Köpråd, stor hoj

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag är 195cm. Har insett att min Kawa GPX är alldeles för liten. Håller på att flyga av pga vinden i farter över 120. Får sitta i fosterställning för att alls kunna utnyttja rutan.

Vill ha något sportigt för max 30 000kr, och som inte ruinerar mig att försäkra. Kollat på tex dessa

http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_cbr900_rr_Fireblade_42137133.htm?ca=15&w=2

http://www.blocket.se/alvsborg/Triumph_Sprint_ST_42133635.htm?ca=15&w=2

http://www.blocket.se/alvsborg/Zx9r_ninja_toppskick_42003116.htm?ca=15&w=2

Vilken passar förare av min längd bäst? Vilka årsmodeller av CBR900/929, R1, ZX9 kan ni rekommendera?

Priserna verkar ju ligga jäkligt fint så här års, så det känns som läge att slå till. Kommer priserna och utbudet vara lika bra för mig som köpare om ett par månader, typ i december?
 

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SM -07
Fortsätter att tipsa om TL1000r.. Sjukt billig att försäkra, ser bra ut och gott med vtwin :yoparty
 
Last edited:

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Jag är 198.

Kawa har några modeller som är bra för långa (ZX12R är väl favorit).
Själv har jag en Honda X11.
Skulle tro att de flesta Sport Tourer funkar.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Är 194cm o sitter kanon på Honda Blackbird. Finns några förgasarhojar för under 30 men billigaste insprutaren jag hittar kostar 35.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Tjenare Nisse! Ser att du är intresserad utav en r1a.. Om du vill ha något sportig som även är billigt att försäkra samtidigt som du inte vill kompensera med prestandan så tycker jag att du borde kolla på r1or mellan 98-99. De har minst lika bra prestanda som dagens sportmoppar i allt förutom bromsarna. Men det tycker åtminstone inte jag är något viktigt. Sen så går det att göra dem bättre med stålomspunna bromsslangar.. Betalar knappt 1200 kronor i månaden för min r1 halvförsäkrad och jag bor central i gbg. Dock för att få ett fint exemplar så får du nog räkna med att lägga mellan 30000-40000, men kan lova dig att det är värt varenda krona :) Dessutom så får du tidernas snyggaste sporthoj. Lycka till!

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_R1_42178540.htm?ca=15&w=3

Bara att slå till direkt!
 

Jabbekot

Jabbekot
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Oxie
Hoj
89:a GPZ900R A6 och en 95:a CBR1000F
Jag är 191 och sitter bäst på Blackbird, ZZR1200, ZX12R, ZX9R och BMW R1100S og Kawa ZZR1100 i den pris-klas
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den största gixxer 1000 är modellen 2001 - 2002
Redan 2003 var lite mindre.....men har å andra sidan en motor med jämnare vridmoment, mer lättkörd.
http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Suzuki/GSX-R1000/_/N-147+1632+189
annars är väl goldwing det ultimata. Men för dyra.
Min Traja är för stor för mig så är du intresserad, har gått ca 3300mil. besiktigad i våras, bra skick, bra däck, nytt drivpaket, ett år gammalt batteri.
Fullstämplad servicebok, sista service vid "3000mil" innan jag köpte den.
Och jag har själv bytt olja och filter 2 gånger. Sedan dess.
Original och Triumph slipon.
Men skrapad. Det märks jag inte gått nån lågfartskurs. Vält in i en blomsterrabatt på gården. tex.
Vad det gäller
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_cbr900_rr_Fireblade_42137133.htm?ca=15&w=2
tänk på att 16" framhjul begränsar däckvalet lite
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b.../Honda/Honda-CBR900RR-Fireblade-1992-1999-TC/

Kommer priserna och utbudet vara lika bra för mig som köpare om ett par månader, typ i december?
Praktiskt taget de enda hojar som finns på blocket i december är MC-handlarnas.
Orsaken är att köparna vill kunna provköra hojen.
Och de flesta pallar inte för att ta ut en sport/touring hoj för provkörning i vinterväglag.
Och privata säljare är väl inte heller så pigga på det. Se hojen rulla iväg på snö för en provtur på saltad motorväg några km längre fram. Det gör att det finns enligt min uppfattning färre sport/touring hojar på blocket under vintern.
Eftersom utbudet är så begränsat är enligt min uppfattning prisläget högre i december än nu.
 
Last edited:

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Av de du tittat på tror jag zx9 passar din längd bäst, men du lär behöva ett double bubble som styr vinden över skallen på motorväg. Jag är bara 187 men känner mig som ett cp när skallen bobbar runt av all jävla turbulens.

Men ska du inte skrapa så mycket puckar så kika på de som Jabbekot listade. Jag satt som en kung på ZZR1100.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
suzuki TL1000R verkar inte alls dum! Jag har absolut inte något emot twinnar, alltid trott att radfyra is the shit men körskolans ER6n som ju är twin är rätt kul faktiskt! Dock effektsvag.. Men de hojar jag hittar på blocket ligger lite halvhögt i pris, men det får det kanske vara värt.

Kan väl också nämna att jag är 22 år och bor centralt i gbg samt är student+jobbar extra. Så jag har inte råd med några 1200kr/mån för halvförsäkring som nån skrev att hen betalade för sin R1a. Smärtgränsen är väl typ 10000kr hel/hel. Är det omöjligt att försäkra en sportigare hoj med 10-15 år på nacken och 120-150hk för det priset eller?
 

skorpan666

Scum Hunter
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
ZX9R -98 + ZX10R -04
Knappa in regnummer på hojar du funderar på hos försäkringsbolagens
online-försäkringsberäkningar.

Och testa olika årsmodeller också, där diffar det också. 98 och äldre brukar
vara billigare och det allra bästa vore om du hittar en som är strypt på pappret.
Så länge inget händer, vill säga.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Kolla på hojar som nämnts ovan.
Köp en hel/hel försäkring och varje höst säljer du hojen till mamma/pappa/sambo/syskon och sedan köper du tillbaka den till våren.
Under vintern betalar du alltså inte någon försäkring.
Har du en hel/hel för låt säga 12k kr så kommer du sluta på 6-7k kr i försäkringspremie per år.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Men faster som köper hojen måste ju ha en försäkring på hojen för att undvika böter? (även om den inte körs)
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Men faster som köper hojen måste ju ha en försäkring på hojen för att undvika böter? (även om den inte körs)
Tanken var nog att du skulle ha hojen avställd under vintern och då behöver du inte ha ngn försäkring.
Nackdelen är att har du hojen några år blir det ganska många ägare på den vilket skulle kunna ha en inverkan vid försäljning.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Upp till 30 ?

Blackbird. Märkesförsäkring, 5 k hel.

Kollade runt lite, o fanns även option på 2.5 k halv på den.

Inte sporthoj, men bra med kräm i den, och du sitter bekvämt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hittade den här på yamaha center. http://goteborg.yamahacenter.com/ad_se/yzf100yzf1000thunderace-330.html

Är den något att ha? Mätarställning 3580mil, det är ju inte särskilt mycket. Och den ser ju i alla fall fräsch ut på bilden. :) Men jag har för mig att jag läst nånstans att gamla thunderrace dricker olja? Inte jätteofta man ser dessa hojar, är thunderrace en modell som dras med många brister?

Och tror ni jag kan ge min Kawasaki GPX i inbyte för typ en 10 lax eller så?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Tanken var nog att du skulle ha hojen avställd under vintern och då behöver du inte ha ngn försäkring.
Nackdelen är att har du hojen några år blir det ganska många ägare på den vilket skulle kunna ha en inverkan vid försäljning.

Med fördel sparas alla regbevis som kan visas vid försäljning.

Och ja hojen ska vara avställd vintertid.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top