Köpte bil av notoriskt kronofogdeoffer

Smagatusk

Guest
Tjena!

Vill bara varna alla att inte göra samma misstag som jag gjorde.

Bakgrund:

Jag köpte en risig skåpbil i 20k-klassen i september förra året. Bilen var besiktigad och påställd, men skatten skulle betalas den siste september. Min och säljarens muntliga överenskommelse - som han också skrev i annonsen - var att han skulle stå för skatten i slutet av månaden. Vid köpet några dagar senare såg jag hur han tittade på skattefakturan från transportstyrelsen och avsiktligt stoppade in den med övrig dokumentation. Jag brydde mig inte eftersom jag visste att fakturan inte följer ägarbytet, utan stannar hos den som den som står på fordonet vid skatteperiodens början.

Nu visar det ju sig så att killen jag köpte den av ger fullkomligt fan i att betala fakturor, så bilen är belagd med en skatteskuld. Detta i sin tur gör att jag som ny ägare inte kan använda fordonet lagligt innan han betalat sin skuld. Ärendet har hamnat hos kronofogden där han har en skuld på över 80k. Transportstyrelsen kommer alltså med stor sannolikhet inte att få sina pengar den vägen. Hela myndigheten väntar på att jag ska betala...

Grejen är att om jag betalar hans skuld kommer transportstyrelsen att se ärendet som avslutat, och jag måste driva ett civilmål mot den här killen för att få mina pengar, vilket kommer att kosta mer än det smakar.

Eftersom jag bara hade planer på att använda den som slit- och slängbil om somrarna så väntade jag tålmodigt - med avställd bil - på att han skulle betala för sig. Men icke.
Och idag, efter ett samtal till kronofogden för att kolla hur ärendet går, fick jag reda på att de kommer att driva in min bil på grund av obetald skatteskuld. En annans skatteskuld. Jag begriper hur de tänker och tycker till och med att det är rimligt, men för helvete!!! :4skrika

Eftersom liraren inte har nån telefon så blir det hembesök i helgen.

Smagatusk

Guest
Det är väl ingen tröst i sammanhanget, men det där är ju typ det värsta man kan råka ut för när det gäller obetalda skulder på bilar.
:(

Japp. Du har rätt i båda fallen. Det är ingen tröst, och det är det värsta man kan råka ut för. :D

Jag är i och för sig glad att det inte handlar om mer pengar. Jag överlever, men är jävligt arg på mig själv.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hur får man reda på om bilen man ska köpa har en skatteskuld så man slipper göra samma misstag?

Måste man ringa transportstyrelsen eller går det att få ut infon via någon av deras e-tjänster?

Smagatusk

Guest
Hur får man reda på om bilen man ska köpa har en skatteskuld så man slipper göra samma misstag?

Måste man ringa transportstyrelsen eller går det att få ut infon via någon av deras e-tjänster?

Vet inte.

I mitt fall fanns det ingen skatteskuld när jag köpte bilen. Den uppstod för att säljaren struntade i att betala räkningen. Så här i efterhand skulle jag dragit av på priset motsvarande skatten och betalat den själv. Då hade jag sluppit den här soppan.

EDIT: Men som säljare skulle han kanske tro att jag struntade i att betala skatten - som var i hans namn - och smita med pengarna... eller nåt...

Fan vad jobbigt det blev nu. Man blir fan blåst vare sig man köper eller säljer bilar.

Last edited:

Snowman89

Guest
En fundering, kan du inte ringa och "ställa av" skåpbilen och sedan ställa på den igen?
På så sätt kanske du kan komma runt det, eller kommer skatteskulden ligga ivägen för den vanliga skatten då med?

- - - Updated - - -

En fundering, kan du inte ringa och "ställa av" skåpbilen och sedan ställa på den igen?
På så sätt kanske du kan komma runt det, eller kommer skatteskulden ligga ivägen för den vanliga skatten då med?

Smagatusk

Guest
På så sätt kanske du kan komma runt det, eller kommer skatteskulden ligga ivägen för den vanliga skatten då med??

Nej, hur jag än gör kommer jag alltid att behöva betala "den första" skatten. Dvs hans.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vilka oerhörda Fittor det finns som fortfarande andas.. så jävla less på dessa värdelösa existenser.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Hur mycket skatt är det på bilen. 2-4000kr?

Hur fan kan det bli 80000kr av det?

Thunna73

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2016
Hoj
FREERIDE350-15, Tuono 1100 Factory-16
Jäkligt surt Smagatusk, lider med dej :(
En av anledningarna till att jag drar mig för att handla privat.
Bilskojare har alltid funnits, men nu är det hel åt pipan :mad:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur mycket skatt är det på bilen. 2-4000kr?

Hur fan kan det bli 80000kr av det?
Han hade väl andra skulder hos kronkalle innan.

https://www.motormannen.se/radgivning/ovrigt/kontrollera-fordonsrelaterade-skulder-innan-bilkop/
För dig som köpare innebär det att du kan bli av med bilen för att den ska säljas för att täcka fordonsrelaterade skulder. Om de obetalda skulderna och förrättningskostnader hos Kronofogden betalas, t.ex. av dig, faller Kronofogdens beslut om att ta fordonet i anspråk.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Bättre att kolla upp fordonet så gott det går innan köp samt undvika eventuella hotfulla hembesök som lätt kan gå i den utpekades favör, tyvärr.

Den saken kunde nog göras betydligt enklare av berörda myndigheter och verk. Av någon outgrundlig orsak vill de ha det som det är. Kan det möjligen bero på förutsättningarna att få ut pengar av förre ägaren jämfört med t ex smagatusk? Det är inte skuldfrågan som är relevant, det är vem som kan pynta och är det en intet ont anande ny ägare så gråter inte myndigheten över det.

Vi borde kunna köpa aktier i kronkalles verksamhet..fast vi redan är ägare.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag känner mig lite tveksam till att dom faktiskt kan driva in pengarna med hjälp av bilen. Bilen har trots allt bytt ägare och skulderna tilhör ju den förre ägaren.
Alltså borde dom ju inte kunna ta bilen för att driva in skulden.
Den som är registrerad ägare när skatten eller avgiften förfaller uppstår är skyldig att betala.
I fallet med fordonsskatten så är det som gäller att den som är ägare till fordonet vid ingången till den månad när skatten skall betalas som är betalningsskyldig.
Dvs i det här fallet så är det solklart så att den som TS köpte bilen av är betalningsskyldig. Visserligen är den obetalda fordonsskatten en fordonsrelaterad skuld vilket innebär att den kan påverka TS men å andra sidan så är det ju somjag förstår det endast en ytterst liten del av dom skulder som säljaren verkade ha.

Så jag tror att det dom säger att dom kommer att utmäta bilen är vad en handläggare säger. I slutändan tror jag att dom får det lite knepigt rent juridiskt om det blir så.

Om dom mot förmodan skulle mäta ut bilen så borde det inte vara några problem för TS att i sådant fall betala skatteskulden för att slippa bli av med bilen. Även om det svider.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Jo. Visst är det så men då kan det bara bli frågan om just skulden på fordonsskatten.
Och det blir bara fallet om den som har skulden inte har några andra utmätningsbara tillgångar.
Och i sådant fall så ska TS kunna klara sig undan om han betalar fordonsskatten.
Om TS betalar fordonsskatten så finns ju inte längre någon fordonsrelaterad skuld och då kan inte ianspråkstagande komma ifråga.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning