Köpråd: Suzuki, Yamaha eller Kawasaki?

Beausang

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
Svea Rike
Hoj
Nada, zip, zero.
Tjena,

Tog mitt A-kort i dag (grattis till mig själv :yoparty) så nu ska jag köpa min första hoj. Har bestämt mig för en av följande: Suzuki SFV650A Gladius, Yamaha MT-07, Kawasaki ER-6N... och outsidern Kawasaki Vulcan S (ER-6 i "glidarformat"). Kommer endast köpa en ny och endast en av ovanstående. Varför? För att jag på ett eller annat sätt gillar hojarna i fråga, jag har råd att köpa hojen kontant, låga försäkringspremier (hel) på mellan 1,700 kr - 2,900 kr och billiga i underhåll och drift.

Kommer göra en långresa var eller vartannat år utomlands så hojen får inte göra bort sig på touring, även om det inte är hojens primära syftet. Så att man sitter bra är därför av vikt. Är 190 cm. Någon med erfarenheter? Snäv benvinkel, krampigt? Fråga gäller inte Vulcan S för där finns "Ergo-Fit" som passar oss lite längre. Det är också ett helt annat stuk på hojen så man sitter bekvämare med benen (vinkeln).

Hur är dessa vid motorvägsfart? Kommer undvika motorvägar men om man t.ex. bara vill igenom Tyskland fort så är det ju vettigt att ta Autobahn. Vilka varvtal håller hojarna vid 110, 120, 130 och 140 km/h p 6:ans växel? Någon som vet?

Går jag efter magkänsla och utseende så rankar jag hojarna:

4: Kawasaki ER-6N
3: Kawasaki Vulcan S
2:Yamaha MT-07
1: Suzuki SFV650A Gladius

Har läst en del problem med ER-6 och MT-07, där motorn gått sönder, samt att det är något med den sistnämnda som ligger löst i motorn och låter. Flera skriver om detta på diverse utländska forum. Flera rapporterar också att motorn (MT-07) dör när man t.ex. står vid ett stoppljus, lägger i 1:an, ger gas och släpper upp kopplingen. Gladiusen står det inte ens en handfull om när det gäller problem och det är ju bara positivt. Vulcan S har det varit problem med växellådan, att 1:an inte alltid vill gå i. Erfarenheter?

Vet inte hur jag ska lösa det med provkörning eftersom jag bor dåligt till när det gäller sådant och måste åka långt för att kunna provköra alla tre. Men det måste man väl kanske när man köper hoj?

/Beausang
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Skall du toura så skulle jag direkt välja bort kåplös hoj, testat 2 år på naken hoj, nu för första året på en supersport. kan säga att supersporten är skönare o åka än nakenhojen trots andra vinklar, dessutom drar supersporten ca 0.5dl mindre i snitt än nakenhojen vid touring körning. (hade som bäst 0.41l/mil på min gsxr när jag körde hem ifrån polen, min fz6n har jag som personligt rekord på 0.47l/mil och tourining körningen pga motorväg var inte rekordet utan det var landsvägs körning hemma med kallstarter)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Inga problem att toura på en kåplös hoj, av alla hojar med kåpa jag har kört har det alltid funnits turbulens. Föredrar när vinden är ostörd.

Av de hojar du har radat upp så skulle jag ta gladiusen då den har fått bra recensioner och är ganska ovanlig på vägarna.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hade också gått på suzukin. Den motorn är i grunden samma som på sv650, och den är pålitlig och har rolig karaktär för sin storlek.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det går som sagt utmärkt att toura utan kåpor. Har åkt på fler långturer med min nuvarande SMR än med någon av mina tidigare kåphojar.
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Om du ändå ska köpa nytt tycker jag du ska gå på din magkänsla. Du kommer ju få garanti på hojen.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Varför inte kolla på en V-strom? jag blev passagerare på en 07a 1000cc i förrgår, satt som en kung på de polska gatorna av betongblock o en massa hålor här o där.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På båda kaworna jag har haft har växellådan varit lite knepig vid stillastående, man kan behöva jucka hojen lite framåt/bakåt för att peta i växlar. När hojen befinner sig i rörelse har jag aldrig haft problem däremot. (Förutom om man gör fel när man växlar, och har kvar ett lätt tryck på växelpinnen, för då kan man inte växla. :p ) Så, även om jag aldrig kört en Vulcan S så skulle jag tro att det inte är någon fara med växellådan på den.
Ta hojen du gillar mest, det är ändå ingen större fara på taket med någon av dem direkt, och du kan ändå byta upp dig när du tröttnar på den du väljer.

Vad gäller varvtal så skulle jag tro att du får varva samtliga hyfsat för att nöta autobahn, då de är ganska lågt växlade för att väga upp den timida motoreffekten. Har inte någon direkt erfarenhet av nån av hojarna på motorväg däremot. :hihi
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vulcan S har en nedtrimmad Er 6 motor.

