Köpte en Aprilia rs 125 för ett tag sen men får den inte ostrypt...

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
KTM 625 SMC -06 inkl. Akra slip-on
Hej!

Jag köpte en Aprilia RS 125 av årsmodell -99 för ett tag sen... Men jag får den inte ostrypt. Den varvar typ 11 12 k om jag pressar. men det är inget riktigt drag!!! :mad: Har haft uppe den i ca 150km/h.. men då är den väldigt seg! Jag tänkte det var CDI-box men den tråden man ska klippa var redan av!! :mad:

P.S. Har redan kollat alla gamla trådar om detta... och har hittat lite men skulle behöva hjälp för just min hoj! Den är importerad från Tyskland.

MVH
ModiN

Olle

....................
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nissan Cherry Turbo -85
ModiN skrev:
Hej!

Jag köpte en Aprilia RS 125 av årsmodell -99 för ett tag sen... Men jag får den inte ostrypt. Den varvar typ 11 12 k om jag pressar. men det är inget riktigt drag!!! :mad: Har haft uppe den i ca 150km/h.. men då är den väldigt seg! Jag tänkte det var CDI-box men den tråden man ska klippa var redan av!! :mad:

P.S. Har redan kollat alla gamla trådar om detta... och har hittat lite men skulle behöva hjälp för just min hoj! Den är importerad från Tyskland.

MVH
ModiN

kollat alla andra vanliga ställen för strypningar?

krök, insug, förgasare mm.mm?

/Olle

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
Re: Re: Köpte en Aprilia rs 125 för ett tag sen men får den inte ostrypt...

Olle skrev:
kollat alla andra vanliga ställen för strypningar?

krök, insug, förgasare mm.mm?

/Olle

nej, ska kolla det idag.. men kan det vara så att cdi:n är osrtypt men att det är dem "andra" strypningarna kvar?

MVH
ModiN

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Re: Re: Re: Köpte en Aprilia rs 125 för ett tag sen men får den inte ostrypt...

ModiN skrev:
nej, ska kolla det idag.. men kan det vara så att cdi:n är osrtypt men att det är dem "andra" strypningarna kvar?

MVH
ModiN

Klart att det kan vara så... beror ju på hur ägaren innan tänkte sig när han oströp den. Men kolla som sagt ovanstående nämnda saker innan du ger dig på annat.

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Köpte en Aprilia rs 125 för ett tag sen men får den inte ostrypt...

Esquina skrev:
Klart att det kan vara så... beror ju på hur ägaren innan tänkte sig när han oströp den. Men kolla som sagt ovanstående nämnda saker innan du ger dig på annat.

Tack, ska kolla det senare idag... :hej meddelar senare med hur det är!!! :tummenupp

kakka

Ny medlem
Gick med
1 May 2003
Hoj
aprilia rs 125-98 och en Yamaha Yz-92
kolla om du har någon variabel avgasport... dom brukar ta bort den i tyskland!!! om du har den ska du kolla om den är inkoplad! ps. vilken tråd är klipt i cdi:n

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
kakka skrev:
kolla om du har någon variabel avgasport... dom brukar ta bort den i tyskland!!! om du har den ska du kolla om den är inkoplad! ps. vilken tråd är klipt i cdi:n

Finns inte d på alla?? :confused: MetallBryggan då eller vad ni vill kalla det!!! :tummenupp

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
ModiN skrev:
Finns inte d på alla?? :confused: MetallBryggan då eller vad ni vill kalla det!!! :tummenupp

Den finns där men det är inte säkert att den är inkopplad o då har du ingen nytta av den. Ungefär som en tuta, du kan ha en knapp för tutan på syret men sålänge den inte får nån ström så har du ingen nytta av den (kanske lite dålig liknelse men du fattar nog...)

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
Nu har jag kollat både trottlestop och om det är några lösa kablar till höger under tanken... :eek: men ingenting!! Luftburken har jag också kollat men inget som jag såg där heller... :mad: Jag kollade också Munstycket....: 120!!! är inte det "lite" snålt?? :confused:

Tack på förhand... :hej

kakka

Ny medlem
Gick med
1 May 2003
Hoj
aprilia rs 125-98 och en Yamaha Yz-92
men kolla selenoiden... ska sitta en liten motor på vänster sida om cyllen kolla om vajern fungerar som går ner till framsidan av cyllen... jag har ingen sån pga. att den är tysk importerad dom tar bort den ibland och byter ut till en fast avgasport som alldrig öppnar sig!!!

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
vadå rätt mm på förgasaren?? den är 28mm.... hur ser denna motor ut?? men ska jag inte byta munstycke då!!???

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Ut och kör, sen kollar du färgen på tändstiftet innan du byter munstycke.
Ljusbrun=ok
Svart= för fett!
Vit eller superljusbrun= för snålt!

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
ModiN skrev:
vadå rätt mm på förgasaren?? den är 28mm.... hur ser denna motor ut?? men ska jag inte byta munstycke då!!???

Åter igen... på Aprilias förgasare är det två munstycken... ett lågfarts och ett högfarts... vad jag får det till så sitter det nästan alltid ett 120 munstycke som huvudmunstycke...
sen så finns det ett lågfartsmunstycke.. som gör att den går väldigt segt upp till, ska vi säga 4-5000varv... om den gör det ska du skaffa ett nytt lågfart munstycke...
sen vettifan när det gäller strypning i cdi... den bilden jag fick av strypningen i cdiboxen var att det ändast satt en strypning där på modellerna fram till -98... sedan så slutade man med det...
:skrämd :confused: :skrämd :confused: :skrämd :confused:

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
har kollat lite mer nu... avgasporten fungerar om det är den som går ut på framsidan av cyllen??? och så har jag kollat drev o så.. 17 drev fram, vad är original??

tack för alla svar!!

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
kan det inte vara en strypt cdi box då... som inte går och ostrypa?? Hur mycke ska den varva om man har dragit alla strypningar förutom cdi:n??

Tänkte på en grej till: Om det kan vara så att han som sålde den i tyskland har satt dit en strypning i kröken... typ en liten loppa??

EDIT: har kollat drevet bak nu också!! 40 kuggar!! Men vad är Original??

EDIT II: Har fått reda på att original är 17/40!!!

mvh ModiN

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar