Tjena,
Tog mitt A-kort i dag (grattis till mig själv ) så nu ska jag köpa min första hoj. Har bestämt mig för en av följande: Suzuki SFV650A Gladius, Yamaha MT-07, Kawasaki ER-6N... och outsidern Kawasaki Vulcan S (ER-6 i "glidarformat"). Kommer endast köpa en ny och endast en av ovanstående. Varför? För att jag på ett eller annat sätt gillar hojarna i fråga, jag har råd att köpa hojen kontant, låga försäkringspremier (hel) på mellan 1,700 kr - 2,900 kr och billiga i underhåll och drift.
Kommer göra en långresa var eller vartannat år utomlands så hojen får inte göra bort sig på touring, även om det inte är hojens primära syftet. Så att man sitter bra är därför av vikt. Är 190 cm. Någon med erfarenheter? Snäv benvinkel, krampigt? Fråga gäller inte Vulcan S för där finns "Ergo-Fit" som passar oss lite längre. Det är också ett helt annat stuk på hojen så man sitter bekvämare med benen (vinkeln).
Hur är dessa vid motorvägsfart? Kommer undvika motorvägar men om man t.ex. bara vill igenom Tyskland fort så är det ju vettigt att ta Autobahn. Vilka varvtal håller hojarna vid 110, 120, 130 och 140 km/h p 6:ans växel? Någon som vet?
Går jag efter magkänsla och utseende så rankar jag hojarna:
4: Kawasaki ER-6N
3: Kawasaki Vulcan S
2:Yamaha MT-07
1: Suzuki SFV650A Gladius
Har läst en del problem med ER-6 och MT-07, där motorn gått sönder, samt att det är något med den sistnämnda som ligger löst i motorn och låter. Flera skriver om detta på diverse utländska forum. Flera rapporterar också att motorn (MT-07) dör när man t.ex. står vid ett stoppljus, lägger i 1:an, ger gas och släpper upp kopplingen. Gladiusen står det inte ens en handfull om när det gäller problem och det är ju bara positivt. Vulcan S har det varit problem med växellådan, att 1:an inte alltid vill gå i. Erfarenheter?
Vet inte hur jag ska lösa det med provkörning eftersom jag bor dåligt till när det gäller sådant och måste åka långt för att kunna provköra alla tre. Men det måste man väl kanske när man köper hoj?
/Beausang
Tog mitt A-kort i dag (grattis till mig själv ) så nu ska jag köpa min första hoj. Har bestämt mig för en av följande: Suzuki SFV650A Gladius, Yamaha MT-07, Kawasaki ER-6N... och outsidern Kawasaki Vulcan S (ER-6 i "glidarformat"). Kommer endast köpa en ny och endast en av ovanstående. Varför? För att jag på ett eller annat sätt gillar hojarna i fråga, jag har råd att köpa hojen kontant, låga försäkringspremier (hel) på mellan 1,700 kr - 2,900 kr och billiga i underhåll och drift.
Kommer göra en långresa var eller vartannat år utomlands så hojen får inte göra bort sig på touring, även om det inte är hojens primära syftet. Så att man sitter bra är därför av vikt. Är 190 cm. Någon med erfarenheter? Snäv benvinkel, krampigt? Fråga gäller inte Vulcan S för där finns "Ergo-Fit" som passar oss lite längre. Det är också ett helt annat stuk på hojen så man sitter bekvämare med benen (vinkeln).
Hur är dessa vid motorvägsfart? Kommer undvika motorvägar men om man t.ex. bara vill igenom Tyskland fort så är det ju vettigt att ta Autobahn. Vilka varvtal håller hojarna vid 110, 120, 130 och 140 km/h p 6:ans växel? Någon som vet?
Går jag efter magkänsla och utseende så rankar jag hojarna:
4: Kawasaki ER-6N
3: Kawasaki Vulcan S
2:Yamaha MT-07
1: Suzuki SFV650A Gladius
Har läst en del problem med ER-6 och MT-07, där motorn gått sönder, samt att det är något med den sistnämnda som ligger löst i motorn och låter. Flera skriver om detta på diverse utländska forum. Flera rapporterar också att motorn (MT-07) dör när man t.ex. står vid ett stoppljus, lägger i 1:an, ger gas och släpper upp kopplingen. Gladiusen står det inte ens en handfull om när det gäller problem och det är ju bara positivt. Vulcan S har det varit problem med växellådan, att 1:an inte alltid vill gå i. Erfarenheter?
Vet inte hur jag ska lösa det med provkörning eftersom jag bor dåligt till när det gäller sådant och måste åka långt för att kunna provköra alla tre. Men det måste man väl kanske när man köper hoj?
/Beausang