Köpråd motard

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Är på jakt efter min första supermotard. Bara kört sporthoj innan. Har kikat lite på KTM 640. Vill lägga max 30000 och vill ha rimliga serviceintervaller. 250 mil är ok men helst inte tätare. Har hittat en 640 -04 för 28000. 1500 mil men inte renoverad i motorn. Akra helsystem men original förgasare. Ska något stort göras med motorn nu när den gått 1500 mil?
Är 640 lämpligast för dom pengarna? 625 och 660 verkar vara dyrare. Ska mest köra och busa lite och ev någon bandag, men har kvar min gixxer så den kommer köras på de längre rundorna.
Behöver lite tips då jag är ny på motarder!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag följer med intresse för jag är ute efter liknande.

Den enda hoj jag hittat med rimlig vikt och tryck som inte verkar behöva nya ramlager efter varannan varmkörning är Honda XR650R men de görs inte längre.

Övriga gatinriktade maskiner verkar antingen vara låtsasoffroader byggda på vanliga gathojar eller blysänken med sura motorer?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag har en gasgas 450 enduro som jag tänkt tanken att sätta motardfälgar på. Vad sägs om att göra nåt sånt? Eller är det för djup fjädring på en enduro generellt tror ni? Gasgasen väger förresten in på typ 125kg, 40 hästar tror jag. Oljebyte 30 timmar och kolv 60 timmar vilket är ganska okej!

Serviceintervallerna är väl förresten satta med tanke på endurokörning med allt vad det innebär. Gatkörning lär vara mindre belastande på motorn?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
640 är helt oki. Skulle kolla mer på -05 för den har klart snyggare bakdel, men dom kostar mer..
skillnaden mellan 625 å 640 är förgasaren, tanken å sadeln... De är de i stora drag. 625 å 660 är strypta org för att typ få lägre försäkring. 660 har mest klös i å bara kick start. Motorerna funkar bra i flera tusen mil om man sköter den, å tyvärr struntar vissa me de å då kan den gå Slut tidigt. Samma gäller ju många motorer.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
640 är helt oki. Skulle kolla mer på -05 för den har klart snyggare bakdel, men dom kostar mer..
skillnaden mellan 625 å 640 är förgasaren, tanken å sadeln... De är de i stora drag. 625 å 660 är strypta org för att typ få lägre försäkring. 660 har mest klös i å bara kick start. Motorerna funkar bra i flera tusen mil om man sköter den, å tyvärr struntar vissa me de å då kan den gå Slut tidigt. Samma gäller ju många motorer.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har en gasgas 450 enduro som jag tänkt tanken att sätta motardfälgar på. Vad sägs om att göra nåt sånt? Eller är det för djup fjädring på en enduro generellt tror ni? Gasgasen väger förresten in på typ 125kg, 40 hästar tror jag. Oljebyte 30 timmar och kolv 60 timmar vilket är ganska okej!

Serviceintervallerna är väl förresten satta med tanke på endurokörning med allt vad det innebär. Gatkörning lär vara mindre belastande på motorn?

Jag har en EXC450 2003 med motardhjul som är fantastisk att åka småväg med men jag vågar inte pendla fem mil motorväg på den men det kanske är fegt?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj

Kört Exc som motad å haft halva tiden mellan olje bytena dvs. 8 timmar istället för 15... Som motard kör ju den hårdare än enduro.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Jag har en EXC450 2003 med motardhjul som är fantastisk att åka småväg med men jag vågar inte pendla fem mil motorväg på den men det kanske är fegt?

Dom gamla motorerna är himla bra.... Inge vetenskapligt men hört att de finns dom som kört över 500 timmar utan renovering.

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
wr400/426/450 går att hitta billigt, lite tätare service än var 250:e mil dock.
Har nyligen SM konverterat min 426:a , kan rekommendera.

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
KTM 640 är en snygg och bra bushoj. Lite traktorkaraktär på motorn dock men LC4 är ju väl beprövad och håller bra utan och täta servicar.

Ska du köpa en riktig räsermotard finns det bara ett alternativ. Aprilia SXV 550. Helt makalöst rolig motorcykel att köra. Men det är nästan lika mycket mektid som körtid. Men väl värt det. :yoparty

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Cykeln kommer inte att rasa men det är ju tråkigare än döden att åka motorväg med 450

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Att gå från GSXR 1000 till en KTM 640 känns som ett rejält nedbyte.

Om det ska va motard så skulle jag välja KTM exc 525, om man vill ha en leksak, för en mer praktisk hoj; KTM 690 som rekommenderades ovan. Och slutligen KTM 990 som kallas för motard men den är alldeles för stor och tung för det, det är egentligen en monster motor monterad i ett offroad liknande chassi. XR 650 är också ett bra val. Jag förstår inte varför Honda slutade tillverka den utan att ersätta den med en ny modell, man gav upp marknaden helt och lämnade ett hål efter sig.

KTM EXC 525 44rwhp, ??nm, 114kg
KTM 690 SM 63hk, 65nm 152kg
KTM 990 SM 114hk, 97nm 192kg

Honda XR 650 61hk, 64nm, 133kg

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj

Om det ska va motard så skulle jag välja KTM exc 525, om man vill ha en leksak, för en mer praktisk hoj; KTM 690 som rekommenderades ovan. Och slutligen KTM 990 som kallas för motard men den är alldeles för stor och tung för det, det är egentligen en monster motor monterad i ett offroad liknande chassi. XR 650 är också ett bra val. Jag förstår inte varför Honda slutade tillverka den utan att ersätta den med en ny modell, man gav upp marknaden helt och lämnade ett hål efter sig.

En bekant hade en trimmad Suzuki 1100 som gick väldigt bra, å han köpte en Duke 2, å tyckte den va mycket roligare att köra... Smaken är som baken...... Alla tycker inte lika..

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja

Jag behåller ju min gixxer. Ska bara komplettera med en motard så man kan byta och även köra lite mer i stan osv.

690 tycker jag ser på tok för klumpig ut, gillar inte utseendet alls.

Vad tror ni om en gammal 620?
http://m.blocket.se/lund/Ktm_sc_620_supermoto_64940837.htm?ca=23_3&w=3

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Den har bara kick start som 660... Är bra tryck gamla super comp. Den gamla motorn före -03 får man tänka på att kopplings korgens lager kan gå ner sig fort när man använder kopplingen för att få upp den på bakhjulet... Finns ett annat lager att köpa...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag behåller ju min gixxer. Ska bara komplettera med en motard så man kan byta och även köra lite mer i stan osv.

690 tycker jag ser på tok för klumpig ut, gillar inte utseendet alls.

Vad tror ni om en gammal 620?
http://m.blocket.se/lund/Ktm_sc_620_supermoto_64940837.htm?ca=23_3&w=3

Super Competition är en utmärkt cykel om man kan leva med att kicka. Tillverkad på tiden KTM prioriterade låg vikt och inte en massa gatbekvämlighet. Kolla exakt vad som är renoverat i motorn.

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Super Competition är en utmärkt cykel om man kan leva med att kicka. Tillverkad på tiden KTM prioriterade låg vikt och inte en massa gatbekvämlighet. Kolla exakt vad som är renoverat i motorn.

Kanon! Ska kolla med honom. Tyckte han sa att den har gått 6000 mil, det låter extremt mycket för en motard?!

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Kanon! Ska kolla med honom. Tyckte han sa att den har gått 6000 mil, det låter extremt mycket för en motard?!
Ö
De är en 16 år gammal hoj å de blir inte så mycke per år....
Säkert ska den varit renoverad någon gång under den tiden...
Såg på bilden att de har 6 kolv broms ok från Befinner som är Husaberg blå.. Befinner bromsskiva oxå... Bara broms oket kostar över 9000...

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS