Köpte en batteriladdare!

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Bra PDF där. Väl värd att läsas...
Själv ser jag bara till att mina ackar är fulla på hösten, (använder min piratladdare från Lidl..), ger en snabb påfyllning runt jul (det är saligt att giva...:D) sen brukar det funka när jag ska ha dem på våren...
Skulle nåt gå snett har man, förstås, ett antal torrladdade i reserv som kan lagras läänge....

Har också en sånhär billig från Lidl
attachment.php

Var vungen att gå ut med multimetern och kolla efter allt dethär ström-snacket eftersom jag haft den som underhållsladdare och kan meddela att den underhållsladdar med 0.3mA

Kollade "dyrladdaren" av märket Tudor som sitter kopplad på sommarbilen samtidigt och dne ligger på 164mA underhållsladdning. Är dte för mycket på ett bilbatteri? Underhållsfritt bly-syra batteri Silver-kalcium (biltema edition)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har också en sånhär billig från Lidl
attachment.php

Var vungen att gå ut med multimetern och kolla efter allt dethär ström-snacket eftersom jag haft den som underhållsladdare och kan meddela att den underhållsladdar med 0.3mA

Kollade "dyrladdaren" av märket Tudor som sitter kopplad på sommarbilen samtidigt och dne ligger på 164mA underhållsladdning. Är dte för mycket på ett bilbatteri? Underhållsfritt bly-syra batteri Silver-kalcium (biltema edition)

Vad det gäller Lidl laddaren som laddar med 0,3mA så verkar det inte orimligt. Men möjligen lite lågt. Det jag själv sett är att det är svårt mäta laddningsströmmen noga. För mitt instrument för strömmätning har ett litet mostånd som gör att batterispänningen ändras när jag mäter.
Men som jag ser det mest intressanta:
Vilken spänning har batteriet under pågående underhållsladdning?

Vad det gäller "dyrladdaren" så laddar den med 164mA. Vart tar strömmen vägen?
Drar bilen så här mycket? Jag har mätt mellan ena polen på batteriet och kabeln.
På Suzukin 0,0mA, Förgasare.
På Triumphen 2,8mA Insprutning. Och det är en rejäl "elektroniklåda" under sadeln.
På en fin amerikansk bil från 1950-talet så var strömförbrukning med urplockad tändningsnyckel ca 3mA. Då och då. Noga räknat en gång/sek. Klockan.
Så igen: Vilken spänning har batteriet under pågående underhållsladdning?

Förresten, en liten fågel viskade i mitt öra att tillverkaren av 249:- laddaren hos Biltema , den jag själv äger ett exemplar av, också vunnit kontraktet (med lägsta pris som vanligt) för batteriladdare till Boeing 787 Dreamliner. :D
Eller är det nått jag drömt? :va

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Eller så byter man till Shorai LiPo-batteri och slipper underhållsladda! Min hoj har stått hela vintern och det är samma snurr som i höstas. Kalas. Men det var ju inte det tråden handlade om....:)

Du hade en tråd för att tag sedan angående ett mystsiskt problem som försvann när du slängde i en blyack.
Det var alltså Något Annat(tm) än batteriet?

Jag funderar på att sådant för att slippa banta så mycket i vinter. De är alltså "bra"?
(jag vet att vissa anser att jag ska löda själv men nej tack, inte i år)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Vad det gäller Lidl laddaren som laddar med 0,3mA så verkar det inte orimligt. Men möjligen lite lågt. Det jag själv sett är att det är svårt mäta laddningsströmmen noga. För mitt instrument för strömmätning har ett litet mostånd som gör att batterispänningen ändras när jag mäter.
Men som jag ser det mest intressanta:
Vilken spänning har batteriet under pågående underhållsladdning?

Tudorladdaren håller 13.6V, Lidl-laddaren håller 14.36V så ganska stor skillnad. Orkade inte koppla loss polerna för att mäta vad respektive fordon drar men förgasarhojen drar nog näst intill 0 och bilen drar nog relativt mycket pga slutsteg och kondingar :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tudorladdaren håller 13.6V, Lidl-laddaren håller 14.36V så ganska stor skillnad. Orkade inte koppla loss polerna för att mäta vad respektive fordon drar men förgasarhojen drar nog näst intill 0 och bilen drar nog relativt mycket pga slutsteg och kondingar :)

Intressant. Tudorladdaren håller 13.6V.
Tja det stämmer bra med Yuasas rekommenderade spänning 13,65V exklusive temperaturkorrektion.

Lidl-laddaren håller 14,36V.
På nått sätt får jag det inte att stämma med 0,3mA laddström.
Om det inte är så att Lidlladdaren laddar med konstant spänning och nån typ av strömbegränsning vid urladdat batteri. Och strömmen minskar och närmar sig 0,0mA när batteriet har nått laddarens konstanta utspänning????????
Men 14,36V är 0,7V över Yuasas 13,65V och omkring 14,4 V vid sommartemperatur +20C eller varmare börjar ju vattnet i elektrolyten delas i väte H och syre O . Ja H2 och O2 ska ju återbildas till vatten i underhållsfria batterier om strömmen / spänningen inte är för hög.
Bifogar ett diagram från mätningar på en Kawasaki som underhållsladdas med en CTEK 45 ZAFIR. Det som förvånar mig är att spänningen sjunker så snabbt mellan "laddningarna".
När jag mätt på Suzukin har spänningen utan underhållsladdning minskat från 13,2V dagen efter jag kört en tur med hojen till 13,0V en vecka senare. Laddar CTEK 45 ZAFIR ur batteriet? Mellan laddningarna. För batterispänningen sjunker ju från ca 14,3V till ca 12,85V på lite mindre tid än 2 timmar !
Eller drar Kawan så mycket från batteriet när den står?:va
Eller är batteriet ganska utslitet? :va
Ett utslitet batteri laddas snabbt. Och efter laddning sjunker spänningen snabbt.

Bifogat

• CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    CTEK45ZAFIRpåKawaER6N.jpg
    64.7 KB · Visningar: 72
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...