Köprådsfråga motard.

bjöörn

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2013
Hoj
saknas
tjena.

Har börjat kolla på lite hojjar och fastnat för motard då. Har lite frågor och hoppas ni vill svara på dessa:)

Vill/kan tänka lägga runt 30-35k för en hoj.
Har kollat lite på ktm smc/husaberg 650 fs, vilken är bäst skit? vill ej hålla på att meka osv då jag gör det på jobbet så. vill kunna starta och köra sen byta olja och lite små pill bara.

Har aldrig kört motorcykel innan så en nybörjar hoj med potential.

Vad kan en försäkring kosta, kollade på en och den låg runt 4k, e de dyrt eller?

E där nån annan modell man bör kolla på?

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Finns många KTM till salu nu för bra pengar.
625 är ju absolut den bästa av dom tre 625/640/660 elstart+massa moss :) alla 3 modellerna är perfekta första hojar. Nackdelen med 660in är att där inte är elstart,och för dom som har svårt med kick tekniken (host host) så är det jobbigt i längden.640in har långa service intervaller men är mest motorsvag av dom 3. 625 har allt det bästa.Vet tyvärr inte service intervallerna på den.

bjöörn

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2013
Hoj
saknas
Finns många KTM till salu nu för bra pengar.
625 är ju absolut den bästa av dom tre 625/640/660 elstart+massa moss :) alla 3 modellerna är perfekta första hojar. Nackdelen med 660in är att där inte är elstart,och för dom som har svårt med kick tekniken (host host) så är det jobbigt i längden.640in har långa service intervaller men är mest motorsvag av dom 3. 625 har allt det bästa.Vet tyvärr inte service intervallerna på den.

Aa, okej. När börjar den bli "sliten", går man efter timmar eller milen? Är det som en vanlig cross att man ska byta kolv osv efter ett visst antal timmar?

En vanlig service - är det byta olja, luftfilter? hur ofta ställer man in ventilerna?

Vilken årsmodell ska man inte ha? antar att där finns barnsjukdomar på dom äldre?

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Kolv ska du väl inte behöva byta på en sån. Har för mig att det är olja och filter efter 250 mil på gamla lc4an och ventilkoll/Justering efter 500 mil. Om du inte vill skruva och hålla på för mycket så ska du inte köpa Husaberg 650 iaf

bjöörn

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2013
Hoj
saknas
när börjar dom säcka ihop? ktm tänkte jag på.
Nä husaberg har jag läst att det blir mkt skruvande.. Ktm verkar vara bästa skitet alltså.

En annan fråga. någon som vet vad böterna och påföljderna blir på om man skulle köra utan körkort, har B nu och är 23 år!

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Hoj
KTM 250 & 660
Det är bara att googla olovlig körning ;). Har faktiskt ingen aning, men det är nog inte bra för b-kortet.

Chippet-

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2012
Hoj
KTM 660 smc, Yamaha yz426F

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
KTM LC4 håller bra det är bara dess ägare som kör sönder dem eller mekar sönder dem allt handlar om handhavande såsom byta olja ställa ventiler mm! KÖP INTE 640!

AndreeL

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2012
Hoj
KTM 620 SC
va ute en 625 -06 i helsinborg förra veckan för 37k men den gick fort.
dom billiga gör det, men annars finns det en lika dan som bara rullat ca 750mil för 44k i göteborg på blocket har jag för mig. lägg till lite mer i budgeten o få en riktigt fin?

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Går inte att jämföra dem emellan mkt bättre både på gott å ont. Efter ha haft 640/625/660/625/400LC4 & 690 så skulle jag välja 690. Har väl blivit gammal men det är skönt att slippa vibrationerna.

bjöörn

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2013
Hoj
saknas
Får man köra en 690 med lätt mc kort?
Finns ju hur många 690 känns det som!

Har sett ngr annonser där dom har avgaset undertill, vrf?

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Får man köra en 690 med lätt mc kort?
Finns ju hur många 690 känns det som!

Har sett ngr annonser där dom har avgaset undertill, vrf?

Lätt mc-kort = MAX 125cc (kubik)

Som 23 åring kan du väl inte ens ta lätt mc-kort.
Är A2 (mellan, max 35kw) som gäller då. Annars så är det tung A när du fyller 24, rätta mig om jag har fel någon.

Dem 690 med avgaset under är 690 Duke av olika modeller, är väl en blandning mellan motard och streetfighter.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln