Köpråd liten, lätt, billig offroad

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2022 HD PanAmerica 1250, 2017 Vespa GTS300
Har börjat fundera på att komplettera garaget med en liten lätt offroadhoj att utforska närområdet med. Hojen kommer att köras nästan uteslutande på grusvägar och stigar och knappast köras längre rundor än kanske max 10 mil åt gången. Komforten är därför ganska ointressant och jag är inte heller ute efter något effektmonster, utan prio 1 är låg vikt och hyfsad framkomlighet.
Eftersom min budget med ytterligare två hojar i garaget är ganska begränsad, har jag tittat en del på de små kinaoffroaderna (TMS 200cc, Orion 250cc).
Kan det vara något att ha, eller finns det bättre alternativ för ca 10.000:-?

hAiHapPinEnhaHa

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2012
Hoj
tvåtaktare
skulle hellre köpt en gammal dt50 än en kina, då är man iaf säker på att man kommer fram och tillbaka, vilket ofta är högst tvivelaktigt på kinagrejer (man kör också alltid med tanken "nu skär väl skiten ihop när som helst").
har ägt ett par tre st kinafordon och det är ALLTID skit med dom så köp ingen kina"offroad".

för 10 tusen skulle jag försöka hitta nån 90tals offroad slitvarg nått i den här stilen http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_XT_600_42191324.htm?ca=9&w=3

Thojk

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Hoj
Suzuki Gr650 83
Köpte en XT550 från 83 i våras och har kört över 300 mil nu, är mycket nöjd med den. Funkar bra till allt utom motorväg, klart under 10000:- och går som en klocka, startar nästan alltid på 1:a kicken.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Jo, har också varit inne lite på en äldre japan, men problemet är vikten när skiten skall upp ur lerhålet man fastnat i... :näsblod
Har tidigare haft DR600, TTR600 och några andra "stora" offroader, men är nu mer sugen på något lättare. Helst hade jag haft en riktig enduro, men måste tyvärr ha en landsvägsreggad vilket begränsar det en aning.

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Jag skulle kolla på XR250 lr DR350 för de pengarna.

No china! Du kommer att ångra dig :fakta

// D

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
dr 350, xr 250, tt/xt 350.

lägger du till lite så kan du få wr 125/250, eller om du kan skippa gatregg så cr 125/250

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Även jag är intresserad av en LV-regg enduro/typ.
Kraven är att den ska vara billig och så nära en enduro man kan komma samt LV reggad då jag bor i stan.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bara för att jag skrev det igår så sprang jag på en Husqvarna WR125 från 2002.
Bra skick, 7h gammal kolv, ett helt nytt komplett svart kåpsett, alla besiktningsprylar.
Lv-reggad men inte inskriven fören idag så 4 år tills bes.

11500 kr :dummer :tummenupp

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
Nästan lite pinsamt att erkänna, men det blev en 125:a :)
Efter att ha kollat på diverse halvskrotade 250/350 och sunkiga Kinahojar, slog jag till på en Honda XR125 från -05. En ägare och i grymt fint skick för 10'. Slö är bara förnamnet, men den är så lätt att jag orkar dra upp den ur lerhålen och går tyst och fint för de körningarna där jag egentligen inte borde vara :)

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Efter att ha kollat på diverse halvskrotade 250/350 och sunkiga Kinahojar, slog jag till på en Honda XR125 från -05. En ägare och i grymt fint skick för 10'. Slö är bara förnamnet, men den är så lätt att jag orkar dra upp den ur lerhålen och går tyst och fint för de körningarna där jag egentligen inte borde vara :)

Funkar säkert kanon.
När jag var ung och körde moped så brukade jag och polaren vara i Enduro och Traktorspåren.

Det är fan så mycket mer utmaning att ta sig över ett kärr med max 2 hk i motor och en toppfart på 60 i medvind.
Men vad kul det var, och var smutsiga vi blev :D

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc

Går också i köpetankar, mest för vägtullarnas skull här i GBG, men 125:a? Min tanke är till och från jobbet och en del lek på is. Vad rekommenderar "the mighty knowledge on SH"?

Maxpriset är satt till 10,000, så lätt som möjligt, och den får stå ute i regn och rusk.

350 någon sort kanske?

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Budkillarna körde XT600 förr och de kan man hitta till rätt pris.
Inte lättast med går länge.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...