Köpt hus..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En husägare har två lyckliga dagar - dagen de flyttar in samt dagen de flyttar ut.
Min lyckliga dag kommer 1a september då jag flyttar ut!

Jag tror att det bara är en lycklig dag, för när jag flyttade in skulle vi bara tapetsera om i barnens rum (2 st) men då måste man ju måla om taken för att det ska bli fint och då såg ju alla andra tak på övervåningen gula ut, så då målade vi om alla, och då var det ju lika bra att tapetsera om dom andra rummen...

På nedervåningen så skulle vi bara tapetsera om i vardagsrummet, för det var så mörkt, så då målade jag om taket först och började tapetsera, sedan kom firman som skulle byta den läckande varmvattenberedaren och när dom tömde den fylldes hela nedervåningen med ånga så tapeterna i köket släppte, så då var det lika bra att tapetser (och måla om taket där också)...

Givetvis så blev jag ju tvungen att måla om i hallen då också...

Jag ser fram emot att få vara lycklig då jag flyttar ut!

Då blir det en hyresrätts-etta med renoveringsintervallet 20 år.
(om inte föräldrarna är villiga att ge upp sitt lilla hus, där kan jag tänka mig att bo)

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Välkommen till ett liv bestående av ständiga felsökningar, oro, reparationer, dyra ombyggnader, skadedjur, dräneringsproblem, gräsklippning, rabattrensing, trista grannar, snöskottning..

Men grattis & välkommen i klubben! :D

:7peta men hörru de där är ju nöjet med att ha hus ;)

Önska jag kunna hitta nå här i stan också ju :)

ReoReo

Proud member of Lucius fan club!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki minimotard i Bangkok.
Flyttar också in i hus för första gången den 15:e sept.
Lite ångest blandat med frihetskänsla.

Du över inte ha ångest. Tänk; både el, vatten direkt ur kranen och andra moderna saker. Ditt liv kommer bli mycket enklare, speciellt under vintermånaderna.:tungan

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Välkommen till ett liv bestående av ständiga felsökningar, oro, reparationer, dyra ombyggnader, skadedjur, dräneringsproblem, gräsklippning, rabattrensing, trista grannar, snöskottning..

Men grattis & välkommen i klubben! :D

Hus var kul.............det första året :gnissla

Men grattis till trådstartaren, är du glad så är jag glad för din skull :)

Last edited:

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Det är vattenburen värme och det finns fjärrvärme i närheten. Men tänkte om det är nått alternativ att plugga in luftvärmepump.

Köp Panasonics nya luft/vatten pump som kommer i höst, riktigt fin CoP även ner mot -20.
Pump, styrenhet och v.vatten beredare kostar ca 95000kr installerat och klart.

Om du planerar att koppla på fjärrvärme måste du sätta in pumpen före fjärrvärmen för du får inte påverka systemet i efterhand när den väl är inne, kan vara så jävligt att du inte får ha den samtidigt som fjärrvärmen.

Om du ska koppla på fjärrvärme och vill köra in en luft/luft är det inget problem.

Köp Panasonic/Aermec/IVT eller Sharp, ruggigt driftsäkra och riktigt fina pumpar som alla ger bra med värme även nere under -20 sträcket vilket kan behövas på vår breddgrad.

De har en verkningsgrad på ungefär 1 till 4 (1 kW in = 4 kW värme). Sen att de funkar som AC på sommaren är ju nice :)

1 till 4 kw är ju en garagepump eller liknande.
Vanligtvis 6kw pumpar man monterar i hus och finns pumpar så stora som 8-9kw

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Om du planerar att koppla på fjärrvärme måste du sätta in pumpen före fjärrvärmen för du får inte påverka systemet i efterhand när den väl är inne, kan vara så jävligt att du inte får ha den samtidigt som fjärrvärmen.

Que?:va

ghandi

Gick med
21 Aug 2005
Hoj

Restriktioner från bolagen med fjärrvärme här uppe i norr.
Fråga mig inte men står i kontraktet.

