Vinterdäck: Sätt på dubbfria vinterdäck på släpet, då får man dra det året runt och utan att behöva bry sig om ifall man har dubbade eller dubbfria däck på bilen vintertid. Så hårt slits inte däcken på ett släp att man behöver bry sig om att det slits fortare än sommardäck.
Kolla bromsar:
Kör en rejäl vända med släpet i lite mer än tillåten hastighet (90-100) på motorvägen, känn efter (försiktigt! Kan vara glödhett!) så inte hjulen blivit varma. Varma hjul = anliggande bromsar och det blir DYRT att dra släpet då bilen kommer dra en liter/mil extra...eller så är det ett lager som skurit med samma resultat.
Skaffa biltemas fetaste spännband och kanske ett par sådana där lastbockar i metall som står på tre ben som man har för att ställa upp bilen på när man mekkar under. Kostar oftast bara ett par hundralapper. Har du ingen smörjnippelspruta så köp en sådan också och en patron med universalfett.
Släpet lär ha någon nippel att trycka fett i framme vid påskjutsbromsen samt ett par på varje axel. Bara passa på att fylla på lite när du ändå skall pilla på grejorna.
Lyft släpet, helst så alla hjulen är i luften. Spänn åt påskjutsbromsen lite i taget med hjälp av spännbandet och snurra på hjulen. Innan man bromsar så skall det givetvis rulla fritt, lite kan det ju raspa om bromsarna men det skall snurra själv ett par varv när man satt fart på hjulet. Bromsarna bör sedan ta jämnt på alla hjulen annars kommer ett av hjulen rita långa streck i asfalten varje gång man bromsar ordentligt.
Passa på att kolla undersidan av släpet, kolla att bromswiren inte är för rostig. Spraya på lite 5-56 eller litiumfett e.dyl när du ändå är där, kan man inte göra för ofta så slipper man fastrostade vajrar så fort man haft släpet stående ett tag.
Överkurs: Dra av hjulen och bromstrummorna och kolla hur det ser ut på insidan. Passa på och smörj lite där med men givetvis så det inte hamnar på backar/trumma. Tar bara 30-40 minuter på en dubbelboogi och måste ändå göras någon gång om året om man vill slippa problem. Vissa släp har lager som skall smörjas, så kolla hur lagren mår och om dom vill ha lite lagerfett på sig.
Renovera bromsar: Skit i att både wire och backar finns på biltema. Köp original. Passar mycket bättre, speciellt wiren. Däremot fungerar biltemas mutterknäckare bra när man skall få bort de fastrostade mutterjävlarna på de befintliga vajrarna...glöm inte köpa nya muttrar bara.
Ta gärna bilder på hur bromsvågen ser ut före demontering och sätt dit de nya vajrarna med muttrarna ungefär lika långt in på gängorna så får du samma "balans" som innan du bytte. Ta bilder på hur bromsbackarna är monterade innan du river om du är lika ovan vid att mecka bromsar som jag var första gången jag renoverade släpet.
Finjustering av bromsverkan görs med en "bult" som man kommer åt bakom hjulet som ger lite förspänning av bromsbackarna.
Lite grövre justering av hur påskjutsbromsen tar görs med hur vajrarna sitter i bromsvågen.
Grovjustering görs med den långa stången som går mellan påskjutsbromsen och bromsvågen.