Köpråd & tips för Aprilia RS250.

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Någon som vet någon som kan laga en RS 250 tank??Den plana ytan som ska täta bensinkranen med en o-ring är så intrycket att den inte är tät där..Har en ide att lösa det på men väldigt krånglig...
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Någon som har 2 std ljuddämpare till RS 250 att sälja? Tänkte använda dom till mitt bygga för SFRO ljudproven..
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Det går nog att ordna har 2 Par ( tydliga tecken på att de varit med om litta rajsing.)

Fula går bra..ler..bara det inte är hål rakt in i dom
Ps. en std RS 250 är väl ganska tyst?? Aldrig hört någon..
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Fula går bra..ler..bara det inte är hål rakt in i dom
Ps. en std RS 250 är väl ganska tyst?? Aldrig hört någon..

Jag provade med att byta ut originladämparna på min Aprilia RS250 mot ett par original Honda RS250 och noterade ingen märkbar skillnad. Dämparna var båda av samma typ, skillnaden låg i dämparmaterialet. Jag vet inte vad som ligger i en Aprilia originaldämpare, antagligen något mer beständigt och betydligt tyngre än den glasull som ligger i en Honda originaldämpare. Jag antar att den stora skillnaden i ljudvolym ligger i luftburkens och avgaspipornas material och utformning.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jag har ett Aprilia RS 250 chassi med en RG 500 motor som ska bli en godkänd gathoj.Då behöver jag göra en SFRO ljud-besiktning.Jag har Jolly Moto rör på med lite omgjorda Jolly ljuddämpare om sitter med 3 bultar med samma mått som RS 250.Jag har 2 RS ljuddämpare, dom är betydligt längre än Jolly.Det ser ut som dom har en kort kammare först sen är dom genomströmningsljuddämpare med perforerade rör.
Vid ljudtestet kör man inte så hårt med motorn.Håller 50 km på 3:an och sen håller dom fullgas en kortare bit.
Så hur får jag ljuddämparna tystare och luftfiltren??
Kom gärna med ideer.
Kan ju sätta dit vanliga raka rör med stora ljuddämpare,motorn kommer inte gå så bra utan expansionskammare men det kanske är ett sätt?
Får mycket plats att använda till ljuddämpare om jag använder raka rör istället för expansionskammare...
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Någon som vet någon som kan laga en RS 250 tank??Den plana ytan som ska täta bensinkranen med en o-ring är så intrycket att den inte är tät där..Har en ide att lösa det på men väldigt krånglig...
Tanken är så illa gjuten därför sitter det en sådan FET o-ring som standard för att täta ! Jag har 3 st 98 tankar och alla är lika insjunkna vid krananslutningen men 97 tanken är betydligt jämnare. Lät oxå tillverka en anslutning för pingle kran då original går trögt och och läcker !Tyvärr så måste man använda original o-ring för
att kranen ska täta.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Fula går bra..ler..bara det inte är hål rakt in i dom
Ps. en std RS 250 är väl ganska tyst?? Aldrig hört någon..
Jag körde för några år sedan med min helt STD aprilia RS250 i GP250 klassen, de tävlingar som går som supportklasser vid klassictävlingar.
Samtliga förare i klassen kallades in till extra ljudmätning. Jag rullar bort till besiktningen och frågar om även jag med min STD aprilia var tvungen att ljudmäta min maskin.
Ja, fick jag till svar, alla ska mätas, samling vid rondellen kl 13!
Okey, svarade jag, det går säkert bra, men föresten, undrade jag till besiktningsmannen, har du tänkt på att min motor är igång under hela vårt samtal, och att du inte hört den?
Motorn gick så tyst att han inte ens hört, att den var igång under vårt samtal.
Med den mätare som fanns kl 13, hade jag 97 DB vid det varvtal de efterfrågade. Orginal dämpare, avgasrör, luftburk, ca 750 mil på mätaren.
Aprilian är numera såld, via en kontakt här på sporthoj, så nu har jag bara en RS250 kvar......
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Ny fråga..
Någon som vet vad det är för signal till varvräknaren på en RS 250? Dom flesta jag vet har en jordande puls som även brukar gå till tändspolarna.
Jag har en RG 500 motor med tillhörande tändning i min RS ram men får inte varvräknaren att funka.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
sitter och försöker lista ut var den plockar signalen ifrån .. det enda man ser i kopplingsschemat är att varvräknaren får sin signal från " Control Electonic Unit" och att det finns en Front and Rear Cylinder pickup..

jag misstänker att den plockar signalen men en utav pickuperna, skickar den till styrdone och sen till varvräknaren. schema rs250.jpg
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Vad jag ser så går en vit/lila kabel från cdi:n 7 upp till varvräknaren.Går in som kabel 10 på kontaktstycket till instrumentbrädan.Men får inte fram vad det är för signal..
 

blueplaya

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2015
Ort
Malmö
Hoj
Gilera Runner FXR 180 ccm -99 och VXR 200 ccm -04, Aprilia RS 250 ccm -97, Aerox 100 ccm -98
Hej, förhoppningsvis är det okej att skriva det här men jag har en Aprilia RS 250 -97 till salu.
Limited Edition nr 273. =)
Vad tror ni att den är värd idag? Inte en repa, i silver, ca 2000 mil, allt fungerar på den. Jag har personligen ägt den i två år och knappt kört den något, ett impulsköp som frugan tvingar mig att sälja.
Extra delar hänger med i köpet.
Ej registrerad i Sverige men den nya ägaren kan ta och göra det, innehar alla papper osv. Gatu reggad utomlands. Förnyade senast försäkringen och skatten där (mkt billigare än här).
Vore intressant att veta.
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
På vänster styrhalva så sitter all el för blinkers,tuta,hel och halvljus..Nån som har en sådan att sälja!!(vad det dom?,Kommer inte på det) Mitt byggde välte i garaget och lyckades slås sönder helt!!
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Tjo...det råkar inte va någon som har en orginal mutter till pinnbultarna över? som de kan tänkas sälja...har alla mina men en är lite skadad så det läcker vatten där. Kollar lite här innan jag köper från ebay.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top