Köpt VTR1000F -97

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Har precis reserverat en VTR på Beviks, får lägga 7000:- emellan på när jag byter in min TRX, har inte skrivt på ngt än och kan ändra mig imorgon. Gör jag rätt?? Vd bör jag se upp med på en vtr?
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Wellcraft skrev:
Har precis reserverat en VTR på Beviks, får lägga 7000:- emellan på när jag byter in min TRX, har inte skrivt på ngt än och kan ändra mig imorgon. Gör jag rätt?? Vd bör jag se upp med på en vtr?

Jag bytte också "upp" mig från TRX850 till VTR, ganska precis 5 år sedan, och ångrar inte det minsta!

Här kommer lite text som jag skrivit i en tråd på www.vtr.nu kring köptips VTR Firestorm.

/B

Utöver "vanlig koll vid köp", dvs att service är gjord, skicket på drivpaket, däck osv osv...

Tänkbara Firestormfel:

Är relativt vanligt med problem med bakhjulslagren, bra kolla, framförallt när du byter däck nästa gång, då du ändå har loss hjulet och kan känna lite närmare på lagren, inga stora kostnader/jobb, runt 80 kr per lager och en timmes jobb hemma i garaget!

Några med Firestorm har haft problem med att varningslampan för "3 liter bensin kvar" inte fungerar, hur man nu kollar det om säljaren har full tank...

Finns även ett känt problem med kamkjedjespännarna (1 st per cyl) En del Firestorm har fått problem redan innan 2.000 mil, andra har klarat sig 11.000 mil. Blir tydligen ett metalliskt knackande redan på låga varv, bara stänga av motorn. Fortsätter man köra så hoppar kjedjan över, med ventilskador som resultat. Finns teorier om att körstil med kraftig motorbroms från höga varv påskyndar slitaget. Kamkjedjesträckarna kostar 400 kr styck att köpa, man kan byta själv, och kanske värt göra i förebyggande syfte om man inte vet hur hojen körts.

Kan även vara läge kolla efter spår efter mycket bakhjulslekande, vilket kan resultera i slirande koppling och läckande packboxar (eller som kommer börja läcka snart), samt i förtid utslitet drivpaket. Ett välskött drivpaket på Firestorm, utan bakhjulsåka, borde hålla runt 3.000 mil.

Och, när/om du provkör, bli inte skärrad/förvånad över att det antagligen "Klonkar" rätt rejält när du växlar från 1:an till 2:an, det ska vara så... Och när en VTR har passerat 2-3000 mil så kan det höras ett vinande ljud när man kör på 6:an i typ 130-140 km/h, ingen fara, har antagligen något med ett visst slitage av drev i växellådan att göra.

I övrigt så verkar VTRn hålla god traktorkvalité och gå och gå och gå... min har passerat 4.800 mil utan problem.

Försäkring: Firestorm går som "Sporttouring 2" i IFs nya Hondaförsäkring, så ganska billigt försäkra.

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Service: Serviceintervallerna hittar du här: http://vtr.nu/viewtopic.php?t=1442

Skillnad mellan årsmodellerna. Förutom färgsättning så är -97-00 identiska. From -01 är det en 19-liters bensintank (istället för dom 16 liter som dom äldre har) From -01 är det även mindre blinkersar, elektroniskt stöldskydd, annorlunda instrumentering.

/B
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
benkar skrev:
Jag bytte också "upp" mig från TRX850 till VTR, ganska precis 5 år sedan, och ångrar inte det minsta!

Här kommer lite text som jag skrivit i en tråd på www.vtr.nu kring köptips VTR Firestorm.

/B

Utöver "vanlig koll vid köp", dvs att service är gjord, skicket på drivpaket, däck osv osv...

Tänkbara Firestormfel:

Är relativt vanligt med problem med bakhjulslagren, bra kolla, framförallt när du byter däck nästa gång, då du ändå har loss hjulet och kan känna lite närmare på lagren, inga stora kostnader/jobb, runt 80 kr per lager och en timmes jobb hemma i garaget!

Några med Firestorm har haft problem med att varningslampan för "3 liter bensin kvar" inte fungerar, hur man nu kollar det om säljaren har full tank...

Finns även ett känt problem med kamkjedjespännarna (1 st per cyl) En del Firestorm har fått problem redan innan 2.000 mil, andra har klarat sig 11.000 mil. Blir tydligen ett metalliskt knackande redan på låga varv, bara stänga av motorn. Fortsätter man köra så hoppar kjedjan över, med ventilskador som resultat. Finns teorier om att körstil med kraftig motorbroms från höga varv påskyndar slitaget. Kamkjedjesträckarna kostar 400 kr styck att köpa, man kan byta själv, och kanske värt göra i förebyggande syfte om man inte vet hur hojen körts.

