Köpråd, osäker?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kör med min ZZR1400 -07a med abs både på landsväg och grus, kör ifrån dom flesta offroadarna på krokiga grusvägar men vill man åka sämre grusvägar som tex TET så kan det vara bra med en lite högre!
Den väger inte mer än 210, det är inte så stor viktskillnad mot tex en africa twin eller en t7a!
Nej det tror jag inte på...
Är rådet att skaffa en ZZR1400 för att köra grus med... :rofl
Bara för att saker går att göra, betyder inte att de är bra för det.
En ZZR1400, 2007 väger 220 kg torr och 257 kg fulltankad.
257 kg med 17" framhjul är spännande på grus med lite fart och kurvor, men knappast vettigt ;)
En T7:a fulltankad väger 207 kg, en Africa Twin CRF1100, 2020:a väger 226 fulltankad.


Han ville väl egentligen ha något åt endurohållet. T7:an fyller de kriterierna han har. De flesta äventyrshojar med 21" framdäck och inte på tok för mycket vikt gör det iofs.

Edit: Alla ideér är inte bra, även om de är roliga
Sporthoj_Start.gif
 
Last edited:

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Är rådet att skaffa en ZZR1400 för att köra grus med... :rofl
Bara för att saker går att göra, betyder inte att de är bra för det.
En ZZR1400, 2007 väger 220 kg torr och 257 kg fulltankad.
257 kg med 17" framhjul är spännande på grus med lite fart och kurvor, men knappast vettigt ;)
En T7:a fulltankad väger 207 kg, en Africa Twin CRF1100, 2020:a väger 226 fulltankad.


Han ville väl egentligen ha något åt endurohållet. T7:an fyller de kriterierna han har. De flesta äventyrshojar med 21" framdäck och inte på tok för mycket vikt gör det iofs.

Håller med! Ska man åka grus o stigar. Funkar det bäst med en hoj som är anpassad för det! Går ju i princip att åka med vilken hoj som helst...... men hur skoj är det. Åker själv 990 adv passar bra på grus, men kan vara lite tung på leriga traktor spår! Köra sport hoj på TET är lite tungt o drygt. Men med en hoj som är anpassad för det, är det en skön upplevelse!
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag körde min ninja9 på grus några hundra meter när de skulle hälsas på nån. Det var ingen direkt lycka.
Kurvigt, backar, tjockt grus och spårigt på sina ställen. Klart en rakare grusväg funkar det nog med lågt styre å liggande ställning
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Är rådet att skaffa en ZZR1400 för att köra grus med... :rofl
Bara för att saker går att göra, betyder inte att de är bra för det.
En ZZR1400, 2007 väger 220 kg torr och 257 kg fulltankad.
257 kg med 17" framhjul är spännande på grus med lite fart och kurvor, men knappast vettigt ;)
En T7:a fulltankad väger 207 kg, en Africa Twin CRF1100, 2020:a väger 226 fulltankad.


Han ville väl egentligen ha något åt endurohållet. T7:an fyller de kriterierna han har. De flesta äventyrshojar med 21" framdäck och inte på tok för mycket vikt gör det iofs.

Edit: Alla ideér är inte bra, även om de är roliga
Sporthoj_Start.gif

Min gamla ciao moppe hade placerats ganska högt där:yoparty
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
JAg har många olika hojar, men den som går mest är CRF 1000, Africa twin. Hustrun åker hyfsat bekvämt bakpå. Grusvägar blir roligt. Asfalt rullar på bra nog. funkar att marsha 140 på motorväg..
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Har haft en t700 och jag skulle köpa en 701 enduro eller 690 om jag skulle ha en ny offroad. T700 är för hög och tung för seriös offroad. Skulle man lägga den blir man garanterat ruinerad. Jag sålde min då jag kör mest asfalt..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
TS,

Har funderat på vad jag ska tipsa om. Det är svårt och egentligen hade du behövt två hojar(minst). :)

Jag kör en Z1000SX. Bra prestanda, bekväm, sportig och sjukt billig försäkring. Vad skulle en sådan kosta dig per månad? Som med alla hojar så kan man ta sig fram på grus men är allt annat än en grushoj... Kika gärna på försäkringskostnaden i alla fall, du kommer bli förvånad. Jag har försäkring hos IF och är lite äldre än vad du är och bor i centrum i en större stad än Örebro.

