. Kawasaki klr eller klx-kvaliteskillnad?

turbosharp

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
nv
Hoj
hojlös
hejsan allihopa, är ny här på forumet och har precis tagit mc-kortet (begränsad). funderar starkt på en offroad hoj och då en kawasaki klr eller klx från 92 och uppåt. offroad är det som går först eftersom jag tidigare kört cross, samt att man inte behöver så många hk för att det ska blir roligt.
vet ni någon annan hoj i stil med dessa, fortfarande offroad i samma prisklass och kvalite!?

hur som helst så har min morbror en klx och den fungerar utomordentligt bra!
eftersom jag idag hörde att klx ska ha bättre kvalite än klr:en så undrar jag helt enkelt bullshit eller inte?

eftersom jag gillar utseendet bättre hos klr så lutar det åt just en sån, men tittar man på priset så är faktiskt klx oftast några tusenlappar dyrare om man ser till årsmodellen!?

oerhört tacksam för vettiga svar!

tack på förhand!
mvh oscar
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
turbosharp skrev:
2295608 hejsan allihopa, är ny här på forumet och har precis tagit mc-kortet (begränsad). funderar starkt på en offroad hoj och då en kawasaki klr eller klx från 92 och uppåt. offroad är det som går först eftersom jag tidigare kört cross, samt att man inte behöver så många hk för att det ska blir roligt.
vet ni någon annan hoj i stil med dessa, fortfarande offroad i samma prisklass och kvalite!?

hur som helst så har min morbror en klx och den fungerar utomordentligt bra!
eftersom jag idag hörde att klx ska ha bättre kvalite än klr:en så undrar jag helt enkelt bullshit eller inte?

eftersom jag gillar utseendet bättre hos klr så lutar det åt just en sån, men tittar man på priset så är faktiskt klx oftast några tusenlappar dyrare om man ser till årsmodellen!?

oerhört tacksam för vettiga svar!

tack på förhand!
mvh oscar


tror du får mer roligt o race med klx,n
klr e riktigt tråkig..
har iaf för mig att klx,n är lättare o "snabbare".
ser om inte annat mycke smidigare ut :)
 

turbosharp

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
nv
Hoj
hojlös
aha okey, låter ju logiskt om man ser på priset. men jag föredrar fortfarande klr:ens utseende gillar inte riktigt klx ramen, men det är ju nått man kan leva med om den är bättre på andra sätt =) fler synpunkter?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
turbosharp skrev:
2295893 aha okey, låter ju logiskt om man ser på priset. men jag föredrar fortfarande klr:ens utseende gillar inte riktigt klx ramen, men det är ju nått man kan leva med om den är bättre på andra sätt =) fler synpunkter?
klx e enligt mitt tycka snyggare än klr,n..
klr ser såååå klumpig ut.
 

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
turbosharp skrev:
2295893 aha okey, låter ju logiskt om man ser på priset. men jag föredrar fortfarande klr:ens utseende gillar inte riktigt klx ramen, men det är ju nått man kan leva med om den är bättre på andra sätt =) fler synpunkter?
ozeo skrev:
2295943 klx e enligt mitt tycka snyggare än klr,n..
klr ser såååå klumpig ut.
ozeo skrev:
2295878
klr e riktigt tråkig..

Vad är det mina ögon skådar? :4skrika :fatta! :censored


;)


Kika i min projekttråd så kan du ju få lite tips om vad man kan hitta på med en klr..
Själv tycker jag att KLR:en duger alldeles utmärkt att åka på, går även att busa en hel del med dom...
Men helt klart så är det inget effektmonster, men det är just därför den är perfekt som förstahoj :)
 

turbosharp

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
nv
Hoj
hojlös
tack för svar!

ska checka länkarna. men har checkat blocket lite, och klr och klx ser ju nästan identiska ut, förutom klrens fula avgassystem och gälar i tanken, men den är alltså större och tyngre?

vad skiljer motorerna åt, nån som vet?

edit: förbaskat tjysst bygge, roligt att se =) man skulle gjort nått sånt själv också :D

försäkringen!?!? 1700kr , hur tusan kan det vara så billigt? jag har hört minst 3000krhalv halvåret! vad har jag missar :3freak

vad tycker du som har en sån hoj, hur är den att köra, motor karaktär osv!?
 