Kan även vara läge kolla efter spår efter mycket bakhjulslekande, vilket kan resultera i slirande koppling och läckande packboxar (eller som kommer börja läcka snart), samt i förtid utslitet drivpaket. Ett välskött drivpaket på Firestorm, utan bakhjulsåka, borde hålla runt 3.000 mil.

Och, när/om du provkör, bli inte skärrad/förvånad över att det antagligen "Klonkar" rätt rejält när du växlar från 1:an till 2:an, det ska vara så... Och när en VTR har passerat 2-3000 mil så kan det höras ett vinande ljud när man kör på 6:an i typ 130-140 km/h, ingen fara, har antagligen något med ett visst slitage av drev i växellådan att göra.

I övrigt så verkar VTRn hålla god traktorkvalité och gå och gå och gå... min har passerat 4.800 mil utan problem.

Försäkring: Firestorm går som "Sporttouring 2" i IFs nya Hondaförsäkring, så ganska billigt försäkra.

http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Service: Serviceintervallerna hittar du här: http://vtr.nu/viewtopic.php?t=1442

Skillnad mellan årsmodellerna. Förutom färgsättning så är -97-00 identiska. From -01 är det en 19-liters bensintank (istället för dom 16 liter som dom äldre har) From -01 är det även mindre blinkersar, elektroniskt stöldskydd, annorlunda instrumentering.

/B


Tack! :)
Jag fick 6600:- helf helår hos T-H. :banana
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Wellcraft skrev:
Gör jag rätt?? Vd bör jag se upp med på en vtr?

Klart att du gör rätt, men som Benkar skriver så är det nog inte fel att byta kamkjedjesträckarna i förebyggande syfte. Det kostar bara drygt 1000 kr att få det gjort men det kan bespara dig ett ordentligt ras.

Lycka till. :tummenupp
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Wellcraft skrev:
Har precis reserverat en VTR på Beviks, får lägga 7000:- emellan på när jag byter in min TRX, har inte skrivt på ngt än och kan ändra mig imorgon. Gör jag rätt?? Vd bör jag se upp med på en vtr?

Det har klagats på för mjuka fjädrar i framstudsarna. Många byter ut dem mot hårdare vilket kan vara bra. En del säger att det räcker att skruva åt fjäderförspänningen till max. Vet inte hur det är med det. På min hoj är det hårdare fjädrar i och den funkar utmärkt även vid sk "inspirerad körning". Jag har hört att VTR:arna var strypta de första årsmodellerna. Det satt nån sorts snåljåp på insuget bestående av en plåt och ett gummi. Självklart ska strypningen bort men vissa plockade bara bort plåten och inte gummit vilket inte är bra, båda ska bytas ut.

Fö är firestorm en kalashoj. Växellådan är ganska högt växlad så man kan med fördel dreva ner hojen rätt rejält och få den där härliga förmågan att riktigt hoppa iväg när det slår om till grönt. Min hoj är nerdrevad med 3 kugg större bak och en mindre fram och den gör ändå 120 på ettan, å i 100 på sexan varvar den strax under 3000.
Det går att få ut en hel del pulver ur motorn om man vill. 120 Bakhjulshästar är ingen omöjlighet med ombestyckning och effektsystem.
Min VTR är också en 97:a. Den har gått strax över 5000 mil, är trimmad och rätt hårt körd av tidigare ägare men går fortfarande helt perfekt. :)

Grattis till köpet!
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
MangeO skrev:
Det har klagats på för mjuka fjädrar i framstudsarna.

Min hoj är nerdrevad med 3 kugg större bak och en mindre fram och den gör ändå 120 på ettan, å i 100 på sexan varvar den strax under 3000.

Min VTR är också en 97:a. Den har gått strax över 5000 mil, är trimmad och rätt hårt körd av tidigare ägare men går fortfarande helt perfekt. :)

Jupp... Hett tips är att byta gaffelfjädrarna, kostar runt 1.000 kr att köpa om man köper dom i Sverige, finns flera märken.

Min är omdrevad med 3 fler tagg bak, varvar en smula mer, men bättre vrid, och mindre risk för tjuvstopp, finfint!

Jo, kvalitén verkar hyfsad, min -99a (uttagen juli -00) har rullat 5.500 mil nu, bara bytt ett bakhjulslager, samt kamkjedjesträckarna i förebyggande syfte.

