Före 2019 är det tillåtet att köra upp på en mc med minst 40 kw oavsett vikt.
Fr.o.m. 1/1 2019 krävs måste hojen väga minst 175 kg och en motoreffekt på minst 50 kw.
Det påverkar inte särskilt mycket. KTM 690 Duke kommer inte funka vid förarprov för A fr.o.m. 2019 .
Hojar såsom Er6 ,z650, Sv650, mt07 kommer att fungera.
KTM 690 Duke kommer fortfarande att fungera som uppkörningshoj för A2 (strypt utförande).
Det är inte vad det står
Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.
Hade det varit fritt fram med vikten så hade övergångsregeln blivit
Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.
Är det en besiktningsman som godkänner en hoj med t.ex. 45kW och 175 kg tjänstevikt för uppkörning för A-körkort, ja då visar det bara nivån på den svenska skolan idag, LÅG.
Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.
är ett exempel på logik med två villkor för hojen vilket visas med
och
1a Villkoret: motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg, t.ex. 174kg
2a Villkoret: lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW), t.ex. 40kW
Regeln ha kommit till enbart för att körskolornas nyinköpta "A" hojar = KTM 690 inte i ett penndrag skulle bli odugliga för A uppkörning.
Inget annat, kallas lobbying.