Tudorladdaren håller 13.6V, Lidl-laddaren håller 14.36V så ganska stor skillnad. Orkade inte koppla loss polerna för att mäta vad respektive fordon drar men förgasarhojen drar nog näst intill 0 och bilen drar nog relativt mycket pga slutsteg och kondingar
Intressant. Tudorladdaren håller 13.6V.
Tja det stämmer bra med Yuasas rekommenderade spänning 13,65V exklusive temperaturkorrektion.
Lidl-laddaren håller 14,36V.
På nått sätt får jag det inte att stämma med 0,3mA laddström.
Om det inte är så att Lidlladdaren laddar med konstant spänning och nån typ av strömbegränsning vid urladdat batteri. Och strömmen minskar och närmar sig 0,0mA när batteriet har nått laddarens konstanta utspänning????????
Men 14,36V är 0,7V över Yuasas 13,65V och omkring 14,4 V vid sommartemperatur +20C eller varmare börjar ju vattnet i elektrolyten delas i väte H och syre O . Ja H2 och O2 ska ju återbildas till vatten i underhållsfria batterier om strömmen / spänningen inte är för hög.
Bifogar ett diagram från mätningar på en Kawasaki som underhållsladdas med en CTEK 45 ZAFIR. Det som förvånar mig är att spänningen sjunker så snabbt mellan "laddningarna".
När jag mätt på Suzukin har spänningen utan underhållsladdning minskat från 13,2V dagen efter jag kört en tur med hojen till 13,0V en vecka senare. Laddar CTEK 45 ZAFIR ur batteriet? Mellan laddningarna. För batterispänningen sjunker ju från ca 14,3V till ca 12,85V på lite mindre tid än 2 timmar !
Eller drar Kawan så mycket från batteriet när den står?
Eller är batteriet ganska utslitet?
Ett utslitet batteri laddas snabbt. Och efter laddning sjunker spänningen snabbt.