Köpråd KTM660/690

kaptn

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Z1000 -05
Hejsan!

Har stora bekymmer att bestämma vad nästa leksak blir, och vad den får kosta.
Kanske någon kan guida mig åt rätt håll?
funderingar:

_Bör_ man satsa på en 690SMC framför SM? och; vad ska man ge för en "normal" SM resp SMC? Alltså med 900-1500 mil på mätaren och ok skick? Svårt att avgöra vad blocket-objekten är värda utifrån noll erfarenhet...

Vad ska man "leta" efter för fel om man kollar på en 690 eller eventuellt 660?

Hur länge håller en 660 och 690 maskinellt om man busar runt normalmycket på asfalt mest? Jag förstår att det är svåra frågor, men rent uppskattningsvis så man vet vad man kan bjuda på objekt man är och kikar på.

Är som det märkt helt blivande newbie, och lite av den anledningen vill man hålla igen pengarna lite nu. Är det tråkig så är det ingen större förlust, och är det ruskigt kul så kan man byta upp sig efter ett eller två år.

Överväger även 625 men den verkar inte lika vanlig.

Alla tips mottages tacksamt!

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Kolla runt lite här på Motardforumet, återkom om det är något som är obesvarat.

kaptn

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Z1000 -05
Med en viss skam upptäckte jag hur många liknande trådar det fanns, ja... :huvet

Men, priset är jag inte helt 100 på. Denna t.ex: http://www.blocket.se/blekinge/Ktm_690_sm_28708674.htm?ca=18&w=2

Låter dyrt med utsatt pris?

Då känns denna mer rimligt satt?
http://www.blocket.se/ostergotland/Ktm_690_sm_28735385.htm?ca=18&w=2&last=1

Det är så dåligt utbud här nere i sydost så man kanske helt enkelt ska ta en utflykt till storstad och kolla in 5-6st och ta med den finaste/mest prisvärda hem..

Och en sak jag inte kunde hitta var; vilka stora brister kan man hålla utkik efter om man åker och kolla på en 690?

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Med en viss skam upptäckte jag hur många liknande trådar det fanns, ja... :huvet

Men, priset är jag inte helt 100 på. Denna t.ex: http://www.blocket.se/blekinge/Ktm_690_sm_28708674.htm?ca=18&w=2

Låter dyrt med utsatt pris?
Då känns denna mer rimligt satt?
http://www.blocket.se/ostergotland/Ktm_690_sm_28735385.htm?ca=18&w=2&last=1

Det är så dåligt utbud här nere i sydost så man kanske helt enkelt ska ta en utflykt till storstad och kolla in 5-6st och ta med den finaste/mest prisvärda hem..

Och en sak jag inte kunde hitta var; vilka stora brister kan man hålla utkik efter om man åker och kolla på en 690?

Den första gissar jag att ljuddämparen höjer priset.

Den andra tycker jag ser helt ok ut. En bekant har haft en SM, klagade inte på något. En vän har en 690 SMC, som verkar ha något stök med insprutningen, vet inte om det är vanligt, men kanske kan vara något att kolla om den varit inlämnad för liknande.

Kolla även så att KTM´s register över körda mil stämmer med mätaren och serviceboken.

kaptn

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Z1000 -05
Okej, tackar för input.

Har alla 690 insprut, eller har SM förgasare?

Och, "Kolla även så att KTM´s register över körda mil stämmer med mätaren och serviceboken.". Vad innebär KTMs register, och hur kollar man detta? Låter intressant och värdefullt vid begagnatköp...

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Okej, tackar för input.

Har alla 690 insprut, eller har SM förgasare?

Och, "Kolla även så att KTM´s register över körda mil stämmer med mätaren och serviceboken.". Vad innebär KTMs register, och hur kollar man detta? Låter intressant och värdefullt vid begagnatköp...

Alla 690 har insprut, ja.
660,625 har fugge.

Jag skulle personligen välja SMC före SM.
SMCn är piggare, smidigare, och lättare.

kaptn

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Z1000 -05
Okej, ja det är så jag förstått det lite med, gällande SMC kontra SM. Dock öerväger jag lite snålalternativet; en 660 som instegshoj för att verkligen ta reda på hur det är att köra motard, så kan man uppgradera i framtiden när man vet om det är värt pengarna.
Det handlar om en cykel för 30-40.000 ist för kanske 60.000 eller mer, då jag tror jag skulle köra på en SMC direkt ist för att köpa en SM och såklart ångra sig efter en månad.

Det som gör en osäker är att vibrationerna stör för mycket och att man kanske vill åt insprutet, så frågan är om det inte lutar åt 690 trots allt. Blir många nätters sömn på detta innan det kommer något beslut är jag orolig.

Det som gör det svårast är ju svårigheten att provköra här nere, finns ju ingen handlare som har några inne. Hade man kunnat köra 4-5 olika modeller en dag så hade man nog bestämt sig rätt snabbt.

Tack för responsen iaf!

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Nu har ja inte kört varken 660 eller 690 sm men den uppfattningen ja fått så e de mer bus över en 660... Visst vibrerar en 660 mer kanske men misstänker att bristande sittkomfort e minst lika jobbigt... Så mitt val skulle bli 660...

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag hade husan 650 och den vibrerade inte mycket. Man åker ju ingen elcykel :va

Nu vet jag inte om ktm 660 är värre än husa 650, men jag tror inte det är något du kommer tänka på, det är väl kontorsråttor som fått för sig att en motard vibrerar mycket.

625:an har du ju också, nästan identisk med 660, men 625:an har elstart vilket kan vara skönt.

kaptn

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Z1000 -05
Låter bra för min plånbok. Jag får helt enkelt testköra en 660 och se hur vibrationerna känns. Samt uppskatta om man kan leva med kick, spontant låter det inte så jobbigt men det kanske man inte vet förren efter ett par månader.

