Köpråd: streethoj

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns ju hojar med quickshifter. BMW K1300R K1300S mfl. Funkar fint, men kopplingen kommer man inte ifrån helt.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Honda nc700 har automatlåda. Du växlar med en upp och ner knapp på vänster handtag. Tumme-pekfinger grepp om jag inte minns fel. Har provkört en och den var mkt trevlig att åka runt på!

Får en flång ny 15 för ca 84' går säkert att hitta beg billigare!
http://www.hojgaraget.com/fordon/honda-nc-750-xd-2015-a202
View attachment 420245

Nc 700 är idag ersatta av nc 750 med 5 hk mer effekt. Finns både som vanlig hoj och en X version med äventyrsdesign.

Dessa hojar är endast godkända som provhojar för A2. Nc 750 har behov av strypning.

Honda har två kraftfulla hojar med automatlåda. Vfr 1000 och äventyrshojen vfr 1200x

Hondas automatlåda är en avancerad. DSG växellåda d.v.s en dubbelkopplings växellåda. Den överför kraften lika effektivt som en manuell växellåda eftersom uppbyggnaden är likartad.

Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Det känns som att det enda vettiga är nån typ av Rekluse.

Vet inte hur dom funkar rent tekniskt. Men borde ju gå att modda diverse så det passar på de flesta modeller. De flesta kopplingar har väl ändå samma principfunktion.
Men det lär ju inte vara någon som gör det gratis. Men nog tusan måste det gå. Tycker jag.

Ang. hoj måste jag såklart säga SD990. Dock är väl ryckigheten i låg fart inte optimal, och en omdrevning så det går lite lugnare på 1an lär krävas. Men väldigt trevlig hoj på alla andra sätt. Busig också =)
Inte alls svårkörd/vild som det skrivs om i många trådar.

Men som sagt, försök kolla på nån Rekluse/Revloc lösning av nått slag. Finns det till Ducati 1098 måste det gå att fixa till andra modeller också.

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Hoj
Superduke 990
Ducati Hypermotard uppfyller alla dina (2) krav. Snygg å rolig är den också!
Har provkört NC700 jag med och jag måste säga att den är bra men fruktansvärt osexig. Kan kanske blir knepigt att ta A-kort med en hoj med automatlåda också?

Jävligt rolig hoj men där sitter du ju nästan framför framdäcket och nästintill framåtlutad istället för upprätt :)

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Skummade igenom dom sista inläggen, men röstar på någon hoj med vajerkoppling.

Om du köper exempelvis ett sånt här kopplingsgrepp: www.swerace.se/285-rsc-righteous-stunt
Dom är gjorda för stunt men går lika bra att använda om man vill ha en mjukare koppling, typ om man har skadat armen eller bara vill ha den mjukare för att lätt kunna koppla med 1/2 fingrar hela dagen.

Ett sånt skulle du kunna montera ovanför frambromsen (som på bilden, men på högra sidan då) för att kunna koppla med pekfingret och bromsa med dom andra fingrarna :tummenupp

rsc.jpg
[/URL]

Creez

Ny medlem
Gick med
26 May 2015
Hoj
Kawasaki kfx700 2006
Tack än en gång för allas input. Väldigt uppskattat från min sida :)

Jag tror att jag är tvungen att ha ett kopplingshandtag för att slippa massa begränsningar på mitt kort. Mindre kul att ha autkort till hojen.

Samma sak borde gälla autkoppling a la revloc, rekluse, efm etc.
Monno: syftar du på ktm duke 990? Suttit på en 690 duke och satt väldigt bra, dock kändes hojen rätt liten för mig. 990:n är kansje lite större?

Har en polare med en hypermotard som jag ska känna lite på i helgen. Tänkte även kolla runt i olika butiker och försöka komma fram till något.

Creez

Ny medlem
Gick med
26 May 2015
Hoj
Kawasaki kfx700 2006
Någon som har någon uppfattning kring kawa z800/1000? Skulle dnågon av dem kunna vara ett alternativ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Någon som har någon uppfattning kring kawa z800/1000? Skulle dnågon av dem kunna vara ett alternativ?

Det kan de båda vara. Det beror nog mest på hur du tänkt lösa problemet. Med kopplingen på höger sida styret eller på högerfoten bör det inte vara något problem, förutom att det kan vara lite ont om plats på styret på de modellerna.
Personligen trivdes jag faktiskt bättre på Z800 än Z1000 när jag provkörde dem sida vid sida förra våren.

semitard

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2012
Hoj
Kawasaki z800
Vet inte om det redan har skrivits men vissa Honda, BMW mfl. har en bromskrets på pedalen & handtaget. Det gör att om du bromsar med en broms tar det på båda hjulen. Bara min första ide när jag läste ditt inlägg, vet inte om det hjälper.

Jag har en z800 men har lite problem med den. Ingen ruta (beställd) sadel är hård så in i h-e(ska beställa ny bekvämare) koppling är lite tung och den hoppar på 1ans växel på tomgång (vet ej varför).

Allt annat med hojen är underbart. Positionen är grym, stark hoj som fan. Mycket bottenvrid men också en del runt 8-10 rpm. Bra lampor tycker jag och hyfsade speglar. Billig att försäkra (haft kortet ett år, 5000kr halv länsförsäkringar, 10 000/år hel)

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Tack än en gång för allas input. Väldigt uppskattat från min sida :)

Jag tror att jag är tvungen att ha ett kopplingshandtag för att slippa massa begränsningar på mitt kort. Mindre kul att ha autkort till hojen.

Samma sak borde gälla autkoppling a la revloc, rekluse, efm etc.
Monno: syftar du på ktm duke 990? Suttit på en 690 duke och satt väldigt bra, dock kändes hojen rätt liten för mig. 990:n är kansje lite större?

Har en polare med en hypermotard som jag ska känna lite på i helgen. Tänkte även kolla runt i olika butiker och försöka komma fram till något.

Jo precis jag menar Superduke 990. :)
Vet inte hur mkt som skiljer i storlek mot 690 men. Effekten räcker då. :)
Jag är 180 och tycker den är bra storlek. :)

Dock är den ju inte nå mysig just att komma iväg med alla ggr. Man måste ha lite känsla med kopplingen. Så kanske bättre med nån med mjukare gång på låga varv.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Även om man har Rekluse /Revloc så har man kopplingshandtaget kvar.
Jag använder fortfarande kopplingshandtaget av gammal vana. Det är ingen som märker eller ser om du har automatkoppling.

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Av ren nyfikenhet, hur funkar det vid tex krypkörning? Vad jag kan se så får man ett framåtmoment vid ett redan ganska lågt varv?

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
På bmw r1200modellerna så funkar krypkörning underbart enkelt. Fz8 funkar helt okej med krypkörning med, det är de jag har erfarenhet av.

Creez

Ny medlem
Gick med
26 May 2015
Hoj
Kawasaki kfx700 2006
Någon som har koll/erfarenhet av buells xb9/12s?

Har länge varit en stor favorit utseendemässigt, men då man aldrig ser såna till salu här nere så har jag inte känt på en.
Läst en hel del tester och visa säger att de är extremt lätthanterliga, medans andra säger att de är väldigt stirriga.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024