Köpråd till skogsmulle!

DayFire

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSX600f -00
Hej, har nyss varit ute på en liten Sverigeturne, dels för att titta på ny mc och även se Mora spöa Linköping (vilket inte gick så bra)
Hade innan resan varit inställd på att köpa en cbr 600 från slutet av 90:talet. Men efter att ha provsuttit några plus några linknande (Ninja) har jag konstaterat att dom maskinerna inte är något för mig som bor ute i skogen :)

Tittade lite på en Hyosung 650 comet från 04, vad anser ni om dem, är det bara "skräp". Har även tittat lite på Suzuki SV. Är dom lik hyosungen? Jag tyckte att jag satt bra på den (är mkt lång)

Så vad har ni för köpråd till en som vill ha lite krut fast som konstaterat att "riktiga" sportmaskiner inte passar för Moratrakten? Kan tillägga att priset bör ligga runt 35-40k.

MVH Jocke

DayFire

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSX600f -00
skoteridioten skrev:
2696511 Varför kan man inte åka sporthoj i Mora?
Tycker inte sporthoj passar in i Mora riktigt, fan fullt med små grusvägar man kan tvingas köra på. Sedan kändes det inte så bra att sitta på sporthojarna, vill ha en mer upprät sittställning.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
DayFire skrev:
2696493
Tittade lite på en Hyosung 650 comet från 04, vad anser ni om dem, är det bara "skräp".
MVH Jocke

Jag har en Comet -04 fast 125a, dem är iprincip samma förutom motorn, gaffeln, frambromsen och huvudramen. Jag tycker inte det känns som "skräp", det är ok kvalitetskännsla i hojen och man får mycket hoj för pengarna. funderar själv på att köpa en Comet 650 när det är dags för begränsad tung. Jag vet inte om det finns strypsatser till den men jag antar att det finns.

Lycka till.

Ps. Hyosung är på väg uppåt och förväntas komma med en 1000 kubikare snart, dvs. när märket är mer kännt så blir det bättre andrahandsvärde, så köp nu.

Limez

Böjjarn

Titel: :)
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
YZF 1000 R
Sporthoj passa visst i Mora, om jag inte minns helt fel så går det tex en turboblade där....sen har ni ju "kanonvägen" eller vad den heter mellan våmhus o kraftstation efter sälenvägen, passar inte en sporthoj in där, så flytta till orsa finnmark o köp dig en en gammal 350stånka å åk stig!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
SV 650/1000 eller FZ1/FZ6 kanske? Sporttourer kan vara ett alternativ om Du åker långt på asfalt...

Lycka till!

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Tjo! Har en Sv 650 -02.. är nöjd - än så länge
Har även kollat på hyuongsungen, men tyckte den var av lite "billigare snitt"... sikta på en 02 pga den justerbara framgaffeln... är knappt 190 och sitter bra

Det är ingen rääääser men effekten räcker till för en nybörjare kan jag lova :tummenupp

Sanna-Lkpg

Uppdaterad
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
CBR600FS
DayFire skrev:
2696493 Hej, har nyss varit ute på en liten Sverigeturne, dels för att titta på ny mc och även se Mora spöa Linköping (vilket inte gick så bra)

....bla bla bla, nått om motorcyklar.....

MVH Jocke

:D :D :D
:felämne :backontop

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Om jag inte minns fel så har hyosungen licenstillverkad motor.
"Samma" som i suzuki sv650.

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
DayFire skrev:
2696493 Hej, har nyss varit ute på en liten Sverigeturne, dels för att titta på ny mc och även se Mora spöa Linköping (vilket inte gick så bra)
Hade innan resan varit inställd på att köpa en cbr 600 från slutet av 90:talet. Men efter att ha provsuttit några plus några linknande (Ninja) har jag konstaterat att dom maskinerna inte är något för mig som bor ute i skogen :)

Tittade lite på en Hyosung 650 comet från 04, vad anser ni om dem, är det bara "skräp". Har även tittat lite på Suzuki SV. Är dom lik hyosungen? Jag tyckte att jag satt bra på den (är mkt lång)

Så vad har ni för köpråd till en som vill ha lite krut fast som konstaterat att "riktiga" sportmaskiner inte passar för Moratrakten? Kan tillägga att priset bör ligga runt 35-40k.

MVH Jocke

Låter som du bör tänka igenom vad du verkligen vill ha din mc till tycker jag.

Men mitt råd är: Provkör olika hojar som du är sugen på, det är då du märker skillnaderna, något du gillar hos en hoj kanske någon annan ratar. Allt är individuellt.
Lycka till!

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
DayFire skrev:

MVH Jocke

Grusvägar i Centrala Mora:confused: Eller bor du utanför mora? Även om du bor utanför Mora så borde det inte väl vara så mycket fel på att ha en supersport:yoparty

Strandberg

Salvaje y libre
Gick med
24 May 2006
Hoj
Kawasaki ZXR 750
Börjar du prata så kommer folk tro att det går isbjönar på gatan här också.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
DayFire skrev:

MVH Jocke

Har hört att hyosongen inte ska vara nått vidare, ska vara rostbenägen osv :rolleyes: Men nån som har mer koll på det märket får gärna fylla i ?

Men gillar du den modellen så tycker jag verkligen att du ska lägga till nån krona så du får en SV istället ..

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Köp en stor offroadare så kan du ha kul överallt :D

Last edited:

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
-
Mort skrev:
2699210 I princip samma förutom större delen av hojen alltså? ;)
Men dom ser ju ganska lika ut!! :crash

Till trådskaparen: Alla hojar du nämner tycker jag låter som bra alternativ. Själv hade jag valt CBR'en. Hyosung & SV'n inbillar jag mig vara lite för mjuka chassimässigt för min smak, men twin är ju alltid mysigt..

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Har hört att hyosongen inte ska vara nått vidare, ska vara rostbenägen ..

Det stämmer faktiskt till viss del, min hoj har lite lätt ytrost på några svetsfogar på ramen, och det är ändå en -04. :huvet

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kolla någon africa twin eller super tenere.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati