Köpråd!

Mototard

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Bålsta
Hoj
ingen än.
Hej!

Håller på med A-kortet nu och är ordentligt sugen på att köpa en motard nu när det är klart.

Saken är den bara att jag har inga direkt erfarenheter av motardcyklar i huvudtaget, och jag skulle vilja ha en kraftfull sak som man kan åka långt med..

Jag har kört cross i större delen av mitt liv, så jag är inte helt ovan på 2hjul, eller ett i vissa fall :)

Ekonomin ligger på runt 70.000

Någon som kan luska fram någon rolig maskin? Främst kommer jag ha den som ett lekobjekt, men som jag sa så vill jag också kunna åka på några roadtrips med kompisarna som också kör :)

Mvh
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
De beror på vem du frågar.
När jag berättade att jag åkte limmared - uddevalla på min XR650 så tyckte vissa jag va dum i huvet... men allt e relativt. Jag har precis som du skumpat omkring på cross hela mitt liv så då e man ju inte så kräsen.
En KTM lc4 eller en xr650 är maskiner som inte dör av sådana turer men då har du inte heller ett monster i motoreffekt/vikt förhållande.
En husaberg 650 eller aprilia 550 äger när det gäller körglädje men då kommer du inte orka åka långt för du får renovera motorer efter 500-1000 mil och byta olja desto oftare.
Du får en bra ktm,xr,husaberg för under 70 men aprilian e lite dyrare för den e ny.
Annars får du ju kolla på en större "motard" typ ducati eller aprilias 1000cc och 750cc men då ligger priset på över 100 lök och det är mera mc än motard.
Men dom kan du ju strosa runt i europa med om de skulle va så.

En ktm med effektsystem blir du nog inte missnöjd med. 45k så har du pengar till några fyllor o soppa i sommar istället.:tungan
 

Mototard

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Bålsta
Hoj
ingen än.
Jag har kikat runt lite, och blivit lite småsugen på KTM's 625a faktiskt.. Aja får kika lite till så jag inte impulsköper något :p

Kollade också på husaberg 650, finns det några nackdelar med dom eller? Jätte låga serviceintervaller kanske?
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Jag hade nog försökt få tag i en KTM 690 SMC. dock lite över din budget. Men då har du en helt ny hoj!
 

Mototard

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Bålsta
Hoj
ingen än.
ooh den där för 65 var ju rejält lockande :) Är det bra cyklar det där? Har inte läst så mycket om just dom
 

Mototard

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Bålsta
Hoj
ingen än.
Kan man ligga och pressa en motard i lite längre sträckor? Jag menar inte över 140-150 sådär, men runt 120 iaf, har planerat in några längre landsvägsrundor till polare ett gäng mil härifrån :)

Som ni kanske märker så har jag noll erfarenheter av motarder.. :>
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Kolla på Lc4or eller XR650 med SM hjul.

Min 660 är till salu, gått 1400 mil. Går kanon bra! Köp! :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
köra långt

Visst kan man köra långt med en motard, problemet är fartvinden.
Om man inte kör fortare än 120 km/h så vibrerar inte hojen så mycket heller..

Själv kommer jag att åka till Göteborg, till Skåne, till Sälen samt en resa till Norge för att åka på roliga vägar (jag utgår från Stockholm). sjävklart undviker jag motorvägar och liknande, jag tar småvägarna.

Jag kör på en Duke II. På de här resorna kommer jag dock ha orginal drevning och en 18 liters tank. Kör med crosshjälm men en intergralburk vore nog komfortablare

Visst, några tycker nog att jag är knäpp, -men det kan jag leva med :D
 
Last edited:

Snurte

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Landet
Hoj
Gapar tomt i garaget just nu
Jag har också planerat lite längre resor i sommar, kanske ner till Köpenhamn, och jag bor i Dalarna.

När jag skulle köpa hoj och bestämde mig för en motard var en anledning till att jag valde en KTM 690 SM just viljan att åka lite längre ibland. Ska vara mycket mindre vibrationer på den jämfört med tidigare modeller t ex.
Sen återstår väl att se om jag gjorde rätt :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag har också planerat lite längre resor i sommar, kanske ner till Köpenhamn, och jag bor i Dalarna.

När jag skulle köpa hoj och bestämde mig för en motard var en anledning till att jag valde en KTM 690 SM just viljan att åka lite längre ibland. Ska vara mycket mindre vibrationer på den jämfört med tidigare modeller t ex.
Sen återstår väl att se om jag gjorde rätt :)

Det ÄR mindre vibrationer på 690´n
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Med 70 000:- skulle jag satsa på en KTM 690 !!

Det är en modernare hoj :yoparty
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Glöm inte att ha lite pengar kvar till skydd, försäkring och annat.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top