Passagere och touring funkar inte bra på dina föreslagna hojar.

Ingen av hojarna är några touringhojar, Dom är instegshojar som kan levereras som fulleffekt eller A2 anpassade. Det finns även två varianter med kåpa Er 6 F eller Suzuki SV650 ( föregångare till Gladius)
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
http://www.gearingcommander.com/

Touring går hur bra som helst, kör bara på vägen som går parallellt med Autobahn

Den hoj du sitter bäst på är den som är bäst

 

Mizuno

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
-
Hoj
-
Köp Suzuki Gladius. En fantastisk hoj som aldrig strular. Riktigt skön motorkaraktär. Vid 130 km/h så ligger den på 6,000 v/min på sjätte växeln och tanken på 14.5 l räcker till 33-34 mil blandad körning enligt egen erfarenhet (äger hojen).

Vulcan S har en nedtrimmad Er 6 motor.

Passagere och touring funkar inte bra på dina föreslagna hojar.

Ingen av hojarna är några touringhojar, Dom är instegshojar som kan levereras som fulleffekt eller A2 anpassade. Det finns även två varianter med kåpa Er 6 F eller Suzuki SV650 ( föregångare till Gladius)

Läs vad trådskaparen skriver. Han kommer göra en resa "var eller vartannat år". "Touring är inte hojens primära syftet" men han vill att den "inte gör bort sig där" och det gör den inte om han väljer Gladius. Har kört nästan 1000 mil på 12 dagar som mest med den hojen och det var inga problem, och jag är också lång... och full packning med väskor och packrulle. Tjejen har åkt med bak i ca 200 mil utan problem med packning när vi drog till Norge, så visst fungerar den utan problem för touring.
 
Last edited:

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Nakenhoj är definitivt inte att rekommendera för längre sträckor på motorvägar. Vindmotståndet vill verkligen krossa din nacke efter ett tag.

Angående varvtal så kan du ju alltid dreva upp den om du ska ta den ut på längre resor eller så och ligga i högre hastigheter och få ner bränsleförbrukningen
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Längre sträckor på motorväg är inget att rekommendera, finns nästan alltid en bättre väg.

Jag har inga problem att åka nakenhoj runt Europa, givetvis finns en maxfart utan kåpa
men 130 räcker långt även på Autobahn
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
jag upplevde nakenhoj på motorväg relativt dåligt, 130-140 är smärtgränsen för mig innan jag tycker att det är dags o sakta ner bara för att man slungas runt så mycket (140 på landsväg är dock inte samma sak, antar det beror på att motorväg generellt sätt är mer öppen yta som tillåter mer vind eller något, upplever det samma på min sporthoj, dock börjar de väl kännas närmare 200a medans landsväg i 200a snåret går utmärkt)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Åka på touring och att köra motorväg är inte samma sak. 3 mer eller mindre hela dagar motorväg genom italien var inga problem med min dorsoduro, som är jättenaken. Eller jo, ögonen torkade ut lite för att jag inte hade alla delar till hjälmen som jag borde ha haft. Den hojen har rullat ca 1000 mil ute i europa den här sommaren, + ett par hundra mil hemma i Sverige. Tjejen har kört en scarver de 3 senaste åren vi varit iväg, och inte heller hon har några problem upp till 140 under längre sträckor, så värst mycket fortare än så vill man inte köra under någon lång stund direkt, men so what, har du brådis så tar du väl flyget?
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vi alla upplever saker olika, till TS, skaffa din uppfattning o provkör lite, du kommer med stor sannolikhet vilja byta hoj om något eller några få år ändå när du fått känna lite mer på vad du vill ha för typ av hoj
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Er6:an, går att få billigt på blocket och det är nästan pengarna tillbaka när man tröttnat och vill sälja den igen.
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Tjena,

...

4: Kawasaki ER-6N
3: Kawasaki Vulcan S
2:Yamaha MT-07
1: Suzuki SFV650A Gladius


/Beausang

Tjena Beausang!

Grattis till kortet! :tummenupp

Blev det nån hoj? Har själv blivit med motorcykel (som inte är helt nybörjarvänlig) och bestämt mig för att skaffa kort. Så naturligtvis tittar man lite på marknaden på bra instegshojjar.

Blev helt paff när jag såg din lista, min ser nästan exakt likadan ut. Till och med Vulcanen (som kanske kan vara lite skämmig här på SP), men lika bra att kliva ur garderoben direkt och erkänna att jag gillar den också :) Enda skillnaden är att jag även har MT-09 på min lista. En extra cylinder och lättmetallram för ett ganska modest prisökning...

Även om jag är 20 cm kortare än dig och har inte tänkt göra några längre åkturer så vore det nice om du kunde skriva ett par ord om den du köper, eller om hur du upplever provkörningarna.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top