Ska du ha något mera grusbetonat och du tror att du kommer köra 80% asfalt så tycker jag du borde ha något som inte är en renodlad offroad eller dual sport. Det suger att köra på väg med och man behöver betydligt mera krut i motorn på asfalt. Något med minst två cylindrar och minst 600cc, runt 800-1100 är nice.
Kanske en Africa twin, Ducati Scrambler, Triumph Tiger?

Ska du satsa fullt ut på grus och offroad så tycker jag du ska skaffa en maskin som väger lite och är 250-650cc.

Köp tre hojar. Lycka till:fyllisar
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Min gamla ciao moppe hade placerats ganska högt där:yoparty

Njaa.

Du som 15åring på en Ciao hade.
Kan vi gissa på att det skiljer några kilo och en hel del konsekvenstänk?

För ärligt talat, en 15-årig kille måste väl vara bland det trafikvådligaste vi kan uppbringa i Sverige.

Men, nu när jag tänker på det, varför saknas det en sprättare i mitt garage?
Låter som att jag har ett inköpsbehov...
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Kör med min ZZR1400 -07a med abs både på landsväg och grus, kör ifrån dom flesta offroadarna på krokiga grusvägar men vill man åka sämre grusvägar som tex TET så kan det vara bra med en lite högre!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Alltså köra landsvägshoj på grusväg funkar ju såklart men fjädringen är ju uberdålig för det och däcken likaså. Om du har kört ifrån dom flesta offroadare så beror det nog mer på föraren än hojjen. Jag har åkt måånga mil grus med africa twin, Tenere, transalp mm och du skulle aldrig hänga av mig med en zzr1400 om du inte är superman :) :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alltså köra landsvägshoj på grusväg funkar ju såklart men fjädringen är ju uberdålig för det och däcken likaså. Om du har kört ifrån dom flesta offroadare så beror det nog mer på föraren än hojjen. Jag har åkt måånga mil grus med africa twin, Tenere, transalp mm och du skulle aldrig hänga av mig med en zzr1400 om du inte är superman :) :)

En hårdpackad, slät byagrusväg är ingen sak med en landsvägshoj, men det folk tänker på när dom säger grusväg varierar ju från det till lösgrus-vägar med bara traktor-hjulspår och gräs emellan....
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Nej jag byggdes här för några år sen på sporthoj. Större cylinder högre komp, riktigt bra avgassystemet, större förgasare mm och jag ändrade fjädrar i kopplingen.
Så min stallsped blev bättre i accel. Dvs kunde ligga på högre varv från stillastående. Den hängde med bra i trafiken.
Fick bromsa med bil framför:tummenupp
Hade inga problem att sälja den:fakta
 

yama250

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Hageskruv
Hoj
Yamaha YZ 250 -01 Kawasaki ZZR1400 -07
Är rådet att skaffa en ZZR1400 för att köra grus med... :rofl
Bara för att saker går att göra, betyder inte att de är bra för det.
En ZZR1400, 2007 väger 220 kg torr och 257 kg fulltankad.
257 kg med 17" framhjul är spännande på grus med lite fart och kurvor, men knappast vettigt ;)
En T7:a fulltankad väger 207 kg, en Africa Twin CRF1100, 2020:a väger 226 fulltankad.


Han ville väl egentligen ha något åt endurohållet. T7:an fyller de kriterierna han har. De flesta äventyrshojar med 21" framdäck och inte på tok för mycket vikt gör det iofs.

Edit: Alla ideér är inte bra, även om de är roliga
Sporthoj_Start.gif
Nej det är inte mitt råd!
Mitt råd till TS är att köpa en billig hoj som man inte behöver vara rädd om, dom flesta lite modernare motorcyklar är välbalanserade och bra på dom flesta underlag (undantaget glidare(pga vikt bla))
Om man vill åka mer grus eller året runt så finns det däck för det i dom flesta dimensioner, även dubbat!
Vill TS köpa en hoj med kåpor som går att köra med på fler underlag än asfalt så behöver det inte vara en så kallad äventyrscykel!
Men att ha abs är inte fel, har kört enduro och cross hela min uppväxt senare mc utan men när man vant sig vid absen på grus och liknande så är det guld värt, om det är en bra vill säga, har hört att den kan vara dålig på endel, det är den dock inte på min!
(Vikten på en original tänker du på då...)
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mycket utropstecken här :va
Om man vill åka mer grus eller året runt så finns det däck för det i dom flesta dimensioner, även dubbat!
Klart det går med vinter med, men de flesta vill inte sladda runt i snömodd med hoj, än mindre med en sporthoj där man sitter framåtlutad. Bättre att sitta upprätt med lite mera kontroll.

