Köpråd trådlös Router ???

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jag är en (o)lycklig ägare till en D-link 524 router. Som många andra beskriver funkar den rätt ok sålänge jag inte ger mig på att börja ladda ner saker från antingen Bittorrent eller större filer (+5Mb) från valfri server. Den hänger sig, vägrar ansluta till nätet och jävlas i största allmänhet.

Tipsen jag lyckats läsa mig till är att fixa ett gammalt mög till burk o ställa nånstans som server, och köra nån linuxdist med m00nwall och whatever...

Orkar inte, och det kommer kosta mig lika mkt pengar att köpa prylar så att den funkar som en trådlös router som att köpa en ny.

Frågan är; D-link 4300 har ju fått bra recensioner på nätet, kommer den att lösa mina problem och låta mig tanka torrentar utan att dö ? Är den så bra att jag kommer glömma att den finns, vilket är min målsättning med alla såna här prylar ?
Finns det någon annan router som funkar bra ?

Huset är 8*20m, 2 stationära datorer med D-link usb-nic och en laptop med Intel 2200BGnic skall kunna använda nätverket. Främst laptopen som tankar, de stationära spelar Lan.

//Peter
 

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Huddinge
Hoj
Xt660
Netgear har mycket bra routers :tummenupp , har själv en 624+ och den flyter på bra med alla typer av kommunikation. Vilken du än köper , se till att den stödjer minst 108Mbps och 802.11 a/b/g. Att spelar trådlöst ger ju alltid lite lagg, tyvärr. :(
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Uppdatering :
Jodå, på 524:an har jag allt senaste firmware. Fick tom en oreleasad mailad till mig från Dlinks support. Ngt bättre, nu kunde jag ladda ner 6% av en film (laglig såklart) med bitcomet innan skiten hängde sig. Avskyr den...

Igår sprang jag ner till hrrm (Siba) o köpte en 4300, på öppet köp.
Funkade skitfint att konfa den, snabb vid omstart är den med. Än sålänge har den funkat bra. Jag fick iaf 3ggr hastigheten jmft med 524an vid laddning från swebits.
Såg imorse att näthastigheten var väldigt låg (20kb/s) men den var åtminstonde uppkopplad. Skall leka lite till och försöka pressa den så mycket min sunkiga BBB24/1 tillåter.

//Peter
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Ja D-links äldre trådlösa är det mkt strul me. Nätagget åtminstone. Frågan är om det finns något märke som funkar klanderfritt.
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Mina 2 netgear trådlösa WGT624 (har jag för mig, eller så är det pcikortet)
Den ena har fungerat nonstop nu i 1,5år och jag tankar/spelar osv på nätet.
Sen installerade jag en till hos brorsan, den fungerar även den klanderfritt..
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Min Netgear WGT634U funkar också stabilt efter lite pul med firmware. Brorsans D-link jävlas lite och tappar nätet då och då.

Det verkar som vi kan slå fast att Netgear är något bättre än D-link iaf
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
eisbaer skrev:
Ja D-links äldre trådlösa är det mkt strul me. Nätagget åtminstone. Frågan är om det finns något märke som funkar klanderfritt.

Hmm, vår D-Link var död i morse när jag kom till kontoret. Menar du att det kan ha varit nätagget som gett upp bara? Jag körde iallfall rysk felsökning, slängde hela skiten och åkte och köpte nytt. Dataskräp från helvetet alltihop.


Bah.
 

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
Själv har jag en 614 netgear... sämre skit får man leta efter...

När nätet blir lite ostabilt så säger den helt enkelt upp sig... Ett tag fick jag köra utan routern o plugga en dator rätt i väggen, då gick det...

Så ringer man till Netgears suport o vad säger de? Jo, skicka in den så skal i felsöka... Självklart hittar de inget fel då, eftersom det är bara när jag får mycket portscanning o sånt som det krabbar... Dessutom skulle det ta 3 veckor att få den utbytt... Idioter!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Måste slå ett slag för linksys (ciscos hemma produkter) grymt bra finns även alternativ firmware för mer funktioner! finns nu mer hos computer city till bra priser...
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
tycon1 skrev:
Mina 2 netgear trådlösa WGT624 (har jag för mig, eller så är det pcikortet)
Den ena har fungerat nonstop nu i 1,5år och jag tankar/spelar osv på nätet.
Sen installerade jag en till hos brorsan, den fungerar även den klanderfritt..

Har en hemma och sämre får man leta efter, såfort det blir lite belastning på den så dör skiten och går inte att komma åt på 2min. Med lite belastning menar jag typ 50kb/s och upp..
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
t-rex skrev:
Hmm, vår D-Link var död i morse när jag kom till kontoret. Menar du att det kan ha varit nätagget som gett upp bara? Jag körde iallfall rysk felsökning, slängde hela skiten och åkte och köpte nytt. Dataskräp från helvetet alltihop.


Bah.

Njae, standardfelen yttrar sig i att den lägger av vid belastning. Byta nätagg till ett nyare brukar lösa det.
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Xyron skrev:
Har en hemma och sämre får man leta efter, såfort det blir lite belastning på den så dör skiten och går inte att komma åt på 2min. Med lite belastning menar jag typ 50kb/s och upp..

Då är det oftast inte bara fel på routern..
Är modemet i första jacket? vad har du för anslutning, och vad har du för firmwire? står den i ställningen (värme problem?) osv.
 

Coola Ola

Guest
Xyron skrev:
Har en hemma och sämre får man leta efter, såfort det blir lite belastning på den så dör skiten och går inte att komma åt på 2min. Med lite belastning menar jag typ 50kb/s och upp..

Även jag har en WGT624 som hänger sig ibland så det är ingen felfri router på nåt sätt. Sök på Netgears officiella supportforum så kommer du hitta hur många som helst som har problem med WGT624.

Bl.a. har den problem med överhettning (en kille löste problemen genom att modda dit en stor fläkt) men även andra typer av problem dyker upp. Skulle inte rekommendera trådskaparen att köpa den modellen iaf.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Froven skrev:
Jag är en (o)lycklig ägare till en D-link 524 router. Som många andra beskriver funkar den rätt ok sålänge jag inte ger mig på att börja ladda ner saker från antingen Bittorrent eller större filer (+5Mb) från valfri server. Den hänger sig, vägrar ansluta till nätet och jävlas i största allmänhet.
................

//Peter

Kolla in den här tråden. Speciellt Paddes inlägg.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=100414

Grundregel nr 1 - Fixa det som är lätt och billigt först, inte det som är troligast.
Grundregel nr 2 - Om 1 inte hjälpte, fortsätt med det troligaste.....

/Peter
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Retep skrev:
Kolla in den här tråden. Speciellt Paddes inlägg.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=100414

Grundregel nr 1 - Fixa det som är lätt och billigt först, inte det som är troligast.
Grundregel nr 2 - Om 1 inte hjälpte, fortsätt med det troligaste.....

/Peter

#1: Självklart, men jag har ju inte haft några problem med nätverkskortet eller tilldelningen av IP till det. Om jag tankade i över 100kb/s (hände ju iofs väldigt sällan) gick det inte att ansluta till routern (ni vet 192.168....) den svarade bara Busy....
Jag har faktiskt provat det förslaget oxå, dvs att låsa IPt på NICet. Hjälpte inget.
Om problemet skulle vara som beskrivet i tråden, skulle väl samma fenomen uppstå även på 4300:an ?

//Peter
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top