/B
 

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Ort
Stockholm, Sovjet
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
rookie skrev:
Du menar väl ändå 120 på tvåan va?! :va

Njaee, ok, kanske inte i verklig fart men den går att dra upp till 120 på mätarn på ettan. Mätaren visar nog lite mycket men jag har jämfört med sambons escort och de stämmer ganska väl överens så nånstans mellan 100-110 är det nog.
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
rookie skrev:
Bra pris...men maxbeloppet på Hondaförsäkringen hade varit 6200:- hel/hel... ;-)

Grattis till hojjen dock! Öppna rör är ett måste på den dock! :tummenupp

Åfasen, men finns det möjlighet att ställa av hojen med den försäkringen oxå?
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Wellcraft skrev:
Jag fick 6600:- helf helår hos T-H. :banana

Fick du en "vanlig" helförsäkring hos IF på Firestormen, med möjlighet ställa på/av, köp en lott, du vann högsta lotten i försäkringslotteriet! :tummenupp

IOFS har jag en -99a, men IF ville ha 30.000 kr/år för en "vanlig" helförsäkring (var tvungen ha en sådan i 2 dagar innan jag "besiktigade" min VTR eftersom den är pararellimporterad, kunde sedan få IF-Hondaförsäkring) och jag bor i zon1, är 40 år.

Honda-IF-försäkringen är en "årsförsäkring" utan möjlighet ställa på/av. Se premier och villkor här: http://www.hondamc.se/templates3/Page.asp?id=3376
I mitt fall kostar det 6.200 kr/år, helt OK faktiskt :)

/B
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
benkar skrev:
Fick du en "vanlig" helförsäkring hos IF på Firestormen, med möjlighet ställa på/av, köp en lott, du vann högsta lotten i försäkringslotteriet! :tummenupp

IOFS har jag en -99a, men IF ville ha 30.000 kr/år för en "vanlig" helförsäkring (var tvungen ha en sådan i 2 dagar innan jag "besiktigade" min VTR eftersom den är pararellimporterad, kunde sedan få IF-Hondaförsäkring) och jag bor i zon1, är 40 år.

Honda-IF-försäkringen är en "årsförsäkring" utan möjlighet ställa på/av. Se premier och villkor här: http://www.hondamc.se/templates3/Page.asp?id=3376
I mitt fall kostar det 6.200 kr/år, helt OK faktiskt :)

/B

Jag testade att knappa in på webben på trygg hansas hemsida och fick 6600:-/helf helår. Där har jag min TRX helförsäkrad nu och b :tummenupp etalar 4400:-/år med möjlighet att ställa av.
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
gulingen skrev:
Bättre twin hoj får du leta efter
Hoppas att du tittar in till www.vtr.nu :banana

Låter som det ska ganska mycket till för att inte bli affär... :banana
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Wellcraft skrev:
Låter som det ska ganska mycket till för att inte bli affär... :banana

Hur mycket pengar vill dom ha för Firestormen du tittat på? Privat och även helt nya pararellimporterade har en relativt låg prisnivå. Tänk på att tex ett par ljudförskönare till en VTR kostar ganska många pengar, uppåt 5-8.000 kr. Bra om du kan få med sådant "på köpet". :)

Jag var först på g att byta via MC-handlare, men tjänade runt 30.000 kr på att prisdumpa min TRX, sälja den privat, och shoppa en helt ny VTR via pararellimportör. Men det var sommaren -00, vet inte hur det är nu.

Som skrivet, kring hur det ser ut kring olika årsmodeller av VTR, så skulle jag satsa på en -01 och nyare, bla pga större tank, samt mindre hysteriskt stora blinkers, och en smula bättre stöldskydd.

Tyvärr så finns dom snygga svarta bara innan sekelskiftet, den snyggaste, silvergrå bara -98 och orange bara -99... :D

/B
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
benkar skrev:
Hur mycket pengar vill dom ha för Firestormen du tittat på? Privat och även helt nya pararellimporterade har en relativt låg prisnivå. Tänk på att tex ett par ljudförskönare till en VTR kostar ganska många pengar, uppåt 5-8.000 kr. Bra om du kan få med sådant "på köpet". :)

Jag var först på g att byta via MC-handlare, men tjänade runt 30.000 kr på att prisdumpa min TRX, sälja den privat, och shoppa en helt ny VTR via pararellimportör. Men det var sommaren -00, vet inte hur det är nu.

Som skrivet, kring hur det ser ut kring olika årsmodeller av VTR, så skulle jag satsa på en -01 och nyare, bla pga större tank, samt mindre hysteriskt stora blinkers, och en smula bättre stöldskydd.

Tyvärr så finns dom snygga svarta bara innan sekelskiftet, den snyggaste, silvergrå bara -98 och orange bara -99... :D

/B

De skulle ha 42900:-
Jag får lägga 7 emellan på min TRX. Visst är det en bättre affär att sälja privat och köpa privat, men jag är en impulsiv människa och då ska det gå fort! Hahaha... Slip-on brukar gå att hitta beg. jag gav 1000:- för mina till TRX:en
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Wellcraft skrev:
De skulle ha 42900:-
Jag får lägga 7 emellan på min TRX. Visst är det en bättre affär att sälja privat och köpa privat, men jag är en impulsiv människa och då ska det gå fort! Hahaha... Slip-on brukar gå att hitta beg. jag gav 1000:- för mina till TRX:en

Låter som ett bra pris för VTRn för att vara en handlare :tummenupp

/B
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top