Last edited:

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
turbosharp skrev:
2295997 tack för svar!

ska checka länkarna. men har checkat blocket lite, och klr och klx ser ju nästan identiska ut, förutom klrens fula avgassystem och gälar i tanken, men den är alltså större och tyngre?

vad skiljer motorerna åt, nån som vet?

edit: förbaskat tjysst bygge, roligt att se =) man skulle gjort nått sånt själv också :D

försäkringen!?!? 1700kr , hur tusan kan det vara så billigt? jag har hört minst 3000krhalv halvåret! vad har jag missar :3freak

vad tycker du som har en sån hoj, hur är den att köra, motor karaktär osv!?


Angående försäkringen så är det så pass billigt dels pga av att den är reggad 25 kw, sen så anses väl inte en KLR som världens bushoj direkt..och det hjälper väl till att sänka premien :)

Kort sagt är väl KLX en race version av KLR, men exakt vad som skiljer vet jag inte...
KLX har iaf lite mer pulver i motorn (Tror det är annan förgasare) sen har KLX:en en USD gaffel och väger lite mindre. Finns säkert mer skillnader, men jag har ingen direkt koll..

Jag tycker KLR:en är en kanonhoj, har kört med min i 2 sommrar nu och jag är helt nöjd med den. Som det är sagt tidigare, det är inget effektmonster och den väger en del, men det går helt klart att busa med den och man kan köra rätt bra med den ändå...



...och den fungerar ju som motard också :banana
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Farsan har en klr600. Inga vibrationer eller krångel, riktigt kul att smiska. Den kanske är lite slö men det räcker till för att ha kul. Kolla in denna filmen.

Annars om du avstår från elstart och komfort så finns dom gamla xr600. Tänk på att äldre än -86 så får du helförsäkring för typ 1300kr helår.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hägglund skrev:
2295962 Vad är det mina ögon skådar? :4skrika :fatta! :censored


;)


Kika i min projekttråd så kan du ju få lite tips om vad man kan hitta på med en klr..
Själv tycker jag att KLR:en duger alldeles utmärkt att åka på, går även att busa en hel del med dom...
Men helt klart så är det inget effektmonster, men det är just därför den är perfekt som förstahoj :)



haha..
jag har provat en klr nån gång. inte kul alls..
men visst kan man få dom snygg o mindre klumpig men de e dom faen inte orginal..
:hihi
 

turbosharp

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
nv
Hoj
hojlös
hoho ja det är så dom ska köras! (film)
okey, men då lutar det helt klart åt en klx. om det inte är försäkringen som sätter gränsen =/


kul att du gillar din hoj hägglund! båda cyklar är säkert bra, iaf som nybörjar hoj i rätt prisklass! får man se några uppdaterade bilder på ditt bygge kanske?

eftersom det inte går att kolla precis vad det kostar genom deras kostnads kalkyl via hemsidan (går tydligen inte på 25kw) http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=insurance&p=13
så har jag mailat dom istellet. hoppas på ett svar snarast. men 1700-2000 är ett helt okey pris på försäkring :)
nått tips när det gäller försäkringsbolag i övrigt (18år/begränsad)?


