Det kommer troligvis att fungera bra.Hej igen, nu har jag kollat på min mc, en gammal från 1983.
jag ser att jag har säkrings dosan väldigt bra placerat. Visst går det att ta en av kablarna som går till säkringsdosan o rycka ut denna, sätta en sockerbit på den, där koppla in min voltmätare o sedan koppla in kabeln som den var i säkrings dosan? (Ja jag kollar att det är ström hela tiden där, då mc är i drift)
Exempel på spänningsfall generator ger 14,3 VoltVarför inte koppla både röd och vit till tutan eller var man nu hämtar plussen i från? Då behövs ingen extra säkring. Är det t ex 13,7V på batterit när man kör är det väl nästan samma över allt i elsystemet. Kan väl vara lite spänningsfall i kablarna men är det inte försumbart?
Så du menar att om jag kopplar denna voltmätare till tex baklampan så kan de visa så lite som 11,4 volt fast generatorn trycker ut 14,4 volt? Dvs jag skulle börja felsöka något som är ok då mätaren visar felaktigt för lite?Exempel på spänningsfall generator ger 14,3 Volt
halvljusglödlampan 11,4 Volt,
batteriet 13,87 Volt.
Triumph Sprint RS, bra halvljus och kass helljus. Vad göra?
Efter fixat till belysningsmatningen med nya reläer och nytt kablage så är halvljuset bra. Jag har ju TVÅ halvljus nu och ca 14 Volt på lamporna jämfört med ETT halvljus och ca 11,4 Volt på lampan innan...sporthoj.com
Jag vill alltid helst mäta direkt vid det ställe som jag tycker är viktigast.Så du menar att om jag kopplar denna voltmätare till tex baklampan så kan de visa så lite som 11,4 volt fast generatorn trycker ut 14,4 volt? Dvs jag skulle börja felsöka något som är ok då mätaren visar felaktigt för lite?
Jag har en multimeter, men hur kontrollerar jag styrkan på baklampan med den? Jag ställer in 12v sedan är mina kunskaper slut
Utmaningen för tillverkarna av motorcyklar ärSå du menar att om jag kopplar denna voltmätare till tex baklampan så kan de visa så lite som 11,4 volt fast generatorn trycker ut 14,4 volt? Dvs jag skulle börja felsöka något som är ok då mätaren visar felaktigt för lite?
Jag har en multimeter, men hur kontrollerar jag styrkan på baklampan med den? Jag ställer in 12v sedan är mina kunskaper slut
Om jag kopplar på mig på batteriets pluspol så behöver jag en säkring där, men jag jordar/kopplar på mig på batteriets minuspol så behövs ingen säkring på just den (jag kan noll om detta men har läst på mig hur en multimeter fungerar nu)Jag vill alltid helst mäta direkt vid det ställe som jag tycker är viktigast.
I fordonsapplikationer är det oftast batteriet för mig.
Så jag hade kopplat in mig direkt på batteriets plus respektive minuspol, med säkring med lågt amperetal så nära batteriets pluspol som möjligt.
Ja jag har tänkt dra på en kabelstrumpa, för hur jag än väljer så kommer jag få dra någon sladd under tanken och där är motorn o värmer rätt rejältJag är så bisarr att jag vill att det ska se ut som en "fordonsinstallation", så jag drar allting i kabelstrumpa.
Löder alla skarvar, och använder sedan krympslang.
Säkringshållaren anpassar jag så att det blir samma fysiska storlek som fordonet har i övrigt, så blir det något enklare med reservsäkringar.
Biltema har saker som duger tycker jag.
Använder deras kabelstrumpa och den kabel som benämns som "lågspänningskabel" i lämplig area.
Men....kanske överkurs....fast så mycket snyggare när man sitter och tittar på utfört arbete över en whiskey.
View attachment 497121
View attachment 497122
Nej, ingen säkring på minuskabeln, det är överkurs.Om jag kopplar på mig på batteriets pluspol så behöver jag en säkring där, men jag jordar/kopplar på mig på batteriets minuspol så behövs ingen säkring på just den (jag kan noll om detta men har läst på mig hur en multimeter fungerar nu)
Och så blir det snyggt!Ja jag har tänkt dra på en kabelstrumpa, för hur jag än väljer så kommer jag få dra någon sladd under tanken och där är motorn o värmer rätt rejält
Att du INTE behöver en säkring på sladden från Minuspolen beror på att normalt har Minus polen samma spänning som chassit. Dvs blir det kortis mellan kabeln från Minuspolen och chassit så går det ingen extra ström pga kortslutningen genom kabeln.Om jag kopplar på mig på batteriets pluspol så behöver jag en säkring där, men jag jordar/kopplar på mig på batteriets minuspol så behövs ingen säkring på just den (jag kan noll om detta men har läst på mig hur en multimeter fungerar nu)
SKX är gjord för apparater som står skyddade inomhus, den har inte samma motståndskraft mot vibrationer, kyla, värme, oljor mm som kablar som är gjorda för den typen av miljöer har. Men vill man har svårfelsökta elfel så, visst.För med SKX blir det ett extra skydd utanpå både den blå (motsvarar svart) och den bruna (motsvarar röd).
Att jorda i en chassibit istället för att dra direkt till batteriet är inget jag skulle lägga min tid på.
Då kommer du ju att alltid få med spänningsfallet i sladden från motor till Batteri.
Och ska du ha Voltmetern på styret, tänk på att sladden till batteriet ska vara så lös att den inte sträcks när du gör fullt styrutslag åt höger och fullt styrutslag åt vänster.
Så, säkra av vid pluspolen
Tyckte att SKX borde duga till att mäta batterispänningen. Hojen dör ju inte vid problem.SKX är gjord för apparater som står skyddade inomhus, den har inte samma motståndskraft mot vibrationer, kyla, värme, oljor mm som kablar som är gjorda för den typen av miljöer har. Men vill man har svårfelsökta elfel så, visst.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |