Köpråd motard

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Några i min hemstad piskade husaberg 650 rätt länge. 3 stycken tror jag.
Tror de höll sig dugligt?! Eller?
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Jag har en EXC450 2003 med motardhjul som är fantastisk att åka småväg med men jag vågar inte pendla fem mil motorväg på den men det kanske är fegt?

Vart köpte du motardhjul? Vilken typ av motardhjul har du (från en annan typ av hoj?)? Jag letar för fullt men hittar inget prisvärt, hjulen (på blocket) kostar mer än själva hojjen. :crash
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vart köpte du motardhjul? Vilken typ av motardhjul har du (från en annan typ av hoj?)? Jag letar för fullt men hittar inget prisvärt, hjulen (på blocket) kostar mer än själva hojjen. :crash

Från -03 Husaberg å Ktm passar hjulen... Är 26 mm fram å 20 mm bak axlarna... 690 fram passar oxå rakt av, men inte bak... Till Exc passar 17" hjulen från 625, 640 å 660... Bara vända på bakdäcket.. Drivningen är på högra sidan på dom...

Kommer det in riktiga motard hjul så försvinner dom snabbt... Bar hugga direkt...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Vart köpte du motardhjul? Vilken typ av motardhjul har du (från en annan typ av hoj?)? Jag letar för fullt men hittar inget prisvärt, hjulen (på blocket) kostar mer än själva hojjen. :crash

Killen som sålde hojen hade även en räsermotard han konverterade tillbaka till cross.
Jag köpte hjulen med Brembo-skiva och fläskigt fyrkolvsok och en jättetrave däck till ett pris som givit ungefär 200 kronor per mil fram tills idag men roligt har det varit.

Och vad jag tycker är det inte ett dugg mer obekvämt att åka "riktig" motard på gata än att åka sporthoj.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag tycker att KTM 640 är slöa, man får vålda upp den bakhjulet, hade själv en KTM 660 -06, satte på 15/50 drevning och kunde utan problem dra upp den på femman! För 30 papp så hade jag köpt en 660 alla dagar i veckan!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag tycker att KTM 640 är slöa, man får vålda upp den bakhjulet, hade själv en KTM 660 -06, satte på 15/50 drevning och kunde utan problem dra upp den på femman! För 30 papp så hade jag köpt en 660 alla dagar i veckan!

Ja me 15/50 drevning är alla pigga.... Å topp hastigheten är typ 70...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nejdå, den gjorde faktiskt 130! Tror att den gjorde typ 175 med originaldrevning.

Den måste ha tok varvat då i 130..... Org brukar väl ligga på mellan typ 16/42 å 17/38...

Vet när jag kört enduro utväxling 14/45 på gatan å hur de varvat...
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Enligt ägaren till 620:n som jag länkade till innan, är toppackning, cylinderfotspackning och lite o-ringar bytta. Cylindern är nyhonad och kolven byttes för ett år sedan cirka. Ett lager på vevaxeln samt kedjespännare är bytt.

Åsikter?
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Hur är serviceintervallerna på 620 sc?

Vad hade ni valt? En 620 sc från -00 för 18000 eller en 640 från -04 för 28000
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Den måste ha tok varvat då i 130..... Org brukar väl ligga på mellan typ 16/42 å 17/38...

Vet när jag kört enduro utväxling 14/45 på gatan å hur de varvat...

Ja den varvade som fan, har för mig att originaldrevningen var 17/45? kan ha fel, men jag är dock säker på att den drevades om till 15/50 och mekanikern tyckte att jag var dum i huvudet.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja den varvade som fan, har för mig att originaldrevningen var 17/45? kan ha fel, men jag är dock säker på att den drevades om till 15/50 och mekanikern tyckte att jag var dum i huvudet.

Jag kolla å enl. ägarmanualen så är det 17/40 org. på -06... Du hade nog 15/45 drevning istället för 15/50... 15/45 är klart saftigt låg utväxling att köra på gatan... Går å ta gatkorsningar på 5:an...
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Enligt ägaren till 620:n som jag länkade till innan, är toppackning, cylinderfotspackning och lite o-ringar bytta. Cylindern är nyhonad och kolven byttes för ett år sedan cirka. Ett lager på vevaxeln samt kedjespännare är bytt.

Åsikter?

Har den gått 6000 mil och endast ovanstående är gjort så är risken nog rätt stor att nåt annat ger upp rätt snart. 640in är rätt prisvärd, pruta ner den ett par tusenlappar så har du en pålitlig hoj. Akrapovic systemet är guld att få med till hojen!
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Passa dig!

Skaffade en enduro först som komplement till den vanliga hojen, sedan blev det en motard och det slutade med att nu kör jag bara motard. Det var enklare, smidigare och billigare med motard.
 

Snowman89

Guest
jag har en billig 640 03:a :D dock inte motardfälgar på den

Jag har istället motardhjul som passar din 640.
Så där har du en motard och grussprättare :)

Nä men lite mer allvarligt så skulle inte jag köpa en "gammal" LC4.
Med gammal så menar jag modellen som fanns innan 2007.
Jag har haft 4st och 2st av dem hade rasat vid 1500 respektive 2300mil.
En bekant köpte en -05 som hade gått 1100mil och hade stämplad servicebok, där var ramlagret på ena sidan tvärslut..
Alla ovanstående hojars renoveringar har slutat på 7000-12000kr...

Men visst kan det säkert finnas de som köper en LC4 och sen kan köra en del utan att det händer något.
Men det finns också de som vinner flera miljoner på triss/lotto, men frågan är om hur troligt det är..
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Nä men lite mer allvarligt så skulle inte jag köpa en "gammal" LC4.
Med gammal så menar jag modellen som fanns innan 2007.
Jag har haft 4st och 2st av dem hade rasat vid 1500 respektive 2300mil.
En bekant köpte en -05 som hade gått 1100mil och hade stämplad servicebok, där var ramlagret på ena sidan tvärslut..
Vad är det i huvudsak som skiljer en 06:a och en 07:a eftersom du aldrig skulle köpa en -06:a? Tänker då endast på motorkomponenter.
Eller baserar du det enbart på att du har haft två som rasat?
 

Snowman89

Guest
Vad är det i huvudsak som skiljer en 06:a och en 07:a eftersom du aldrig skulle köpa en -06:a? Tänker då endast på motorkomponenter.
Eller baserar du det enbart på att du har haft två som rasat?

Kika på länkarna nedan.
2006 - http://www.visordown.com/reviews/motorcycles/supermoto/ktm-lc4-640-supermoto-1998---2006/186.html
2007 - http://www.motorcycle-usa.com/2007/04/article/2007-ktm-690-supermoto-first-ride/

2007 kom den nya LC4'an som KTM kallar 690. Den LC4'an är något att ha.
Jag har inte heller sagt att jag aldrig skulle vilja ha just en LC4 från 2006, däremot skulle jag inte vilja ha en av den gamla generationens LC4 om jag ens fick betalt för att köra den..

Så för att svara på vad som skiljer en 2006a mot en 2007 så blir svaret väldigt kort, allt skiljer dem åt.
Storleken på hjulen är detsamma, men annars finns det inte många likheter.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top