Bomanrd: bra tips, men jag lägger hellre till lite pengar. det står nu mellan
kawasaki klr -95 eller klx -93. men som sagt, helst klx.


ha det fint gott folk
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Det finns två varianter av KLX; C & R. R-modellen är tyvvärr sällsynt i Sverige men jag har ägt en sådan som importerades från Tyskland där de är mer frekventa. Klx-C har elstart, R har kick. R är piggare och roligare. Det är ine bara kick eller elstart som skiljer, det är bl.a plasttank, mindre vikt & mer pulver. Den gick utmärkt och slanga med. Kul hoj!
Lite tyska KLX:
http://www.klx650r.de/thumbnail02.htm
 

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
turbosharp skrev:
2298157 får man se några uppdaterade bilder på ditt bygge kanske?+

Jodå, det ska tas några bilder så småningom, när man får tid och ork :tungan
får semster nu på fredag, då kanske man orkar lyfta kameran och ta några kort :rofl
 

turbosharp

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
nv
Hoj
hojlös
tjysst bild moog, är det morgon frillen eller? ;)
det låter ju alltid roligare med mer pulver (R modellen) men samtidigt låter det som man får problem med reservdelar då den är så pass ovanlig i sverige. kanske bättre att satsa på en vanlig klx isf. är det nått mer än elstart som skiljer klx-c från de övriga?
och du som nu haft en klx, vad tycker du om den
*hur är den att köra?
*för och nackdelar?

jag hegglund det tycker jag definitivt du får ta och göra! =)
funkade kon-filtret som det skulle?

fick mail idag och jag får pröjsa runt 2200 för halvförsäkring helår via bilsport-mc. helt ok! men varför köpa helår när man bara kör halvår? =)
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Hej du.
Har mekat en del med KLR,,och det är väl inte nåt som jag skulle rekommendera altför varmt,,,,
Låter krig i motorerna b.la.,,
Nä, köp en Yamaha XT eller TT, evt, Hondas XR, (de är fina), istället.
Nästan alla mc-bud kör ju med Yamaha,,så de tål nog en hel del. ;-)
Hälsar Frostie/ex- Kawasaki-mekaniker,,,
 

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
turbosharp skrev:
2300843jag hegglund det tycker jag definitivt du får ta och göra! =)
funkade kon-filtret som det skulle?

fick mail idag och jag får pröjsa runt 2200 för halvförsäkring helår via bilsport-mc. helt ok! men varför köpa helår när man bara kör halvår? =)


Japp, har inte märkt nån direkt skillnad mot förut, ska byta lite munstycken och se hur den beter sig då...

Man har helår därför att man har ett extra par hjul med dubbdäck som man kör på isen med på vinter :7peta :tummenupp
 

turbosharp

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
nv
Hoj
hojlös
turbobiker44

hmm egentligen borde du ju veta bäst, men jag tror fortfarande på klx:en delvis för att modellerna du nämnde inte riktigt ser lika bra ut, och de senare modellerna är alldelles för dyra =/ har ju testat min morbors klx, och den fungerar förträfligt bra. kanske inte med era mått mätt hehe, men som nybörjar hoj blir den säkert perfekt. jo jag har en fråga sen, den har ca 40hk orginal om jag inte fått fel för mig, stryper man ner den till 25kw så är det ju ca 34 hk. är det så stor skillnad på de sista 6 hästarna?



hur mkt kostade motard kittet?
 

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
turbosharp skrev:
2303918 turbobiker44

hmm egentligen borde du ju veta bäst, men jag tror fortfarande på klx:en delvis för att modellerna du nämnde inte riktigt ser lika bra ut, och de senare modellerna är alldelles för dyra =/ har ju testat min morbors klx, och den fungerar förträfligt bra. kanske inte med era mått mätt hehe, men som nybörjar hoj blir den säkert perfekt. jo jag har en fråga sen, den har ca 40hk orginal om jag inte fått fel för mig, stryper man ner den till 25kw så är det ju ca 34 hk. är det så stor skillnad på de sista 6 hästarna?



hur mkt kostade motard kittet?

För mig var det ingen direkt skilnad med eller utan strypning, kändes lite på mellanregistret att den tappa lite kraft...
Annars märktes det inte mkt

Jag gav 13500 för motardhjulen med nya däck, bakdrev, bromsskiva fram och bak och bromsok fram :)
 

turbosharp

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
nv
Hoj
hojlös
okey, mycket pengar men det är förbaskat coolt. vad är det för års mod på din då?
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top