Köpt en kass hjälm

des

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Hoj
SXV 550
Behövde en hjälm snabbt för ett tag sedan o rusade in i en MC butik fem minuter innan stängning och hittade en hjälm som satt bra och såg helt okej ut, kollade inte prislappen och förstod först efteråt att jag köpt en sunkig moppehjälm.
Hjälmen är en AGV GP-1, och dagarna efter köpte jag ett spegelvisir från tyskland som med frakt kostade lika mycket som hjälmen.
Visiret passar värdelöst och "klaffarna" som håller visiret lossnar när jag fäller upp o ner det och det släpper in en massa luft såfort man får upp hastigheten lite.

Då är frågan, vad ska jag göra? Köra med denna hjälmen åtminstonde säsongen ut eller gömma den i garaget och köpa en ny? :huvet

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
..skulle varit kul.
Sälj o köp en riktig MC hjälm, du vill inte snåla med säkerheten om olyckan skulle vara framme.

Kung Eilert

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
(E)R-6
Om du inte tänker landa i något med huvudet först så funkar den du har, men om du ska ut och köra hoj bland bilister, grävlingar, barn, alkisar och annat som gör att "det bara hände" så skulle jag rekommendera en "riktig" hjälm.

Brutna ben går att fixa men huvudet är för värdefullt att riskera.
Hjälmen kan du väl dessutom sälja till någon med moppe, så du får några pengar tillbaks?

Lycka till!

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
des skrev:
2279575 Behövde en hjälm snabbt för ett tag sedan o rusade in i en MC butik fem minuter innan stängning och hittade en hjälm som satt bra och såg helt okej ut, kollade inte prislappen och förstod först efteråt att jag köpt en sunkig moppehjälm.
Hjälmen är en AGV GP-1, och dagarna efter köpte jag ett spegelvisir från säsongen ut eller gömma den i garaget och köpa en ny? :huvet
Kollade inte prislappen?? Tur att du inte fick tag i en shoiehjälm då=)
Tät i fogarna eller?

Får mig att tänka på brassarn som köpte en skjorta utan att kolla på prislappen.. HAHAHAAA den kosta 800 spänn och sen vurpade han i den i Thailand så det blev skit av allt.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
GP-1 sunkig moppehjälm? Nja kanske inte den bästa hjälmen, men den lär duga året ut om ekonomin är tight. När sedan ekonomin tillåter byt upp dig till en hjälm som du nogrannare provat ut. Många anser att endast sk "glasfiber"hjälmar är det enda som duger. I tester som gjorts i diverse tidningar placerar sig sk plasthjälmar inte högst men trots det duger de till viss del om man skall tro testerna.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Alla har vi väl en hylla för "köp vi alltid kommer ångra"... bara lägga den där och skaffa dig en riktigt!! :tummenupp

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Förstår inte det här tugget med "riktig" och "riktig", den hjälmen är ju också godkänd enligt ECE 22:05 och har uppfyllt samma säkerhetskrav som alla andra godkända hjälmar på marknaden. Men enligt SH.com är den ändå inte mycket bättre än en cykelhjälm och kan lika gärna kastas. Säkerheten framför allt brukar det heta här, fast så viktigt att ha stället på sig när det är 25+ och man "bara ska ut en liten sväng" är det inte.
Märkväl att jag nu riktar mig till dom som pratar om säkerheten, att komforten på hjälmen är låg är kanske inte så konstig när man köper en väldigt billig hjälm.

Jag har också en "riktig" glasfiber hjälm och kör också utan stället ibland när jag ska köra bort till macken som ligger 300 meter bort för att tanka.

@ la trådskaparen: Jag hade nog köpt en ny hjälm om jag inte alls hade varit nöjd med den och om ekonomin hade tillåtit. Försök att sälja den du har nu isåfall på blocket, jag sålde min förra för samma pengar som jag gav för den i affären. Folk verkar inte ha koll på vad det är värt..

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Köp en ny, inget snack om saken - ställ dig tanken, "tänk om du faller"

// jonthe

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand