Köpråd MC för tung förare och skjuts?

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
Jag har varit hojlös under en ganska lång tid men så skaffade jag en gammal DR 800 för ett par månader sedan och inser hur förbaskat roligt det är att köra. Det har gett mersmak och nu vill jag ha en cykel som även tjejen kan åka med på men jag har så förbaskat svårt att hitta något som passar, därav detta inlägg. Ni kanske har några tips, jag är 187 cm lång. Mina krav/önskemål är följande:

  • Hojen ska passa för mig och tjejens sammanlagda vikt (180-190 kg) utan att säcka ihop (ev. plus packning)
  • Rymmas inom min budget på cirka 40 tusen
  • Ha en rimlig försäkringspremie
  • Gärna ha ABS


  • Jag vill använda hojen till följande:
-pendla till jobbet med den och därmed slingra mig mellan en massa stockholmsköer (vilket DR:en passar utmärkt till med den upprätta körställningen)
-åka motorvägsetapper om cirka 20-30 mil
-åka grusväg


Det tål att tilläggas att jag är en ganska feg förare men gillar acceleration rakt fram.

Jag har haft en Bandit 1200 tidigare men uppfattade den som väl mjuk när jag körde med skjuts.

Tack på förhand!
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
hejsan.

varför inte en honda blackbird.
får en 97-99 för dom pengarna om du letar lite.

jag väger 125 kg och kört med skjuts utan problem.
Går som attan, men stadig och går och packa bra.
dock inte abs, men det får du inte för dom pengarna..
mvh/M
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Beroende på sport/touring, on/offroadmodell tidig Busa, Zx12. V-stroem eller syster hojen från Kawasaki KLV(tror jag den hette) Varadero ev lite för dyr? Du får även mycket Versys för de pengarna 07:eek:r, vet ej om alla modeller där har abs, tror det var ett tillval, men dessa betingar nog ett lite högre värde.
 
Last edited:

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
Tack för snabba tips!

De gav en hel del nya intressanta modeller att titta närmre på. GSX 1400 verkar vara ett härligt monster med en modern motor, synd bara på avsaknandet av ABS. Busan och XX black bird har lite för mycket kåpor för min del. BMW vore ju drömmen men tyvärr ryms dessa inte inom min budget (på långa vägar :) ).

KLV/V-strom kan kanske vara något. Jag tror jag får leta reda på några objekt och packa in gumman för provtur. Fortsätt gärna droppa tips!
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag väger ju själv plenty och kör BMW r1100s.
-Funkar jättefint med skjuts, en 70kg madame märks knappt så man märker att de tyska inenjörerna verkligen tänkt på att någon faktiskt skall använda pasagerarsadeln.
GS-modellerna är väl smidigare i kö- och stadstrafik kan jag tänka.

En skaplig GS eller S kan man hitta framåt höstkanten, gav 35 för min två år sedan.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Vill du sitta rakt upp och ner så är det nog GS som gäller, är en stor version av din nuvarande DR.

Kotte adventure borde du kanske kunna få i den skalan också, smidig för sin storlek.

Smidigt och stort, det är en tuff combo. Är det prio passagerare, pulver i maskinen, smidigt i stan eller bra på långturer ?
 

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
Måste man välja en? :) Jag ser möjligheten att ta passagerare som det största problemet, det är nog det som prioriteras högst. Två är att kunna smyga i köer, det spar mycket tid för en pendlare :)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
KLV/V-strom kan kanske vara något. Jag tror jag får leta reda på några objekt och packa in gumman för provtur. Fortsätt gärna droppa tips!
Jag röstar också för V-Strom. Förbaskat trevliga hojar.

Som någon annan sa: R1100S. Förutom att den kanske inte är helt ultimat på grusväg så verkar det vara en trevlig hoj. Har sett någon för så lite som 35000 på Blocket i år tror jag.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag röstar också för V-Strom. Förbaskat trevliga hojar.

Som någon annan sa: R1100S. Förutom att den kanske inte är helt ultimat på grusväg så verkar det vara en trevlig hoj. Har sett någon för så lite som 35000 på Blocket i år tror jag.

KLV och V-strom är ju samma hoj... men ok rösta på V-strom.. :rolleyes:
 

Foss

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
DR 800 -91 (till salu)
Bulldog?

Är det någon som har erfarenhet av en Yamaha BT 1100 Bulldog? Kan det vara en hoj som skulle fungera för mig?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Vill du verkligen ha en ombyggd virago ???

Typ inte bra på något alls förutom o se konstig ut.......
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Om du inte vill ha en blackbird så snegla över lite på Honda X11, mer eller mindre samma hoj som blackbirden fast med bättre mellanregister samt enbart 5 växlad låda vad jag förstått.
 

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Vi kan utesluta alla sporthojar direkt då du vill köra långt och grus. Du vill ha tung last vilket utesluter motard och därför tycker jag att en touringhoj låter perfekt.

Problemet med touringhojar är att de ofta är väldigt stora och lite halvtråkiga att köra. Däremot vet jag många som kör BMW GS modellerna och är riktigt nöjda. Modellen erbjuder det du efterfrågar och samtidigt så är det en kul hoj med (funkar t.o.m. bra på GK knix kurserna, kanske ta med tjejen på en sån?) Finns att få tag på i din budget men jag skulle sattsa på att höja den lite då troligen underhållskonstanderna går ner istället.

Här är en i din prisklass:

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_r_850_gs_34502138.htm?ca=11&w=1
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top