Vill TS köpa en hoj med kåpor som går att köra med på fler underlag än asfalt så behöver det inte vara en så kallad äventyrscykel!
Nä, det behöver det inte, men de mest anpassade, som har 21" framhjul, tenderar ju vara äventyrshojar eller glidare, men glidare gick uppenbarligen inte :hihi

Men att ha abs är inte fel, har kört enduro och cross hela min uppväxt senare mc utan men när man vant sig vid absen på grus och liknande så är det guld värt, om det är en bra vill säga, har hört att den kan vara dålig på endel, det är den dock inte på min!
Har man kört enduro hela sin uppväxt kanske förutsättningarna/kunskaperna är annorlunda jämfört med den som haft kort i 1 år och vill köra lite mera varierat.
Sen ja, modern ABS är bra att ha på både asfalt, grus och snömodd.

(Vikten på en original tänker du på då...)
Ja... och lättar man de andra hojarna så blir de också lättare så originalvikten är en bra jämförelse i detta sammanhang
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej det är inte mitt råd!
Mitt råd till TS är att köpa en billig hoj som man inte behöver vara rädd om, dom flesta lite modernare motorcyklar är välbalanserade och bra på dom flesta underlag (undantaget glidare(pga vikt bla))
Om man vill åka mer grus eller året runt så finns det däck för det i dom flesta dimensioner, även dubbat!
Vill TS köpa en hoj med kåpor som går att köra med på fler underlag än asfalt så behöver det inte vara en så kallad äventyrscykel!
Men att ha abs är inte fel, har kört enduro och cross hela min uppväxt senare mc utan men när man vant sig vid absen på grus och liknande så är det guld värt, om det är en bra vill säga, har hört att den kan vara dålig på endel, det är den dock inte på min!
(Vikten på en original tänker du på då...)

Hur fick du ner vikten från 257 till 210kg?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
En hårdpackad, slät byagrusväg är ingen sak med en landsvägshoj, men det folk tänker på när dom säger grusväg varierar ju från det till lösgrus-vägar med bara traktor-hjulspår och gräs emellan....

Precis. Det är jävlaremej skillnad på grus och grus.
 

Banburismus

Ny medlem
Gick med
6 May 2020
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki z900
TS,

Har funderat på vad jag ska tipsa om. Det är svårt och egentligen hade du behövt två hojar(minst). :)

Jag kör en Z1000SX. Bra prestanda, bekväm, sportig och sjukt billig försäkring. Vad skulle en sådan kosta dig per månad? Som med alla hojar så kan man ta sig fram på grus men är allt annat än en grushoj... Kika gärna på försäkringskostnaden i alla fall, du kommer bli förvånad. Jag har försäkring hos IF och är lite äldre än vad du är och bor i centrum i en större stad än Örebro.

Ska du ha något mera grusbetonat och du tror att du kommer köra 80% asfalt så tycker jag du borde ha något som inte är en renodlad offroad eller dual sport. Det suger att köra på väg med och man behöver betydligt mera krut i motorn på asfalt. Något med minst två cylindrar och minst 600cc, runt 800-1100 är nice.
Kanske en Africa twin, Ducati Scrambler, Triumph Tiger?

Ska du satsa fullt ut på grus och offroad så tycker jag du ska skaffa en maskin som väger lite och är 250-650cc.

Köp tre hojar. Lycka till:fyllisar

Haha tack för hjälpen, men det hjälper inte så mkt. Precis så där går min tankegång också... Skulle köpt 2 olika, ifall jag hade platsen.
Men jag kollade iaf på Z1000SX - En -11 kostar bara 650kr/månaden hel, inte alls farligt. Ska provköra en! Tack för tips.

Jag lutar mest åt (just denna sekund, det skiftar ofta) antingen en billig offroad/dualsport, för att testa grus mer 'seriöst'. Typ Äldre African Twin, eller Tenere 660? Kanske XT660.
Eller åka runt och provköra tills jag hittar en motorcykel jag blir kär i, oavsett stil, och skippar grus.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Min XTZ 750 -91 är väldigt billig just nu. Har knappt rört den på hela säsongen :D
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Är du tillräckligt vuxen för en GS, så vore det värt att kolla på. Håller värdet och borde vara rimliga i försäkring.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top