Köpte begagnad bil, skiten kokade nyss. Vad göra?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Köpte för drygt en vecka sedan en Bmw E36 touring av en bilhandlare.

Kört ungefär 30 mil, tempen på motorn har betett sig lite konstigt ett par dagar men den har inte blivit för varm. Men nu när jag körde ett ärende så hoppade den upp på rödmarkeringen.

Det här ser inte jag som okej, bilen ska inte pajja på en vecka.

Hur går jag tillväga med det här?
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
De flesta handlare erbjuder en 3 månaders garanti (minst 3 månader iaf).
Hör med handlaren.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vattenpumpen med stor säkerhet, plasthjul som tackar för sig efter ett tag. Bara byta om du inte kört när han gick varm och det bör gå på garanti från handlarn.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Vattenpumpen med stor säkerhet, plasthjul som tackar för sig efter ett tag. Bara byta om du inte kört när han gick varm och det bör gå på garanti från handlarn.

Skulle gissa på det med... M50-motorn i E36 /-91-95 brukar palla nån mild kokning ...-96-99. (M52) har ju alu.-block så de vet jag inte hur de blir... har man samma material i block och topp så vidgar ju sig prylarna lika mycket av värmen vilket kan vara bra men alu slår ju sig rätt lätt...

byt V-pump och prova som sagt.! Med vänlig hälsning
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Spelar ingen roll om handlaren erbjuder garanti eller inte eller om dom är med i MRF eller inte. Konsumentverket kommer anse att dom är skyldiga att häva eller åtgärda felet oavsett om du kunde känna till det så länge det är mindre än 6 månader sedan bilen såldes. Och följer dom inte det så handlar dom dels på "svarta listan" men viktigare är att du kan stämma dom inför domstol och få tillbaka pengarna. Brossan gjorde så och fick pengar utan problem när hans bil rasade några månader efter att han köpt den och den lilla fristående firman vägrade ersätta med hänvisning till att dom inte kunde förutse felet. Tog tid men efter ett tag hade han fått tillbaka pengarna.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Har nu fastställt att toppackningen är kass, oljan är full med vatten.

Provat att ringa handlaren utan framgång. Ska prova igen imorgon bitti.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Är det någon seriös firma? Menar inte att du ska säga vilken men du vet... Är det "Hederlige Harry" på skum bakgata med kontoret på fickan eller mer ordnade former?

Helst skulle ju någon oberoende demontera men lagen ger ju dem chans att fixa till. Står de för varan är det ju inga problem. Har de blivit lurade? Eftersom du säger att tempen konstrat större(?) delen av tiden undrar man ju om förre ägaren fullagat med tätning och hoppats den håller tills han är av med den, firman likadant i sin tur?

Hade nog velat vara där med kamera när de lyfter toppen.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En bilfirma ska lämna en trafiksäkerhetsgaranti i 3 månader och där faller antagligen inte topplockspackning inom ramarna. Är det en MRF-ansluten firma så är det väl 6 månader totalgaranti för att få vara ansluten?
En månad är väl funktionsgarantin annars och då lär du klara dig.

Ja, jag sitter och gissar från minnet efter att ha samtalet med flera bilhandlare om detta.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Hederlige harry vettifan. Fick inte bästa intrycket av säljaren men bilen var skitfin!

Han ska tydligen vara bekant med föregående ägare av bilen och kunde intyga att den var fin.

Det här ska gå på garanti, tänker inte slänga ett öre av mina egna slantar. Han kan gärna få ta tillbaka bilen också för den delen då jag ärligt talat inte är så sugen på att ha den längre, vad är det mer som är fullagat t.ex..
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Handlaren kunde tänka sig att betala 2000:- så jag kan köpa en ny maskin.

Han hävdar dessutom att det inte finns något som heter "funktionsgaranti".
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag bråka med min gamla V70. Turbon rasa, ac fungerade inte(köptes när det var kallt).
Det hela slutade med att jag fick göra jobbet, betalningen samt bli arg på handlaren.
Aldrig att jag litar på en bilnasare igen.

Bilnasare och mäklare är på min aggro lista.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hederlige harry vettifan. Fick inte bästa intrycket av säljaren men bilen var skitfin!

Han ska tydligen vara bekant med föregående ägare av bilen och kunde intyga att den var fin.

Tänkte på gamla Kalle Anka där fifflarna alltid heter nåt sånt. Skulle kanske skrivit Fiffel&Båg AB istället. Ursäkta otydligheten.

Hur är det andra en garanti för att bilen är ok? Är det inte alltid något sånt så man ska känna att man har hittat en unik pärla? Kvittar hur sänkt och mycket extra senpubertetoptions de kletat ner bilenmed, det är ändå en äldre dam som kört till Maxi en gång i veckan om solen skiner och horoskopet i Allers medger.

Trist.

Hoppas det fixar sig!
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Konsumentköplagen, reklamationsrätt, du reklamerar inom 6 månader = det räknas som ursprungligt fel om inte säljaren verkligen kan bevisa att felet orsakats av kunden efter köpet.

Reklamera skriftligt och dokumentera så mycket som möjligt. Säljaren lär känna till detta och hur man slingrar sig genom att inte svara osv. Anmäl till konsumentverket så fort som möjligt. Om du slappar och dröjer för länge med reklamation osv så tappar du dina rättigheter.
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Jag jobbar själv som säljare hos MRF-knuten handlare och har rätt skaplig koll på vad som gäller.

Fick du med någon Varudeklaration (VDN) på bilen från handlaren? Om inte, ring konsumentverket och anmäl, dom kommer inte ha en chans om dom inte har en VDN på bilen i fråga.

Jag hamnade i samma situation när jag sålde en Passat till en kund. Bilen såldes för under 30.000kr utan garanti, men på vägen hem kokade motorn för kunden. Jag ringde själv och kollade med vår jurist på MRF och det var bara för vår del att fixa. Kom överens med kunden om ekonomisk ersättning för att kunden själv skulle laga bilen.

Även om en bil säljs utan garanti pga ett pris under 30.000 så gäller konsumentköplagen! Hade min kund kört bilen i säg 1 månad och 200mil, då hade jag inte behövt stå för felet som uppstod då det inte fanns när kunden köpte bilen.

//D
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Får ringa och höra vad som gäller.

Har hämtat ny maskin iallafall, pengarna jag enligt handlaren ska få för besväret täcker nätt och jämnt vad motorn kostade. Sen tillkommer vätskor och annan skit.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top