Köpråd R1

Topdog

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Sthlm och Kalmar
Hoj
KTM660SMC
Hej!

Har funderat ett tag på att köpa en R1 98-00 nu i vår, undrar över om det finns något särskilt man ska tänka på när man tittar på en begagnad?
Har sett ett par stycken i prisklassen 60-70K och det är ungefär vad jag är beredd att lägga.

Hur e hojen att köra några mil om man är runt 185? Förmodar att man måste köpa högre kåpglas för att få plats...

Ja som sagt är det några kända fel och brister på just de årsmodellerna?

/Oskar
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Om du köper en -98 så kolla att kopplingen är bytt på garantin. Det sitter ett dubbelkryss (stjärna) vid ramnumret om det är gjort. Har själv precis köpt en -00:a så jag vet inte så mycket annat än men jag är 190 cm och tycker jag får plats rätt bra på den men jag har ju inte blåst på nåt än..... Annars är det väl det vanliga. Kolla om den har tecken på att vara vurpad, inpassning av kåpor etc. Om det sitter styrdämpare på är det ju ett jätteplus. Har fått från massor av olika källor att det är prioritet no 1 på Rettorna....
 

Topdog

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Sthlm och Kalmar
Hoj
KTM660SMC
Ja styrdämpare är nog ett måste på den hojen... Ok får kolla om kopplingen är bytt, vad ligger den åtgärden på i pris annars?
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Topdog skrev:
Ja styrdämpare är nog ett måste på den hojen... Ok får kolla om kopplingen är bytt, vad ligger den åtgärden på i pris annars?

Det ska väl vara gratis, det var ju fel på dom från början...
 

Topdog

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Sthlm och Kalmar
Hoj
KTM660SMC
Ok, jag tänkte mer om man hittar en hoj som det inte var gjort på så kanske dom inte byter den gratis längre? 98-99 var ju ett tag sen... men då kanske man inte behöver oroa sig för det då... hur är det med växellådorna på en som gått 1500-2000 mil då?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
nej givetvis görs inte garantireperationer i åratal.
Men att hitta en ickeimporterad 98 med det problemet kvar är nästan helt uteslutet.

växelådorna rasar om den har körts med krossväxlingsteknik från 1an till 2an på slangen, det märker du genom att blåsa ur hojen stenhårt på 2an, växeln får inte hoppa då är den färdig för byte.
de går inte slut på att man kör som folk några tusen mil, inte mer än nån annan hoj, däremot är iaf 98-99 rätt osmidiga att växla med, men det ska tyvärr vara så.
Ett annat fel är när lådan blir stentrög att växla med rent almänt, då har en liten pluttfjäder i yttremekanismen gått åt skogen, kostar knappt nåt att fixa.
00 är en annan modell, de ändrade en hel del så delar passar inte emellan osv (kåpor,tank mm), 1an blev högre växlad och hojen något bekvämare.

klart du ska ha den oborstade 98-99 och ingen komfortmaskin från nyare år:))
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Saker att tänka på vid köp av en Retta
- (-98) Kopplingskorgen, se till att den är bytt på garantin. (stjärnorna vid ramnummret)
- (-98) Ryckutjämnaren i baknavet skall också vara bytt vid samma tillfälle.
- Servicebok. Se till att den är ifylld. Finns den inte kolla ifall det finns kvitton, bilder eller dyl som bevisar att servicen är gjord.
- Kolla efter repor på ram o dyl. Den kan ha varit nere i backen och lagad.
- Kolla det almänna skicket. Vad är slitet och behöver bytas snart. Däck, bromsbelägg, osv. Det är dyrare än man tror att byta saker.
- Sitter det slip-on på. Se till att få med orginal systemet för besiktning.
- Kolla drivpaketet (drev och kedja)
 

Topdog

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Sthlm och Kalmar
Hoj
KTM660SMC
Ok! tack för lite tips!
Någon som har reg nr på en R1 98-00 som man skulle kunna låna så man kan ringa runt och kolla lite försäkringar? Vore väldigt tacksamt!

/Oskar
 

Topdog

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Sthlm och Kalmar
Hoj
KTM660SMC
Ringde Trygg-Hansa nyss... trevlig dam jag pratade med men priset var inte lika trevligt...

Trafik: 17609:-
Halv/helår: 27 124:-
Hel/helår: 45 xxx:-

ojoj man får ju huvudvärk innan man börjat... jag tror jag köper en Ural med sidovagn istället... :huvet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Topdog skrev:
Ringde Trygg-Hansa nyss... trevlig dam jag pratade med men priset var inte lika trevligt...

Trafik: 17609:-
Halv/helår: 27 124:-
Hel/helår: 45 xxx:-

ojoj man får ju huvudvärk innan man börjat... jag tror jag köper en Ural med sidovagn istället... :huvet

Priserna är likadanna på alla R-hojar.
Ring runt till alla.
Skippa helförsäkringen. Köp krashkåpor & framesliders.
Kör sedan med huvudet. För du vet när du klotar förlorar du pengarna.
Eller Kör hårt tills du klotar. Den dagen det problemet.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
beror ju på var du är skriven, din ålder och hur länge du haft kortet med.
Jag bötar iaf 9000 på min i halv/halv.
TH tar hänsyn till hojens ålder numera med så de med gammla sk klass 7 hojar har fått fin fina premier nu.
Hel är inte att tänka på för min del det blir dubbla beloppet, då bor jag ändå inte i stan och har haft körkortet i 10 år.
Jag räknar dessutom kallt med att det kan vara sissta året med en sån här hoj, premierna kommer troligen rasa i höjden framöver.
 

Topdog

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Sthlm och Kalmar
Hoj
KTM660SMC
If har hittils gett mig det bästa priset

Halv/helår: 20 623:-

så om jag har den försäkrad 5 mån skulle priset bli 9 115:- och 85:-/mån för dom månaderna den var avställd...
Det låter ju överkomligt iallafall...

/Oskar
 

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
De höga premierna verkar mycket bero på var man bor. Ringde If nyss om en R1 -02. Jag är kille, 25 år med Mckort i ett år. Trafik (helår) 6240kr/ Halv (helår) 8040kr/ Hel (helår) 20080kr.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top