Köpt en gammal Honda 600 1983 som stått i 4 år

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Hej
jag har köpt mig en Honda 600 från 1983, den har endast rullat 1200 mil o ser väldigt fin ut, men har stått oanvänd i 4 år i varmgarage.

Jag har tömt tanken på bensin, samt skall byta batteriet men vad mer finns det att tänka på innan jag gör första startförsöket? En kollega nämnde att det vore bra att lossa tändstiften och spruta ned något i dessa? Tändstiften är bytta 2018 o borde vara ok
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
jag gjorde fusttömning av tanken men tänker att gammal bensin finns kvar i förgasarna (4 st) o funderar på köra denna metod för rengöring
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej
jag har köpt mig en Honda 600 från 1983, den har endast rullat 1200 mil o ser väldigt fin ut, men har stått oanvänd i 4 år i varmgarage.

Jag har tömt tanken på bensin, samt skall byta batteriet men vad mer finns det att tänka på innan jag gör första startförsöket? En kollega nämnde att det vore bra att lossa tändstiften och spruta ned något i dessa? Tändstiften är bytta 2018 o borde vara ok
Borde vara lugnt om den stått varmt o inte "varmkörts" emellanåt. Vill man vara riktigt säker så är din kollegas tips inte dumt - lite 5.56 på cylinderväggar skulle kunna göra så att kolvringarna gled förbi små spår av korrosion första motorrotationerna. Men jag tror att risken för sådant är minimal.
Byt gärna olja o filter. Kostar minimalt i sammanhanget
Kolla däcken - bra om de inte är för gamla, de kanske har suttit på sedan -83 och då är de hårda
Smörj kedjan - olja blir "torr" ute i friska luften - lättflyktiga ämnen försvinner
Smörj kablar
Byt bromsvätska
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle inte hälla 5-56 i cylindrarna, men det är inte empiriskt, utan mer magkänsla, i så fall skulle jag hellre pytsa i lite vanlig olja. Däremot skulle jag dra runt allt för hand ett varv först, OM jag var rädd för att något hade rostat fast. Men risken för det i ett varmgarage är noll.

Gör en vanligt säkerhetskontroll, det tror jag räcker långt om den bara har vilat lite i ett varmgarage.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
flottörhusen, det är detsamma som de kopparna som sitter på förgasaren, jag har sett det går att tömma ur dessa med en skruv (utan att lossa förgasaren)
Då töms de på vätska/bensin, men på en hoj som stått 4 år kan bränslet ha torkat in och det kan ligga grums i form av fasta partiklar i flottörhusen. Man kan lossa dem försiktigt (för att inte skada packningen) och göra rent ordentligt
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag skulle inte hälla 5-56 i cylindrarna, men det är inte empiriskt, utan mer magkänsla, i så fall skulle jag hellre pytsa i lite vanlig olja. Däremot skulle jag dra runt allt för hand ett varv först, OM jag var rädd för att något hade rostat fast. Men risken för det i ett varmgarage är noll.

Gör en vanligt säkerhetskontroll, det tror jag räcker långt om den bara har vilat lite i ett varmgarage.
Inte hälla!!!! En sprayning räcker - och du har helt rätt i att dra runt. Men som du också säger, risken är minimal - så det är lite hängslen+livrem+säkerhetsnål
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Jag skulle inte hälla 5-56 i cylindrarna, men det är inte empiriskt, utan mer magkänsla, i så fall skulle jag hellre pytsa i lite vanlig olja. Däremot skulle jag dra runt allt för hand ett varv först, OM jag var rädd för att något hade rostat fast. Men risken för det i ett varmgarage är noll.

Gör en vanligt säkerhetskontroll, det tror jag räcker långt om den bara har vilat lite i ett varmgarage.
hur drar jag runt det för hand?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Risken är att förgasarna ser ut som de gjorde i tredje luckan i Spinning Wheels julkalender:
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Fattar inte, det är väl bara att hälla i bensin, kolla om det finns olja i motorn, koppla på ett batteri och hoppas den startar. Om den inte startar så börjar du felsöka, ingen idé att laga något som inte är trasigt.

Gissar att du har en CBX600 och har du tur funkar laddningen och är det en XL600 så har du tur om toppen är hel.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Fattar inte, det är väl bara att hälla i bensin, kolla om det finns olja i motorn, koppla på ett batteri och hoppas den startar. Om den inte startar så börjar du felsöka, ingen idé att laga något som inte är trasigt.

Gissar att du har en CBX600 och har du tur funkar laddningen och är det en XL600 så har du tur om toppen är hel.
Det kan nog vara klokt att dränera förgasarna först, de flesta problem verka komma därifrån. Suger man in gamla avlagringar från flottörhusen har man fixat problem i onödan. Tömma ut gammal bensin ur tanken av samma skäl. Varför inte skriva ur tändstiften, spraya lite olja i cylindrarna , och dra runt motorn ett par varv med handkraft så man är säker på att inget fastnat?
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Det kan nog vara klokt att dränera förgasarna först, de flesta problem verka komma därifrån. Suger man in gamla avlagringar från flottörhusen har man fixat problem i onödan. Tömma ut gammal bensin ur tanken av samma skäl. Varför inte skriva ur tändstiften, spraya lite olja i cylindrarna , och dra runt motorn ett par varv med handkraft så man är säker på att inget fastnat?
Jag vart o
Fattar inte, det är väl bara att hälla i bensin, kolla om det finns olja i motorn, koppla på ett batteri och hoppas den startar. Om den inte startar så börjar du felsöka, ingen idé att laga något som inte är trasigt.

Gissar att du har en CBX600 och har du tur funkar laddningen och är det en XL600 så har du tur om toppen är hel.
j
Det kan nog vara klokt att dränera förgasarna först, de flesta problem verka komma därifrån. Suger man in gamla avlagringar från flottörhusen har man fixat problem i onödan. Tömma ut gammal bensin ur tanken av samma skäl. Varför inte skriva ur tändstiften, spraya lite olja i cylindrarna , och dra runt motorn ett par varv med handkraft så man är säker på att inget fastnat?
Jag är ledig imorgon så jag börjar iaf med att tömma förgasarna med den skruven under. Jag tänker jag kanske kan se på den skruven när jag dragit ut den om det sitter någon skit på den. Jag har tittat youtube på lossa förgasare o göra rent o jag borde nog kunna klara det jobbet men många skriver det är svårt att få tillbaka dom. Samt de måste synkroniseras. Det är en Honda CBX600C vilket är samma som den 650 nighthawk som fanns i usa
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Fattar inte, det är väl bara att hälla i bensin, kolla om det finns olja i motorn, koppla på ett batteri och hoppas den startar. Om den inte startar så börjar du felsöka, ingen idé att laga något som inte är trasigt.

Gissar att du har en CBX600 och har du tur funkar laddningen och är det en XL600 så har du tur om toppen är hel.
Är det laddningsproblem på dessa? (Cbs600)? Jag har fattat denna modell laddar typ noll på tomgång
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För mig som slarvat på gymmet hade jag valt högsta möjliga växel 5an(?) eller (6an?) för att dra runt motorn med bakhjulet.
För mycket lättare dra runt motorn på hög växel än på 1:an.
Lättast med bakhjulet på Depå stöd eller med hojen på Centralstöd.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Är det laddningsproblem på dessa? (Cbs600)? Jag har fattat denna modell laddar typ noll på tomgång
Ingen hoj med växelströmsgenerator laddar 0 någonsin, om den inte är trasig.
Återkom när du startat den så ska du få instruktioner hur du kollar laddningen enkelt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top