Köpt verktyg - men förstår inte hur jag ska använda det!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Det låter väl lovande? :3freak

Gängorna på utgående drev på min Bandit 1200 har skadats och jag får inte på den nyköpta muttern som håller fast drevet. Inte bra. Men så kom jag på att jag har en ”gängrenoveringssats” från Biltema som jag aldrig har använt. Letade fram den och tänkte att jag plötsligt inte var långt från nyrenoverade gängor och säsongens första hojtur – tills jag insåg att jag inte har en aning om hur man använder ”gängrenoveringssatsen”.

Ska man använda en borrmaskin? :confused:

Bifogat

• 18-146_l.jpg
    18-146_l.jpg
    49.7 KB · Visningar: 156

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Vad jag kan se så ska du använda det som ser ut som en mutter o gänga på den på axeln där gängorna är skadade. OBS Kolla så det är rätt stigning o dimension som på verktyget annars gör du sallad av alltihopa.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Ähum... jag har alltid trott att de där är som gängsnitt/gängtapp bara att man använder en fast nyckel, eller något som passar bra att dra med.

Det vore väl fan om det ska vara mer avancerat än så...

wimhed

Nybörjare?
Gick med
27 May 2008
Hoj
R6 -03, KTM 450 Exc motard -03
Nej för helvete! Du kommer bara dra sönder dom nya gängorna :huvet

Se till att "hålet" är rent o fint från grus o mög ..
Sätt gängtappen på hålet, och börja gänga .. Glöm inte att kolla hela tiden så gängtappen går rakt ner .. Du vill väl inte ha en sne gänga ? :rolleyes:

Finns skärmedel att köpa, men ta det bara i lugnt tempo så ska du se att du lyckas ..

Btw, du har inget handtag? Ser lite kasst idag, men du kanske kan ta en fast nyckel och snurra mer?

Mvh Johan

Sorry om ja förklarat illa, men ögonen är helt slut idag :död

asb

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2007
Hoj
ZX10R XTZ750 VF750F KTM300tpi
Kanske anlita någon som kan, risken fins ju att du förvärrar det hela.:tummenupp

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Den där satsen ser förresten inte ut att ha den gängan som krävs. Minns inte nu vad det ska vara, men M12x1.75, som är störst där, är det inte.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Kollar man i manualen ser det ut att vara ~20mm gäng på utgående axel, om den gängan är skadad skulle jag rekomendera en gängfil för att fixa till gängan.

(har varit inblandad i en gängfilstråd här på sporthoj tidigare, ska kolla om jag hittar den så slipper vi dra allt igen :) )

EDIT: hittade tråden och såg vem som var OP :D
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=213875

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Kollar man i manualen ser det ut att vara ~20mm gäng på utgående axel, om den gängan är skadad skulle jag rekomendera en gängfil för att fixa till gängan.

(har varit inblandad i en gängfilstråd här på sporthoj tidigare, ska kolla om jag hittar den så slipper vi dra allt igen :) )

EDIT: hittade tråden och såg vem som var OP :D
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=213875
Busted!

Jag vet. Och jag har kvar gängfilen. Men när jag hittade det här kitet tänkte jag att det kanske var ett säkrare sätt för mig som inte har fixat gängor tidigare. Men kanske är gängfilen the way to go?

:D Den där muttern är inte så nyinköpt med andra ord...
Nja, den köptes i höstas. Men den är oanvänd. Väntar fortfarande på att få göra sitt jobb.

Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
:D Den där muttern är inte så nyinköpt med andra ord...

Nej, han borde nog skaffa lyxmodellen så han kan skava bort gravrosten i muttern också. :D

Busted!

Jag vet. Och jag har kvar gängfilen. Men när jag hittade det här kitet tänkte jag att det kanske var ett säkrare sätt för mig som inte har fixat gängor tidigare. Men kanske är gängfilen the way to go?

Nja, den köptes i höstas. Men den är oanvänd. Väntar fortfarande på att få göra sitt jobb.

Kör på med filen, känner du dig osäker på hur du ska göra så köp en M10-16 skruv med mutter och slå en skada på gängen så muttern stuper. Då kan du öva på den många gånger innan du går lös på Banditen. :tummenupp

Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...