Jag bytte också "upp" mig från TRX850 till VTR, ganska precis 5 år sedan, och ångrar inte det minsta!
Här kommer lite text som jag skrivit i en tråd på
www.vtr.nu kring köptips VTR Firestorm.
/B
Utöver "vanlig koll vid köp", dvs att service är gjord, skicket på drivpaket, däck osv osv...
Tänkbara Firestormfel:
Är relativt vanligt med problem med bakhjulslagren, bra kolla, framförallt när du byter däck nästa gång, då du ändå har loss hjulet och kan känna lite närmare på lagren, inga stora kostnader/jobb, runt 80 kr per lager och en timmes jobb hemma i garaget!
Några med Firestorm har haft problem med att varningslampan för "3 liter bensin kvar" inte fungerar, hur man nu kollar det om säljaren har full tank...
Finns även ett känt problem med kamkjedjespännarna (1 st per cyl) En del Firestorm har fått problem redan innan 2.000 mil, andra har klarat sig 11.000 mil. Blir tydligen ett metalliskt knackande redan på låga varv, bara stänga av motorn. Fortsätter man köra så hoppar kjedjan över, med ventilskador som resultat. Finns teorier om att körstil med kraftig motorbroms från höga varv påskyndar slitaget. Kamkjedjesträckarna kostar 400 kr styck att köpa, man kan byta själv, och kanske värt göra i förebyggande syfte om man inte vet hur hojen körts.
Kan även vara läge kolla efter spår efter mycket bakhjulslekande, vilket kan resultera i slirande koppling och läckande packboxar (eller som kommer börja läcka snart), samt i förtid utslitet drivpaket. Ett välskött drivpaket på Firestorm, utan bakhjulsåka, borde hålla runt 3.000 mil.
Och, när/om du provkör, bli inte skärrad/förvånad över att det antagligen "Klonkar" rätt rejält när du växlar från 1:an till 2:an, det ska vara så... Och när en VTR har passerat 2-3000 mil så kan det höras ett vinande ljud när man kör på 6:an i typ 130-140 km/h, ingen fara, har antagligen något med ett visst slitage av drev i växellådan att göra.
I övrigt så verkar VTRn hålla god traktorkvalité och gå och gå och gå... min har passerat 4.800 mil utan problem.
Försäkring: Firestorm går som "Sporttouring 2" i IFs nya Hondaförsäkring, så ganska billigt försäkra.
http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf
Service: Serviceintervallerna hittar du här:
http://vtr.nu/viewtopic.php?t=1442
Skillnad mellan årsmodellerna. Förutom färgsättning så är -97-00 identiska. From -01 är det en 19-liters bensintank (istället för dom 16 liter som dom äldre har) From -01 är det även mindre blinkersar, elektroniskt stöldskydd, annorlunda instrumentering.
/B