Köpt en gammal Honda 600 1983 som stått i 4 år

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Jag tänkte nu tömma förgasarna med hjälp av skruvarna under, och ingen bensin kom ut! Jag tänker det är någon vakum historia men när jag skruvade ur hela skruven så kom fortfarande inget. Även skruvarna vart torra, en av dom hade något bly hinna på sig, som gick torka bort. Jag testade o vred på den där ”percock” men ingen skillnad.
Jag tänkte skruva av hela tanken imorgon o tömma ur den helt, jag börjar fundera på o dra i lite ny bensin, någon liter bara o testa att starta den? (Efter gjort den bakhjulet historien som nämnts här)
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Ett tips i all välmening: skruva inte på allehanda ”percock” skruvar som du kan hitta på förgasarna, då kan du få svårt att få hojen att gå bra igen.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag tänkte nu tömma förgasarna med hjälp av skruvarna under, och ingen bensin kom ut! Jag tänker det är någon vakum historia men när jag skruvade ur hela skruven så kom fortfarande inget. Även skruvarna vart torra, en av dom hade något bly hinna på sig, som gick torka bort. Jag testade o vred på den där ”percock” men ingen skillnad.
Jag tänkte skruva av hela tanken imorgon o tömma ur den helt, jag börjar fundera på o dra i lite ny bensin, någon liter bara o testa att starta den? (Efter gjort den bakhjulet historien som nämnts här)
Om du är osäker på vad du skruvar på så ta först en bild o lägg upp i forumet så får du oftast svar på vad det är för skruv och om du skall pilla på den.
Påstås finnas en Clymer verkstadshandbok till den - läste i denna tråd https://www.sporthoj.com/forum/threads/ny-hoj-många-problem-honda-cbx-600e.209915/
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tänkte nu tömma förgasarna med hjälp av skruvarna under, och ingen bensin kom ut! Jag tänker det är någon vakum historia men när jag skruvade ur hela skruven så kom fortfarande inget. Även skruvarna vart torra, en av dom hade något bly hinna på sig, som gick torka bort. Jag testade o vred på den där ”percock” men ingen skillnad.
Jag tänkte skruva av hela tanken imorgon o tömma ur den helt, jag börjar fundera på o dra i lite ny bensin, någon liter bara o testa att starta den? (Efter gjort den bakhjulet historien som nämnts här)
Det kan vara så enkelt att flottörhusen tömdes redan när hojen ställdes undan. I värsta fall har bensinen avdunstat och efterlämnat nåt obehagligt. Jag skulle inte rekommendera att plocka bort hela förgasarbryggan, om du nu inte har ett visst kunnande och för avsikt att renovera fuggarna på en gång med nya packningar o d. Du får nog helt enkelt fylla på ny bensin och hoppas på det bästa.
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Det kan vara så enkelt att flottörhusen tömdes redan när hojen ställdes undan. I värsta fall har bensinen avdunstat och efterlämnat nåt obehagligt. Jag skulle inte rekommendera att plocka bort hela förgasarbryggan, om du nu inte har ett visst kunnande och för avsikt att renovera fuggarna på en gång med nya packningar o d. Du får nog helt enkelt fylla på ny bensin och hoppas på det bästa.
Jag är inne på det spåret också, att hälla på ny bensin o hoppas, men idag skall jag ha bort tanken o få bort alla rester som är kvar där iaf. Men dra loss förgasarna o börja med det, där måste jag veta att de är igenkorkade innan jag ger mig i kast med det.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ta inte bort förgasarna.
Om det inte var glegg eller skorpsmulor på dränerskruvarna så låt bli förgasarna.
Bensinkranen släpper inte fram bensin om den inte står i läge PRI eller motorn skapar undertryck som öppnar kranen. En slang går från insug till kranens baksida.
Pilla inte med kranen om det kommer bensin i läge PRI.
Om det kommer bensin i slangen från kranen i läge PRI men flottörskålarna på förgasrna fortfarande är torra så kan du ta loss en(1) skål och försiktigt pilla på flottören o se om flottörnålen har fastnat.
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Ska det bli någon renovering eller bygge? Hursomhelst vill vi ha bilder!!
 

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Hej jag har nu kommit till slutsatsen att det blir till att tanka 98 oktan, ett nytt batterie och hoppas på det bästa. Jag skall dock byta motorolja+ filter innan dess. Men nu får den nog stå till mars eller så. Känns som jag gjort det som gått att göra
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Någon särskild anledning till 98 oktan?
Visserligen har den mindre inblandning av etanol men fortfarande upp till 5%, i realiteten mellan 2 och 4 såg jag någonstans.
Men vänta med både bränsle och batteri till det blir dags att starta upp den.
Om den nu står kallt så är oljebyte inte optimalt, det kommer att rinna långsamt.
Men bra att göra före uppstart.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej jag har nu kommit till slutsatsen att det blir till att tanka 98 oktan, ett nytt batterie och hoppas på det bästa. Jag skall dock byta motorolja+ filter innan dess. Men nu får den nog stå till mars eller så. Känns som jag gjort det som gått att göra
Tänk på att nya blybatterier ska laddas innan dom sätts i motorcykeln.
Nya blybatterier kan vara helt oladdade eller laddat ur sig på hyllan hos leverantören.
Laddas tex med
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top