Edit:
hittade kontraktet på nätet
"Konsumenten får inte utan leverantörens skriftliga
medgivande förändra primärsystemet."

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
"Konsumenten får inte utan leverantörens skriftliga
medgivande förändra primärsystemet."
Primärsystemet är själva Fjärrvärmerören.
Sekundärkretsen är radiatoerna,varmvattnet osv. Leverantören bryr sig inte om vad du gör med ditt egna hus sålänge du inte börjar göra ändringar av Fjärrvärmerören.

ghandi

Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Primärsystemet är själva Fjärrvärmerören.
Sekundärkretsen är radiatoerna,varmvattnet osv. Leverantören bryr sig inte om vad du gör med ditt egna hus sålänge du inte börjar göra ändringar av Fjärrvärmerören.

Hittar inte åt rätt avsnitt då.
Min far frågade alla fall för han hade en luft/vatten i åtanke och fick inte för ske-kraft alla fall.

Jag vet inte men antar han/dom borde veta, tyckte själv att det lät konstigt men men

maxtreme

Hoj åkning som mitt leverne
Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Köket är nyrenoverat och jag måste bara få visa det. Köks-ö med glashäll, alla maskiner i arbetshöjd...
Källaren klockren med mc-garage, verkstad, bastu och gille med öppen spis.

Jisses!! De va inge dåligt kök de där.. Sånt där går man ju bara å drömmer om och den där mannen har det.. :yoparty GRATTIS!

Tapetsera måla tapetsera måla tapetsera måla, kort resume vad du skrev :tungan

Hahaha... Skönt att se att man inte är ensam som håller på så där.. :tummenupp

Men grattis till trådstartaren, är du glad så är jag glad för din skull :)

Tack för den!! :bow

Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Grattis. Se till att spara ihop en massa pengar samt teckna en bra försäkring för är det inte mögelskadat så lär det brinna upp.
Shit va det kryllar av muntra människor här :rolleyes: man blir ju mörkrädd... :D

Mitt hus har redan klarat av fuktskadorna och bränderna så förhoppningsvis blir det inga fler. Huset omdränerat efter vattenskada i verkstan och bastun är helt oanvänd och tvättstugan renoverad och helkaklad efter att det brann i gamla bastun så allt sånt är redan fixat av förra ägaren (många år sen) men självklart ska det försäkras.

Jisses!! De va inge dåligt kök de där.. Sånt där går man ju bara å drömmer om och den där mannen har det.. :yoparty GRATTIS!
Kul att ni gillar köket lika mycket som jag. Jag ser fram emot att laga heta chiligrytor och dricka :öl där !!! Lite roligare gardiner än gubbens ska oxå hängas upp :D

Last edited:

maxtreme

Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Då va de gjort.. Var och skrev på papperna igår, så nu är man hus ägare på riktigt. :tummenupp

Den 12/9 får vi den efterlängtade nyckeln, så det är ingen rast och ro. Jobbade igår och när jag kom hem så hade tjejen redan börjat packa.. :tuttar

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Då va de gjort.. Var och skrev på papperna igår, så nu är man hus ägare på riktigt. :tummenupp
Beklagar sorgen. Jag bodde i hus i ett år, sedan fick jag nog. Flytten tillbaks till lägenhet i stan är det bästa jag har gjort. Att jag också tjänade en dryg mille på resan gör inte saken värre :)

skäggstubb

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Hoj
Bandit 600 SÅLD
De är gött med hus.. en hel del jobb bara.. men de är gött att inte ha grannar väggivägg.. och man kan göra om och göra som man vill utan att fråga nån hyresvärd.

va har du för uppvärmning nu?? pellets kanske kunde va nått..

maxtreme

Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Beklagar sorgen. Jag bodde i hus i ett år, sedan fick jag nog. Flytten tillbaks till lägenhet i stan är det bästa jag har gjort. Att jag också tjänade en dryg mille på resan gör inte saken värre :)

Vissa passar inte i hus, mycket att göra och inte har så mycke fritid. Och dom ska bo i lgh. Men vi som går runt å runt i lgh och vill ha nått att göra är det perfekt med hus.. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln