Köpt gammal och sleten Dt125 -81

Fornell

Med Lem!
Gick med
28 Jun 2007
Hoj
Yamaha Dt 125 Lc ypvs -86, Yamaha DT 125 mx -81, Fiddy 110cc -06, Speedwaycykel Jawa 500cc -06
:D Var och kolla på en cagiva idag...ska köpa den så fort Rg:n e såld
Bakom den stog det en gammal och sliten Dt 125:a -81 med tejpad sadel/blinkers/hastighetsmätare m.m....han sa typ "den där ska nog säljas med såsmåningom" Jag fråga vad ska du ha för den då? "2-3tusen kan jag väl ta då jag ska köpa tung mc nu" Jag bara JAG TAR DEN! du får 2000:-
Vi börja lkicka (de´n har stått i 1år) och fanskapet hoppa igång på 2:a kicken och gick SKITbra...All el på den funka alltså färdig för besiktning (förra besiktningen gick ut förra månaden på den)

Hehe...lite rörigt skrivet men ska slänga upp bilder på fanskapet (det ska bli ett STORT projekt så fort den är besiktad :yoparty )
Jag äär bara 170 typ och fanskapet va höjd så jag nådde knappt ner :D

Det som ska göras är..

175cc cyllee
Trimrör
Kapa dän bögläppen och flytta in regplåten
Byta blinkers runt om
Skaffa snygg lykta
lacka om den
Skaffa digitalmätare
Byta sadelklädsel

Kommer säkert på massor mer men kommer göra en ny projekttråd när jag hämtat den (blir imorgon eller på söndag) Där ja slänger upp bilder med

Aja e riktigt glad över att fö en gångs skull gjort en vettig affär :yoparty

EDIT: Ursäkta stavningen och att jag skrev rörigt och osammanhängande men skrev fort och sket i att kolla på skärmen :D

Soojik

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
ingen just nu
haha, grattis grattis. Ser fram emot att se hur den kommer se ut när det är klar

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
grattis:tummenupp

dina planer med rör och 175 cc. försök hitta någon som kan bygga avstämt rör ist. du vinner inte jättemkt på ett rör som är byggt efter orgcyllen. förutom ljud och utseende då.

Fornell

Med Lem!
Gick med
28 Jun 2007
Hoj
Yamaha Dt 125 Lc ypvs -86, Yamaha DT 125 mx -81, Fiddy 110cc -06, Speedwaycykel Jawa 500cc -06

dina planer med rör och 175 cc. försök hitta någon som kan bygga avstämt rör ist. du vinner inte jättemkt på ett rör som är byggt efter orgcyllen. förutom ljud och utseende då.

Ok!

Vill nog faktiskt ha ljudet och utseendet så det blir 175cc + rör sen har jag fri tillgång till bänkning m.m såå ska bli kul att ge sig an fanskapet :yoparty :D
Blir och besikta så fort han är "besiktningsduglig" sen efter den är besiktad blire å börja röja den rejält
Kan bli skapligt fin med mycket tid (och en del pengar)
Men om jag lägger ut typ 4000:- på den har jag fortfarande köpt en billig cykel (Och 4000:- får jag myket delar för då jag jobbar på beviks :yoparty )

Ok!

Vill nog faktiskt ha ljudet och utseendet så det blir 175cc + rör (finns rr för 175cc cyllen) sen har jag fri tillgång till bänkning m.m
Så det ska bli kul att ge sig an fanskapet :yoparty :D
Blir och besikta så fort han är "besiktningsduglig" sen efter den är besiktad blire å börja röja den rejält
Kan bli skapligt fin med mycket tid (och en del pengar)
Men om jag lägger ut typ 4000:- på den har jag fortfarande köpt en billig cykel (Och 4000:- får jag myket delar för då jag jobbar på beviks :yoparty )
Hade tänkt mig att den ska få ett eget SNYGGT utseende men ändå rätt lik en nyare DT/Crm :yoparty ´
Kom på en lite mer saker som ska göras med den men allt kommer upp i projekttråden imorgon/på söndag!

Nu kommer lite frågor till er!

Ska jag "lacka" avgasröret i "Silver (krom) eller ska det vara svart?
Vilken färg ska hela cykeln va i? (Ge massor förslag)
Nån här som e bra på Photoshop som kan hjälpa mig att modda/lacka i photoshop PM:A mig då!!

Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
enligt mej så går det aldrig att få en riktigt rättvis bild av en hoj som är photoshopad. samt så kan ingen annan tala om för dej vad du skall göra med just din hoj. jag tycker det är lite det som är grejen. försöka göra hojen personlig.

ett tips kan jag däremot ge dej. ta en bra bild på hojen (typ min avatar). sen sätter du dej helt enkelt och tittar på bilden, bearbetar dina planer och mål, drömmer dej bort. sen vettefan hur din känsla för färg och form är men jag får upp en bild på hojen i mitt huvud ganska snabt.

sj har jag hojen som bakgrundsbild och det sista innan man stänger av datan brukar bli ett stop där och titta lite. stänga av, lägga sej i sängen och fortsätta tänka. jag tycker det är ett bra sätt att kläcka ideer. ta in alla dina insperationskällor, dina planer och mål och titta på en bild och dröm dej bort.

sen kan du ju sätta dej i ps och behandla en ide, ofta märker man om den är helt åt helvete lr inte.

jag vill inte veta hur många timmar och sömnlösa nätter jag har lagt till att tänka på detta. inte bara till crmen, gjorde nästan samma sak med nsren hela jävla vintern:p

PS. om du jobbar på va de nu hette som verkar vara en mcverkstad och tillgång till bänk och vill se va du kan pressa ur hojen ger mej bara ett skäl till att skaffa avstämt. kolla om de finns nån på verkstaden om är sugen på att tjäna ett lite cash under bordet på att snickra ihop ett rör. antar att det finns nån som är kunnig, t.ex. min kompis far kan räkna ut otimala mått för expansionskammaren UTAN dataprogram. som många gör idag och tycker dom är jätteduktiga för att dom får ett halvdant resultat med svetsen.
kan iofs bli lite problematiskt om du ska ha överliggande men de finns säkert någon som kan. och btw. du har köpt en så jävla billig hoj, kanske kan vara värt att få ett ordentligt rör tillverkat från firma om du inte lyckas hitta nån som kan hjälpa dej.

lycka till

Fornell

Med Lem!
Gick med
28 Jun 2007
Hoj
enligt mej så går det aldrig att få en riktigt rättvis bild av en hoj som är photoshopad. samt så kan ingen annan tala om för dej vad du skall göra med just din hoj. jag tycker det är lite det som är grejen. försöka göra hojen personlig.

ett tips kan jag däremot ge dej. ta en bra bild på hojen (typ min avatar). sen sätter du dej helt enkelt och tittar på bilden, bearbetar dina planer och mål, drömmer dej bort. sen vettefan hur din känsla för färg och form är men jag får upp en bild på hojen i mitt huvud ganska snabt.

sj har jag hojen som bakgrundsbild och det sista innan man stänger av datan brukar bli ett stop där och titta lite. stänga av, lägga sej i sängen och fortsätta tänka. jag tycker det är ett bra sätt att kläcka ideer. ta in alla dina insperationskällor, dina planer och mål och titta på en bild och dröm dej bort.

sen kan du ju sätta dej i ps och behandla en ide, ofta märker man om den är helt åt helvete lr inte.

jag vill inte veta hur många timmar och sömnlösa nätter jag har lagt till att tänka på detta. inte bara till crmen, gjorde nästan samma sak med nsren hela jävla vintern:p

PS. om du jobbar på va de nu hette som verkar vara en mcverkstad och tillgång till bänk och vill se va du kan pressa ur hojen ger mej bara ett skäl till att skaffa avstämt. kolla om de finns nån på verkstaden om är sugen på att tjäna ett lite cash under bordet på att snickra ihop ett rör. antar att det finns nån som är kunnig, t.ex. min kompis far kan räkna ut otimala mått för expansionskammaren UTAN dataprogram. som många gör idag och tycker dom är jätteduktiga för att dom får ett halvdant resultat med svetsen.
kan iofs bli lite problematiskt om du ska ha överliggande men de finns säkert någon som kan. och btw. du har köpt en så jävla billig hoj, kanske kan vara värt att få ett ordentligt rör tillverkat från firma om du inte lyckas hitta nån som kan hjälpa dej.

lycka till

Tack!

Ja finns en jävla stor verkstad / mycket kunnigt folk
P.S Underliggande vore rätt snyggt också
M Hojen var förbannat billig kan lixom lägga ut 8000:- på grejer (och har inköpspris) det får man MASSOR för Då har hojen kostat mig 10.000 och då lär det inte vara nån skabbig dt precis :yoparty :D
Aja får se hur långt man orkar med projektet men fin ska den bli :D
Måste börja med att bestämma färgen m.m
Men besiktas ska den göra så fort den är besiktningsklar sen kommer det bli att börja modda ordentligt då jag slipper tänka på att allt ska vara "godkänt" :yoparty
Längtar verkligen på att komma till jobbet på måndag och börja gräva fram delar (Är östergötlands största mc-firma så vi har massor hemma) :yoparty

Jaså du har köpt en sån.. Om den går åtminstonde hälften så bra som Hangman's så har du köpt dig en dräpare :tummenupp

Den kommer gå bättre :arsele
En hel del trim ska på :yoparty :D :tungan

Behöver lite hjälp med vilken modell jag har
Är en Dt 125 -81 och alla avgasystem m.m verkar passa ifrån -82 och uppåt!
Vad är skillnaden på dom 2 årsmodellerna?
Är -81:an vattenkyld också (har ej fått hem hojen än såå kan ej kolla)

Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Tack!

Ja finns en jävla stor verkstad / mycket kunnigt folk
P.S Underliggande vore rätt snyggt också
M Hojen var förbannat billig kan lixom lägga ut 8000:- på grejer (och har inköpspris) det får man MASSOR för Då har hojen kostat mig 10.000 och då lär det inte vara nån skabbig dt precis :yoparty :D
Aja får se hur långt man orkar med projektet men fin ska den bli :D
Måste börja med att bestämma färgen m.m
Men besiktas ska den göra så fort den är besiktningsklar sen kommer det bli att börja modda ordentligt då jag slipper tänka på att allt ska vara "godkänt" :yoparty
Längtar verkligen på att komma till jobbet på måndag och börja gräva fram delar (Är östergötlands största mc-firma så vi har massor hemma) :yoparty

Den kommer gå bättre :arsele
En hel del trim ska på :yoparty :D :tungan

Behöver lite hjälp med vilken modell jag har
Är en Dt 125 -81 och alla avgasystem m.m verkar passa ifrån -82 och uppåt!
Vad är skillnaden på dom 2 årsmodellerna?
Är -81:an vattenkyld också (har ej fått hem hojen än såå kan ej kolla)

blir nog bra ska du se:tummenupp

om du tycker att underliggande är snyggt så e de inget att tveka över. se till att fixa avstämt, annars blir jag besviken:näsblod

btw. planerar du att slänga på motardhjul lr? kåpmords? förklara lite hur du tänker och vad du vill lägga pengar på vad gäller utseende, hur mycket tid vill du lägga osv. kanske kan brainstorma lite together;)

Fornell

Med Lem!
Gick med
28 Jun 2007
Hoj
blir nog bra ska du se:tummenupp

om du tycker att underliggande är snyggt så e de inget att tveka över. se till att fixa avstämt, annars blir jag besviken:näsblod

btw. planerar du att slänga på motardhjul lr? kåpmords? förklara lite hur du tänker och vad du vill lägga pengar på vad gäller utseende, hur mycket tid vill du lägga osv. kanske kan brainstorma lite together;)

Har andra fälgar..så motardhjul ska på!
Fått hojen idag så bilder kommer snart´..
Pengar är a runt 4-5k då det fortfarande blir en någorlunda billig hoj
Vet ej riktigt hur jag tänkt men fin ska den bli
Har du msn? PM:A Den till mig isf

P.S Tog en provtur och FY FAN vad seg den är...pressa upp den i 110 då kändes det som hyela skiten skulle skaka sönder :yoparty lite småläbbig att köra me då den skakar + att jag knappt kommer upp/når ner till backen :yoparty

Men kul å köra va den iaf och bakhjul gick också med den

Den var luftkyld iaf :gnissla :tungan

Edit: Hur mycket ska du ha för acewell mätaren? :yoparty

Fornell

Med Lem!
Gick med
28 Jun 2007
Hoj

P.S Tog en provtur och FY FAN vad seg den är...pressa upp den i 110 då kändes det som hyela skiten skulle skaka sönder :yoparty lite småläbbig att köra me då den skakar + att jag knappt kommer upp/når ner till backen :yoparty

För dom pengarna borde jag kunna få den fin...men en CRM/DTR m.m kommer fortfarande utklassa den i snygghet :D

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR

Det blir nog bra. det är min kompis som säljer mätaren. tanken var att han skulle sätta den på sin ktm men så sålde han hojen och mätarn ligger fortfarande lika snyggt och prydligt i kartongen. den kostar 2200 ny. lägg ett bud.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Vart ska du få tag i grejerna?

Själv hade jag bytta alla lager som finns på hojen sedan börja med cylinder,vev, osv och då kommer man upp i högre summor.

4000 i trim är inte så mycket då ett effektrör går på hälften om inte mera, rätta mig om jag har fel.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
3039892 Vart ska du få tag i grejerna?

Själv hade jag bytta alla lager som finns på hojen sedan börja med cylinder,vev, osv och då kommer man upp i högre summor.

4000 i trim är inte så mycket då ett effektrör går på hälften om inte mera, rätta mig om jag har fel.
Röret blir det dyra om han kan köpa saker via inköpspris som han tidigare nämnt. ;)

Men jag håller med. Jag skulle börja med att renovera motorn. Riva den byta lager. Kolla vevaxeln. Lite dumt att lägga 8000 på trim så rasar den när du startar för att lagrena var slut. Så renovera FÖRST innan du ger dig på att trimma. :tummenupp

Annars säger jag bara lycka till, ska bli kul att följa.

jimmie_91

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2007
Hoj
dt125r -svart och röd
är det en LC eller MX ?? ingen R väl? om det är en LC tycker jag du ska göra om kåperna på tanken så det blir typ som en DTR.

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
DT 125 -81 rocks :yoparty Här är min pärla (getingen)

Tyvärr så är den numera totalskuren:gnissla

Bifogat

• getingen.jpg
    getingen.jpg
    65.5 KB · Visningar: 79

Fornell

Med Lem!
Gick med
28 Jun 2007
Hoj
Hehe :yoparty
Får se hur mycket trim det egentligen blir...
Ska fokusera på att få den snygg först :D
SKa åka hem snart (e i vadstena) och då blire gå ut i garaget och börja få den "besiktningsklar" sen efter besiktningen kommer det riktiga projektet börja :yoparty
Det är en MX iaf

P.S Vi har öppet måndag-Fredag 10-18
Lunch mellan 12 och 13

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...