Köpt ny hoj...några frågor...

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Som sagt jag hämta min hoj igår på Yamaha-center,en R1 -03.Har några frågor kring hojen,när man kör 4000 varv i 6ans växel viner den rätt så mycket,o kopplingen slår lite när man växlar ska det va så?Har aldrig ägt en ny hoj så jag vet inte.Och vad ska jag göra åt det fula nummerskylts hållaren??Tacksam för svar

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
NOMAD skrev:
när man kör 4000 varv

Mellan 3500-4000rpm så är det väl exupen som öppnar (plz don´t kill me om jag har fel :) )

Och ja! det låter som hojjen tar mycket stryk, men jag har lärt mej uppskatta klonkandet, hehe...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vinande ljudet är normalt. Har diskuterats väldigt mycket på R1-forum.com. Hade själv samma grej på min 02 R1 i början.

Att kopplingen "slår" vet jag inte... men den smäller/drar tillbaka/släpper ju "tillbaka" rätt hårt å kan därmed verka som den "slår". Annars vet jag inte vad du menar, du får förklara bättre.

Eller menar du att växlarna "slår", då förstår jag och det kallas för "klonking växellåda" :p Så ÄR det på visa Yammor och är inget farligt om det nu inte är så att direkt efter så hoppar växeln ur. Vad du kan testa göra är att söka på forumet här efter olika växlingsmetoder då det kan hjälpa beroende på hur man lägger i växeln.

Den fula nummerplåtshållaren kan du lossa genom att skruva loss 4st bultar under passagerarsätet. Sen bygger du antingen en egen konstruktion i platt aluminium eller så hittar du nåt nätbutik i USA eller kanske i Sverige oxå som har just s.k "registreringsskyltshållare".

Sugar

Twin addict
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
SP1
Grattis till hojen! Kan inte hjälpa dig, men ändå!
Vad menar du med din avatar föressten? Är det tänkt att man ska bli förnämad :confused:

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
tack för de snabba svaren,när jag menar att växlarna slår,de hoppar inte ur utan känns som jag kopplar utan koppling,kan va bara min fantasi :kocko

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Kolla då genast justeringen för kopplinghandtaget. Den ska vara spändnog att den inte "glappar" mer än 2-3mm från längst ut (utsläppt alltså).

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Sugar skrev:
Grattis till hojen! Kan inte hjälpa dig, men ändå!
Vad menar du med din avatar föressten? Är det tänkt att man ska bli förnämad :confused:
heheh nej inget illa menat,mina polare kör honda,för att reta upp de lite :hihi

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
NOMAD skrev:
tack för de snabba svaren,när jag menar att växlarna slår,de hoppar inte ur utan känns som jag kopplar utan koppling,kan va bara min fantasi :kocko
Det är inet ovana då?
Kopplingen ska ta långt ut om det är normalt, känner du att den greppar halvägs ut eller nåt så ställ om justeringen bara.

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Swedie skrev:
Kolla då genast justeringen för kopplinghandtaget. Den ska vara spändnog att den inte "glappar" mer än 2-3mm från längst ut (utsläppt alltså).
ska kolla upp det,annars kör jag den tillbaka till Yamaha center

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...