Köpt en voltmätare

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Den här är lika bra/dålig som en sockerbit, man vet ju iallafall var man ska börja felsöka senare!
Strömtjuv.jpg

Billbuttriks​

Skarvklämma, blå, 10 st.​

Artnr. 44-036

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Hej igen, nu har jag kollat på min mc, en gammal från 1983.
jag ser att jag har säkrings dosan väldigt bra placerat. Visst går det att ta en av kablarna som går till säkringsdosan o rycka ut denna, sätta en sockerbit på den, där koppla in min voltmätare o sedan koppla in kabeln som den var i säkrings dosan? (Ja jag kollar att det är ström hela tiden där, då mc är i drift)
Det kommer troligvis att fungera bra.
Nackdelen med avsäkringarna i fordon är att det är inte dimensionerat för överlast, det är ett rent kortslutningsskydd, så bara man har det i åtanke.
Så, jag brukar, om det är möjligt, avsäkra så mycket som möjligt av tillbehören för selektivitet, och därmed avsäkra mycket snävare.
Den där Voltmetern skulle jag säkra av separat, med en 1A säkring, då får jag selektivitet genetemot ordinarie system, och har en mer realistisk avsäkring i förhållande till kabelarean.
Men när det gäller just el så vet jag att jag är lite nördig, men inte extrem (tycker jag).

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför inte koppla både röd och vit till tutan eller var man nu hämtar plussen i från? Då behövs ingen extra säkring. Är det t ex 13,7V på batterit när man kör är det väl nästan samma över allt i elsystemet. Kan väl vara lite spänningsfall i kablarna men är det inte försumbart?
Exempel på spänningsfall generator ger 14,3 Volt
halvljusglödlampan 11,4 Volt,
batteriet 13,87 Volt.

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Exempel på spänningsfall generator ger 14,3 Volt
halvljusglödlampan 11,4 Volt,
batteriet 13,87 Volt.
Så du menar att om jag kopplar denna voltmätare till tex baklampan så kan de visa så lite som 11,4 volt fast generatorn trycker ut 14,4 volt? Dvs jag skulle börja felsöka något som är ok då mätaren visar felaktigt för lite?
Jag har en multimeter, men hur kontrollerar jag styrkan på baklampan med den? Jag ställer in 12v sedan är mina kunskaper slut

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Så du menar att om jag kopplar denna voltmätare till tex baklampan så kan de visa så lite som 11,4 volt fast generatorn trycker ut 14,4 volt? Dvs jag skulle börja felsöka något som är ok då mätaren visar felaktigt för lite?
Jag har en multimeter, men hur kontrollerar jag styrkan på baklampan med den? Jag ställer in 12v sedan är mina kunskaper slut
Jag vill alltid helst mäta direkt vid det ställe som jag tycker är viktigast.
I fordonsapplikationer är det oftast batteriet för mig.
Så jag hade kopplat in mig direkt på batteriets plus respektive minuspol, med säkring med lågt amperetal så nära batteriets pluspol som möjligt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Utmaningen för tillverkarna av motorcyklar är
att bygga dom så billigt som möjligt
att bygga dom så dom "fungerar"
De elektriska ledningar som används ska alltså vara så tunna som möjligt utan att börja brinna för att få ner kostnaden
för att få ner vikten
(för det finns kunder som kollar vikten, väger dom mer än konkurrenterna, NEJ)
Resultat: Stora spänningsfall från batteriet till alla lampor / ja allt på hojen.
Och i Triumph Sprint RS var det dessutom 14,3 - 13,87 = 0,43 Volt redan mellan generator och batteri. Men bara när halv- / helljus var tänt. Sprint RS -01 var konstruerad för att köras med släckt belysning dagtid. Släckt belysning dagtid var 2001 tillåtet i många länder.
Jag gissar batteriet sitter baktill på hojen och du vill ha Voltmetern framtill och och Röd och Svart sladdarna inte räcker .... Så du måste skarva .... Jag hade använt SKX kabel
1712737590010.png
För med SKX blir det ett extra skydd utanpå både den blå (motsvarar svart) och den bruna (motsvarar röd).
Att jorda i en chassibit istället för att dra direkt till batteriet är inget jag skulle lägga min tid på.
Då kommer du ju att alltid få med spänningsfallet i sladden från motor till Batteri.
Och ska du ha Voltmetern på styret, tänk på att sladden till batteriet ska vara så lös att den inte sträcks när du gör fullt styrutslag åt höger och fullt styrutslag åt vänster.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag är så bisarr att jag vill att det ska se ut som en "fordonsinstallation", så jag drar allting i kabelstrumpa.
Löder alla skarvar, och använder sedan krympslang.
Säkringshållaren anpassar jag så att det blir samma fysiska storlek som fordonet har i övrigt, så blir det något enklare med reservsäkringar.
Biltema har saker som duger tycker jag.
Använder deras kabelstrumpa och den kabel som benämns som "lågspänningskabel" i lämplig area.
Men....kanske överkurs....fast så mycket snyggare när man sitter och tittar på utfört arbete över en whiskey.

Kabelstrumpa_1.png
Lågspänningskabel.png

Last edited:

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Jag vill alltid helst mäta direkt vid det ställe som jag tycker är viktigast.
I fordonsapplikationer är det oftast batteriet för mig.
Så jag hade kopplat in mig direkt på batteriets plus respektive minuspol, med säkring med lågt amperetal så nära batteriets pluspol som möjligt.
Om jag kopplar på mig på batteriets pluspol så behöver jag en säkring där, men jag jordar/kopplar på mig på batteriets minuspol så behövs ingen säkring på just den (jag kan noll om detta men har läst på mig hur en multimeter fungerar nu)

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Jag är så bisarr att jag vill att det ska se ut som en "fordonsinstallation", så jag drar allting i kabelstrumpa.
Löder alla skarvar, och använder sedan krympslang.
Säkringshållaren anpassar jag så att det blir samma fysiska storlek som fordonet har i övrigt, så blir det något enklare med reservsäkringar.
Biltema har saker som duger tycker jag.
Använder deras kabelstrumpa och den kabel som benämns som "lågspänningskabel" i lämplig area.
Men....kanske överkurs....fast så mycket snyggare när man sitter och tittar på utfört arbete över en whiskey.

View attachment 497121
View attachment 497122
Ja jag har tänkt dra på en kabelstrumpa, för hur jag än väljer så kommer jag få dra någon sladd under tanken och där är motorn o värmer rätt rejält

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Om jag kopplar på mig på batteriets pluspol så behöver jag en säkring där, men jag jordar/kopplar på mig på batteriets minuspol så behövs ingen säkring på just den (jag kan noll om detta men har läst på mig hur en multimeter fungerar nu)
Nej, ingen säkring på minuskabeln, det är överkurs.
Så, säkra av vid pluspolen.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ja jag har tänkt dra på en kabelstrumpa, för hur jag än väljer så kommer jag få dra någon sladd under tanken och där är motorn o värmer rätt rejält
Och så blir det snyggt!
Om jag renoverar en äldre farkost så tejplindar jag faktiskt ofta, efersom det blir mer som originalet.
Jag använder den här, den ska inte förväxlas med "vanlig" eltejp, Scotch Super 33+.
Den här är mycket mjukare att jobba med, och håller sig så hela livet, det blir väldigt fina kabeljobb med den.
Känns som originaltejpen som Yamaha har använt sedan åtminstone 80-talet.
Köper från en välsorterad Laitis-butik numera, och borde finnas lite överallt.

Eltejp.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Att du INTE behöver en säkring på sladden från Minuspolen beror på att normalt har Minus polen samma spänning som chassit. Dvs blir det kortis mellan kabeln från Minuspolen och chassit så går det ingen extra ström pga kortslutningen genom kabeln.

Att du BEHÖVER en säkring på sladden från Pluspolen beror på att normalt har Pluspolen ca 12,7 till ca 14,3 Volt högre spänning än chassit. Dvs blir det kortis mellan kabeln från Pluspolen och chassit så går det så mycket ström det kan, endast motståndet i kabeln begränsar vilket innnebär stor risk för nedsmälta ledningar och brand pga kortslutningen mellan Pluskabeln och chassit.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
För med SKX blir det ett extra skydd utanpå både den blå (motsvarar svart) och den bruna (motsvarar röd).
Att jorda i en chassibit istället för att dra direkt till batteriet är inget jag skulle lägga min tid på.
Då kommer du ju att alltid få med spänningsfallet i sladden från motor till Batteri.
Och ska du ha Voltmetern på styret, tänk på att sladden till batteriet ska vara så lös att den inte sträcks när du gör fullt styrutslag åt höger och fullt styrutslag åt vänster.
SKX är gjord för apparater som står skyddade inomhus, den har inte samma motståndskraft mot vibrationer, kyla, värme, oljor mm som kablar som är gjorda för den typen av miljöer har. Men vill man har svårfelsökta elfel så, visst.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Så, säkra av vid pluspolen

Just denna mening tycker jag är viktig.

Man ska placera säkringen så nära batteriet man bara kan just för att så lång del av pluskabeln ska vara avsäkrad om nåt skulle hända med den.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Och vad gäller den vita kabeln så koppla in dig på rätt sida av den säkringen du ska tjuva på. Det finns två sidor och en av dom är rätt. Plocka ur säkringen och se vilken sida som har spänning. Den andra sidan ska du in på.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
SKX är gjord för apparater som står skyddade inomhus, den har inte samma motståndskraft mot vibrationer, kyla, värme, oljor mm som kablar som är gjorda för den typen av miljöer har. Men vill man har svårfelsökta elfel så, visst.
Tyckte att SKX borde duga till att mäta batterispänningen. Hojen dör ju inte vid problem.
Alternativet är ju kopplingsledningar + kabelstrumpa.
Men varför inte ?
1712768563901.png
och så var det svart
1712768610951.png
och kabelstrumpa
1712768691127.png
och så vidare
1712768958164.png

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om du inte har så värst mycket spänningsfall vid dina originalsäkringar så hade jag nog kopplat inte både vit och röd på samma säkring där. Mät och se.

tommygunxs

Sporthojsnörd
Gick med
21 Jun 2016
Hoj
Honda CBX600 E 1983
Så jag gör rätt- planen är att koppla voltmätaren via bakljuset men hur vet jag vilken sladd som har ström i sig hela tiden då motorcykeln är igång? Mäter jag detta med miltimetern - där jag tar med den röda ”pinnen” från multimetern och trycker den mot icke isolerat material på kabel till baklampa ock den svarta pinnen på multimetern mot jord (tex batteriets svarta pol)
Allt medan batteriet är inkopplat som vanligt och jag har igång tändningen?
Det finns hur mkt youtube filmer som helst men alla visar motstånd mm

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...