Köpråd, släp

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Tänkte köpa ett släp så att man kan lasta ordentligt inför alla bandagar.

Vad bör jag kolla på vid köp av ett beggat släp? Är där ngt som blir apdyrt om det går itu?
Hur kollar man bromsarna på ett släp?

Fördelar/nackdelar med bromsat/obromsat?

Hilfe bitte!

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Jag kör med ett obromsat för att slippa allt problem med bromsarna.
Oftast är det inte dyrt att renovera ett släp men tar lite tid.
Kolla vad bilen får dra om det är ett obromsat. Många bilar har sänkt dragvikt till runt 500 kg på obromsat.

Fundera på om du vill ha täckt eller inte. Jag har ett gallersläp men ibland hade det varit skönt med ett täckt då man kan ha fler prylar på släpet och har möjlighet att låsa det om det är kåpa.
Dyrt som f*n att köpa till kåpa eller kapell i efterhand :S

Kolla så alla lampor funkar, att botten är frisk och ev axeln så den inte är rostig. Hur man enklast kollar bromsarna vet jag inte men det finns säkert någon som har bra tips på det.

Last edited:

stoffe_nilsson

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Ktm 625 SMC, honda cr 250
Bromsarna är nog inte så lätt att kolla på ett släp, men kan rekomendera ett bromsat släp. Om du nu skulle hämta nåt tungt så är det guld värt att ha lite broms på släpet..... Inga dyra grejor att renovera om bromsarna går itu. Ja bytte axeln på mitt släp, gick på 6000 kr för delarna. Men det får man se som en engångskostnad, håller nog 20 år till :)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Kolla påskjutsbromsen genom att koppla på släpet, accelerera och bromsa ganska hårt. Det ska inte klonka vare sig vid acceleration eller broms, då är svängningsdämparen slut (och en ny kostar 500-1000 spänn).

Det som går att kolla bromsmässigt utan att åka till besiktningen är handbromsen. Dra åt och prova att flytta släpet.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag har ett sånt här McTwo.

Har man en bil som man kan lasta ordentligt funkar det bra. Saker, som tält och däck, går att spänna fast på släpet mellan hojjarna.

-Hojjarna står så bra
-Ramp sitter på och ingår i släper
-Inga bromsar
-Inget krav på vinterdäck
-lite saker som kan krångla

Jag köpte det nytt från handlare för 9.500kr.

Det finns billigare varianter som inte får lasta mer än 350kg, detta får lasta ~600kg. Det funkar alltså för 2st sporthojar.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Kolla påskjutsbromsen genom att koppla på släpet, accelerera och bromsa ganska hårt. Det ska inte klonka vare sig vid acceleration eller broms, då är svängningsdämparen slut (och en ny kostar 500-1000 spänn).

Det som går att kolla bromsmässigt utan att åka till besiktningen är handbromsen. Dra åt och prova att flytta släpet.
Det ska inte heller bli så att påskjutsbromsen bottnar vid en hård bromsning. Minst en fjärdedel av rörelselängden ska finnas kvar.

Man bör även kolla så att backningsautomatiken (om den har det) fungerar.

Jag har ett sånt här McTwo.
Hur blir balansen på ett sånt där om man lastar bara en hoj?

Även om man inte måste ha vinterdäck på vintern på ett "EU-släp" så kan det vara värt att tänka på att sladd på ett släp inte är så överdrivet roligt. Fast nu drar man ju iofs inte omkring på hojar så ofta på vintern.

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Hur blir balansen på ett sånt där om man lastar bara en hoj?

Även om man inte måste ha vinterdäck på vintern på ett "EU-släp" så kan det vara värt att tänka på att sladd på ett släp inte är så överdrivet roligt. Fast nu drar man ju iofs inte omkring på hojar så ofta på vintern.

Jag var väl skeptisk till en början men när den lata sidan slår till provar man, och än så länge har det gått fint med endast en hoj, och då har jag kört 50-60mil så. Orkar man kan man montera om skenorna så det blir en i mitten.

Det som kan tänkas vara en fördel med att slippa vinterdäckskravet är väl vid gott väglag och man har vinterdäck på bilen. För vad jag vill minnas ställer det då krav på att släpet även har vinterdäck då.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Vinterdäck: Sätt på dubbfria vinterdäck på släpet, då får man dra det året runt och utan att behöva bry sig om ifall man har dubbade eller dubbfria däck på bilen vintertid. Så hårt slits inte däcken på ett släp att man behöver bry sig om att det slits fortare än sommardäck.

Kolla bromsar:

Kör en rejäl vända med släpet i lite mer än tillåten hastighet (90-100) på motorvägen, känn efter (försiktigt! Kan vara glödhett!) så inte hjulen blivit varma. Varma hjul = anliggande bromsar och det blir DYRT att dra släpet då bilen kommer dra en liter/mil extra...eller så är det ett lager som skurit med samma resultat.

Skaffa biltemas fetaste spännband och kanske ett par sådana där lastbockar i metall som står på tre ben som man har för att ställa upp bilen på när man mekkar under. Kostar oftast bara ett par hundralapper. Har du ingen smörjnippelspruta så köp en sådan också och en patron med universalfett.

Släpet lär ha någon nippel att trycka fett i framme vid påskjutsbromsen samt ett par på varje axel. Bara passa på att fylla på lite när du ändå skall pilla på grejorna.

Lyft släpet, helst så alla hjulen är i luften. Spänn åt påskjutsbromsen lite i taget med hjälp av spännbandet och snurra på hjulen. Innan man bromsar så skall det givetvis rulla fritt, lite kan det ju raspa om bromsarna men det skall snurra själv ett par varv när man satt fart på hjulet. Bromsarna bör sedan ta jämnt på alla hjulen annars kommer ett av hjulen rita långa streck i asfalten varje gång man bromsar ordentligt.

Passa på att kolla undersidan av släpet, kolla att bromswiren inte är för rostig. Spraya på lite 5-56 eller litiumfett e.dyl när du ändå är där, kan man inte göra för ofta så slipper man fastrostade vajrar så fort man haft släpet stående ett tag.

Överkurs: Dra av hjulen och bromstrummorna och kolla hur det ser ut på insidan. Passa på och smörj lite där med men givetvis så det inte hamnar på backar/trumma. Tar bara 30-40 minuter på en dubbelboogi och måste ändå göras någon gång om året om man vill slippa problem. Vissa släp har lager som skall smörjas, så kolla hur lagren mår och om dom vill ha lite lagerfett på sig.

Renovera bromsar: Skit i att både wire och backar finns på biltema. Köp original. Passar mycket bättre, speciellt wiren. Däremot fungerar biltemas mutterknäckare bra när man skall få bort de fastrostade mutterjävlarna på de befintliga vajrarna...glöm inte köpa nya muttrar bara.

Ta gärna bilder på hur bromsvågen ser ut före demontering och sätt dit de nya vajrarna med muttrarna ungefär lika långt in på gängorna så får du samma "balans" som innan du bytte. Ta bilder på hur bromsbackarna är monterade innan du river om du är lika ovan vid att mecka bromsar som jag var första gången jag renoverade släpet.

Finjustering av bromsverkan görs med en "bult" som man kommer åt bakom hjulet som ger lite förspänning av bromsbackarna.

Lite grövre justering av hur påskjutsbromsen tar görs med hur vajrarna sitter i bromsvågen.

Grovjustering görs med den långa stången som går mellan påskjutsbromsen och bromsvågen.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag o brorsan köpte ett OBROMSAT just för att slippa problem med bromsar och liknande.. man kör ju ändå max två hojar + utrustning i släpet så totalvikten ligger ju under 700kg alltsom oftast.. Jag förstår att man vill ha bromsat om man har enn riktigt stort släp eller husvagn och dessutom fler hojar så man kommer upp en bit, men vi har då aldrig haft några problem. Lagom stort för två hojar, depåstöd, däck + lite verktyg och annat man behöver.

Jag skulle rekommendera ett obromsat täckt släp. Se till att däck och kullager är i bra kondition. Finns inte så mycket som KAN gå fel liksom.
Vårt är köpt på släpvagn.nu
slap5.jpg

slap4.jpg

slap1.jpg

Liknande fast då lånat av en polare
img_0770.jpg

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Jag skulle satsa på ett riktigt bromsat släp, om du ska köra nåt tungt någon gång så kommer du inte långt med obromsat släp då dom har en max totalvikt på 750kg. Köpte själv släp nu i veckan, ett 4P 4610 nytt för runt 20k. Personligen tycker jag det är klart taget för ett riktigt släp.

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Vinterdäck: Sätt på dubbfria vinterdäck på släpet, då får man dra det året runt och utan att behöva bry sig om ifall man har dubbade eller dubbfria däck på bilen vintertid.

När jag tog mitt körkort (åtta månader sen) så var man tvungen att ha dubbdäck på släpet om man har dubbdäck på bilen, men man får ha dubbfritt på bilen och dubbat på släpet.

Har jag fel?

Edit:

"Om dragbilen har dubbade däck måste även släpvagnen ha dubbade däck när det är vinterväglag..

..En bil med odubbade vinterdäck får dra en släpvagn som har antingen dubbade eller odubbade däck."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/typer-av-fordon/Slap/Vinterdack-pa-slapvagn/

Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
När jag tog mitt körkort (åtta månader sen) så var man tvungen att ha dubbdäck på släpet om man har dubbdäck på bilen, men man får ha dubbfritt på bilen och dubbat på släpet.

Har jag fel?

Edit:

"Om dragbilen har dubbade däck måste även släpvagnen ha dubbade däck när det är vinterväglag..

..En bil med odubbade vinterdäck får dra en släpvagn som har antingen dubbade eller odubbade däck."

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/typer-av-fordon/Slap/Vinterdack-pa-slapvagn/

Japp kom på att jag skrev fel där när jag läste inlägget igen, sorry :) Har ju dubbfritt på jeepen så den får ju dra släpet oavsett, var nog det som gjorde att jag rörde ihop det...

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Japp kom på att jag skrev fel där när jag läste inlägget igen, sorry :) Har ju dubbfritt på jeepen så den får ju dra släpet oavsett, var nog det som gjorde att jag rörde ihop det...

Mig behöver du inte be om ursäkt till, men det kanske finns andra som är ännu mer korkade än mig och som inte har koll :kocko :smasha

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Köp mitt hästsläp som jag kört italienskan hela förra sommaren, perfekt för ändamålet. :) Går att göra bra pris för sporthojsmedlemmar med. :fakta

Perfekt att ha hojen under tak, och ha full ståhöjd i släpet för bekvämt ombyte, så står den skyddat från klåfingriga lirare när du shoppar burgare på vägen hem. :hihi

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Ahh, då har dom städat bland reglerna, det var 70 tidigare för bromsat släp, innan den massiva höjningen med 10km/h men jag har för mig att något fordon blev kvar på 70?

Är till 99% säker på att det inte finns någon fordonsbegränsning på 70, hjullastare, grävmaskiner, traktorer, mobilkranar och liknande kör max 50, släp 80, moppar 45, Motorpsykklar 300..

:Edit
Du har rätt!
Gubbar i keps kör max 70! :fakta

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...