Kanske man är en kontorsråtta i själen så man är låst till en 690 men jag är tveksam till att vibrationerna skulle vara så enorma. Eventuellt skulle man kanske ha den till pendling eller nån långtur och det kan ju bli omöjligt om den skakar så enormt.

Så kan man lära sig lite på en billigare och enklare och uppgradera när det känns värt, risken med en 690 är att man blir feg pga värdet och inte kan busa loss :)

En 660 för 30-40000 gråter man inte direkt över om (när) man vurpar med, sålänge den inte blir sned eller totalhavererar då.

Väljer man mellan SM och SMR när det gäller 660 också? Och det lär vara dumsnålfasoner att välja SM före SMC?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Låter bra för min plånbok. Jag får helt enkelt testköra en 660 och se hur vibrationerna känns. Samt uppskatta om man kan leva med kick, spontant låter det inte så jobbigt men det kanske man inte vet förren efter ett par månader.

Kanske man är en kontorsråtta i själen så man är låst till en 690 men jag är tveksam till att vibrationerna skulle vara så enorma. Eventuellt skulle man kanske ha den till pendling eller nån långtur och det kan ju bli omöjligt om den skakar så enormt.

Så kan man lära sig lite på en billigare och enklare och uppgradera när det känns värt, risken med en 690 är att man blir feg pga värdet och inte kan busa loss :)

En 660 för 30-40000 gråter man inte direkt över om (när) man vurpar med, sålänge den inte blir sned eller totalhavererar då.

Väljer man mellan SM och SMR när det gäller 660 också? Och det lär vara dumsnålfasoner att välja SM före SMC?
Nej man väljer inte mellan SM eller SMR när det gäller 660. Dock så är den uppdaterad -05 med dubbla pipor och lite coolare design på bakskärmen.
Dock skulle jag välja en 690SM framför en 660 då 690´n är en modernare hoj.
660´n har ju hängt med sedan 2003 och ännu längre som 640/625.
Du kan få en 690SM för 45-50k

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Jag kör en 640, gissar att den och 660 brottas med samma typ av vibrationer, och de är inte att leka med! Kör man lite motorväg och klämer tanken mellan så är det ruggigt påtagligt, i lägre inte så farligt. (referens, när den står på tomgång svajar regskylten 0.5 - 1cm ungefär, har nite mätt men...)

690 SMC går som ett strykjärn om man jämför dem.

Vet hur mycket det skiljer mellan en 690 och en 660 prestandamässigt, men 690 SMC är en dröm att köra. Lätt, smidig, djävulskt busig och väldigt ettrig/rå.

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Har haft både 660 och 690 SMC och 690 är enl mig en klart bättre hoj. Mindre vibrationer, bättre chassi/bromsar/fjädring och bra drag i motorn. 660 är väl ngt starkare på låga varv men den vibrerar så man inte pallar mer än 3mil transport + att chassit känns sämre. 660 är ju förra generationens LC4 (chassi+motor) som inte är mkt förändrade sen 90-talet. En 690 går att åka långt med och fungerar bra på små dåliga vägar, ska du sen åka bana är det bara att ställa om fjädringen i sportläget så funkar det kalas.
Funderar f.ö. på att sälja min 690 så hör av dig om du bestämmer dig för denna modell..

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Min vän..... Sök och du skall finna:tummenupp

http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/testat/1415-duell-mellan-ktm-660smc-och-690smc

[YOUTUBE-ID]<object width="640" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/JCOSVXlth8k&hl=en_US&feature=player_embedded&version=3"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/JCOSVXlth8k&hl=en_US&feature=player_embedded&version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Om ja förstått saken rätt så handlar de om antingen 660 eller 690 sm(r?), ej 690 smc... Av dom 2 känns väl ändå 660in som mest bus även om den tillhör förra generationen? 690 sm e kanske ett bättre val som nån form av vardagshoj men om bus står högst upp på listan bör väl en 660 va bättre?

kaptn

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Z1000 -05
Okej det förändrar ju läget, om man får en för runt 50'. Det kanske är lite överpris på dom på blocket för generellt verkar man begära lite mer för dessa.
Någon som har koll på nypris på 690sm(r?) och SMC? Eller ja, nypris på en som har ett par år på nacken blir det ju.
Det är en fördel om man har nypris att jämföra med, en för 50' är ju billigt om nypris är 100', men en för 65' är ju dyr om nypris är 75' så att säga. Sen avgör ju skicket såklart, men jag tänkte få en grunduppfattning om prissättningen...

Och, hur länge håller en sånhär? En 660 kanske inte håller lika länge som en 690 heller, då är ju det värt pengar i sig att klöpa rätt från början.

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Om ja förstått saken rätt så handlar de om antingen 660 eller 690 sm(r?), ej 690 smc... Av dom 2 känns väl ändå 660in som mest bus även om den tillhör förra generationen? 690 sm e kanske ett bättre val som nån form av vardagshoj men om bus står högst upp på listan bör väl en 660 va bättre?

Kan du inte busa på en 690 har du inte sett Pimpstarfilmerna.:rolleyes:
Det går alldeles ypperligt!!:yoparty

vad det gäller hållbarheten så funkar båda.

Dammsug blocket så ser du hur de ligger i pris.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Som instegshoj för bus förespråkar ja en motor som har vridkurva liknande elmotor för å få de så lätt som möjligt... Kan va att ja e insnöad på bakhjulsåka men... Av mina 3 gillar ja husan bäst... Qvarnan har lite mer temprament i samma klass som husan... Trajjan e bushoj i annan klass som ja e för kass för å utnyttja som ja vill...

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...