Köpråd: Lättkörd touring/offroad

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Om de ska vara max 20000kr så kanske du kan pruta på en v-strom 650 ~2004 års modell

Annars varför inte kolla på en bandit/hornet/fzs600 eller motsvarande från 90-talet (kanske tidigt 2000), bra nybörjar hojar som du nog kan få inom de pris spannet och har gott med effekt för o köra upp på
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Inte riktigt din budget men hållbar modell som tuffar på, finns grushjul att köpa till!

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha XT660X http://www.blocket.se/vi/74301219.htm

1e4e397ba7a10b55896357e5633bf5c8.jpg


Skickat från min F5321 via Tapatalk
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inte riktigt din budget men hållbar modell som tuffar på, finns grushjul att köpa till!

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha XT660X http://www.blocket.se/vi/74301219.htm

1e4e397ba7a10b55896357e5633bf5c8.jpg


Skickat från min F5321 via Tapatalk
Eftersom trådskaparen tänker "Vill inte lägga så jättemycket pengar, men låt säga runt 20k max. Gärna runt 15k" så får man nog pruta hårt på den du länkade till. :D
Men det är klart, släpper du den för 15' så är till och med jag intresserad.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Eftersom trådskaparen tänker "Vill inte lägga så jättemycket pengar, men låt säga runt 20k max. Gärna runt 15k" så får man nog pruta hårt på den du länkade till. :D
Men det är klart, släpper du den för 15' så är till och med jag intresserad.


Japp men tyvärr får han spara mer pengar men han får en otrolig bra kombo! :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Er 6 eller sv 650 är också bra alternativ. Dom klarar 50 kw och väger över 175 kg. Duke 690 har för låg vikt enligt dom nya reglerna.

Xt660 x passar utmärkt för uppkörning A2 ,men har för lite effekt för uppkörning A.

Xt 660 har 35 kW som orginaleffekt.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Var går gränsen för tungt CB_tobbe?

Min går på 35,3kw och får inte köras på A2 trots den är svensksåld.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Er 6 eller sv 650 är också bra alternativ. Dom klarar 50 kw och väger över 175 kg. Duke 690 har för låg vikt enligt dom nya reglerna.

Xt660 x passar utmärkt för uppkörning A2 ,men har för lite effekt för uppkörning A.

Xt 660 har 35 kW som orginaleffekt.
Finns väl en undantagsregel fram till 2018 något som tillåter lättare och svagare (40kW) på uppkörningen.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det där de som är de konstiga många R är 35kw men alla de nyare X jag har tittat på har 35,3kw riktigt skumt.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns väl en undantagsregel fram till 2018 något som tillåter lättare och svagare (40kW) på uppkörningen.

Sent from my E5823 using Tapatalk

Kravet är vikt under 175kg och minst 40kW.
Dvs 45kw och 180kg är INTE OK
50kW och 180kg OK
100kW och 170kg INTE OK
från
Tekniska krav på motorcykeln

Motorcykeln ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.

Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:
•en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3
•en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.

Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel
från
http://www.trafikverket.se/korkort/...-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Före 2019 är det tillåtet att köra upp på en mc med minst 40 kw oavsett vikt.
Fr.o.m. 1/1 2019 krävs måste hojen väga minst 175 kg och en motoreffekt på minst 50 kw.

Det påverkar inte särskilt mycket. KTM 690 Duke kommer inte funka vid förarprov för A fr.o.m. 2019 .
Hojar såsom Er6 ,z650, Sv650, mt07 kommer att fungera.

KTM 690 Duke kommer fortfarande att fungera som uppkörningshoj för A2 (strypt utförande).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Före 2019 är det tillåtet att köra upp på en mc med minst 40 kw oavsett vikt.
Fr.o.m. 1/1 2019 krävs måste hojen väga minst 175 kg och en motoreffekt på minst 50 kw.

Det påverkar inte särskilt mycket. KTM 690 Duke kommer inte funka vid förarprov för A fr.o.m. 2019 .
Hojar såsom Er6 ,z650, Sv650, mt07 kommer att fungera.

KTM 690 Duke kommer fortfarande att fungera som uppkörningshoj för A2 (strypt utförande).

Det är inte vad det står
Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Hade det varit fritt fram med vikten så hade övergångsregeln blivit
Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Är det en besiktningsman som godkänner en hoj med t.ex. 45kW och 175 kg tjänstevikt för uppkörning för A-körkort, ja då visar det bara nivån på den svenska skolan idag, LÅG.

Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

är ett exempel på logik med två villkor för hojen vilket visas med och
1a Villkoret: motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg, t.ex. 174kg
2a Villkoret: lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW), t.ex. 40kW

Regeln ha kommit till enbart för att körskolornas nyinköpta "A" hojar = KTM 690 inte i ett penndrag skulle bli odugliga för A uppkörning.
Inget annat, kallas lobbying.
 
Last edited:

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Känns jättedumt att kravet blir 50kw för A... visst A2 är på 35kw så skillnaden till 40kw hade inte blivit så stor.
Men det är jättemånga hojar som går bort nu, typ alla offroad som ligger på typ 600cc och med 40-50kw.

Jag fyller 24 i slutet av nästa sommar, så det är inte säkert att jag hinner med uppkörningen innan nya kraven. Därför kollar jag fortfarande på minst 50kw.
Tycker fortfarande TDM är väldigt intressant, typ denna https://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_TDM850_74374008.htm?aw=1
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Tar du kortet helt privat?
Annars är det nog värt (tycker jag) att hyra trafikskolans hoj till körprovet och köpa vad du vill åt dig själv. Hyra är väl 1500-2500kr beroende på skola och sånt.

Gjorde själv så eftersom jag hade svårt att hitta en hoj som uppfyller både mina och trafikverkets krav :D
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tar du kortet helt privat?
Annars är det nog värt (tycker jag) att hyra trafikskolans hoj till körprovet och köpa vad du vill åt dig själv. Hyra är väl 1500-2500kr beroende på skola och sånt.

Gjorde själv så eftersom jag hade svårt att hitta en hoj som uppfyller både mina och trafikverkets krav :D

Hej! Tanken är att ta kortet privat, dock kommer det förmodligen behövas några lektioner ändå.
Ekonomin är lite begränsad just nu, så att ta allting via körskola skulle nog svida lite mycket.
Tog B-kortet helt privat och det gick bra (även om det kanske inte kan jämföras med MC)

Har ni några bra tips på hur man kan hitta en frivillig handledare?
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Hej! Tanken är att ta kortet privat, dock kommer det förmodligen behövas några lektioner ändå.
Ekonomin är lite begränsad just nu, så att ta allting via körskola skulle nog svida lite mycket.
Tog B-kortet helt privat och det gick bra (även om det kanske inte kan jämföras med MC)

Har ni några bra tips på hur man kan hitta en frivillig handledare?

Skapa en tråd, "Handledare sökes i Göteborg". Finns ofta nån schysst sh-medlem som ställer upp, och det värsta som kan hända är att du inte får några svar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Känns jättedumt att kravet blir 50kw för A... visst A2 är på 35kw så skillnaden till 40kw hade inte blivit så stor.
Men det är jättemånga hojar som går bort nu, typ alla offroad som ligger på typ 600cc och med 40-50kw.

Jag fyller 24 i slutet av nästa sommar, så det är inte säkert att jag hinner med uppkörningen innan nya kraven. Därför kollar jag fortfarande på minst 50kw.
Tycker fortfarande TDM är väldigt intressant, typ denna https://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_TDM850_74374008.htm?aw=1

Det är väl så att A2 övergår till A efter 2 år ? Eller ?
Är det så A2 övergår till A efter 2 år,
varför inte skaffa dig ett A2 kort med en hoj du har råd med och som du gillar ?
Du borde som jag ser det kunna köra en hoj du gillar i 2 år, eller ?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det är väl så att A2 övergår till A efter 2 år ? Eller ?
Är det så A2 övergår till A efter 2 år,
varför inte skaffa dig ett A2 kort med en hoj du har råd med och som du gillar ?
Du borde som jag ser det kunna köra en hoj du gillar i 2 år, eller ?
När du har haft A2 i 2 år så kan du göra en ny uppkörning för tung, det övergår inte automatiskt längre.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Känns jättedumt att kravet blir 50kw för A... visst A2 är på 35kw så skillnaden till 40kw hade inte blivit så stor.
Men det är jättemånga hojar som går bort nu, typ alla offroad som ligger på typ 600cc och med 40-50kw.

Jag fyller 24 i slutet av nästa sommar, så det är inte säkert att jag hinner med uppkörningen innan nya kraven. Därför kollar jag fortfarande på minst 50kw.
Tycker fortfarande TDM är väldigt intressant, typ denna https://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_TDM850_74374008.htm?aw=1
https://youtu.be/ybUUkwDs818
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top