Kör försiktigt i närheten av lastbilar, snälla!

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Jag var på vippen att köra ihjäl en mc-ist idag. :(

Vad som hände var att jag skulle köra genom ett vägbygge här i centrala Göteborg, det är ett ställe där vägen är trefilig men två filer är avstängda pga arbete med spårvagnsspåren. Riktigt smalt alltså! Eftersom bara ett körfällt är framkommligt så skapar detta ganska långa köer.

Jag var som vanligt ute på min vanliga runda körandes en halvstor mercedes (Atego för er som vet). Blev stående i ovan nämnda kö och sitter och väntar på grönt ljus när jag i backspegeln lägger märke till en hoj som kommer i körfältet bredvid, Fort! Detta körfällt är tomt då det alldeles strax tar slut för vägbygget.

Hojen viker in bakom mig och gömmer sig bakom skåpet, man ser en hel del i speglarna men där, en meter bakom så finns han helt enkelt inte. Det kan gömma sig en 24meter Bil o släp där bakom utan problem så en hoj är helt osynlig.

Det slår om till grönt och jag trixar min stora bil igenom bygget och ska därefter omedelbart byta fil. Slår på blinkarna men eftersom jag vet att det ligger en hoj där bakom så tvekar jag lite i filbytet och tar det väldigt försiktigt.
OCH som ett brev på posten, direkt när jag har passerat vägbygget så att vägen blir trefilig igen så kommer hojen i raketfart! Han kör så nära bilen att det bara är ett par centimeter mellan honom och skåpet.

Nu till det otäcka. Hade jag inte sett när han lade sig bakom mig utan kanske tittat i den högra spegeln, kikat på flickor eller varit lite okoncentrerad så hade jag inte vetat att han fanns där. Då skulle jag ha gjort filbytet som planerat eftersom vägen då i mina ögon var fri. Jag såg bara den svarta bilen bakom, inte hojen som var rakt bakom skåpet.

När jag då vek över bilen i filen till vänster om mig och om mc-isten hade gjort samma omkörning skulle han blivigt manglad under! :(

Kör gärna om men ta ut lite extra utrymme och tänk på att vi är stora, tunga och har begränsad sikt bakåt. Visst ser vi en hel del i speglarna men det finns några dålda vinklar där det kan gömma sig en rätt så stor bil för att inte tala om en mc.

Kör ni bakom en lastbil och vet med er att ni ligger nära för en omkörning så lägg er då så att ni ser backspeglarna på bilen. Då vet ni att den som vrider på ratten även ser er!

Så snälla alla. Ge dom stora bilarna lite extra utrymme, det behöver vi. Och när ni kör om, håll ut lite extra till vänster så ni inte smeker skåpet. Det räcker med ett rejält kälskott eller en kraftig kastvind för att en bil/släp/trailer ska ta ett kliv i sidled.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ser också rätt ofta ute på vägarna att folk ligger felplacerade så att de försvinner i döda vinklar alltför ofta.

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Skall tänka extra noga på det nästa gång jag ligger bakom i en liknande situation. :hej

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Bra tips och kloka råd DumDum.

Inte för att jag någonsin skulle hamnat i denna situation, då jag säkert blivit frånåkt av ATEGON :crash

:hej

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag vet några som dessutom gav rådet att man inte ska köra för nära i fall ett däck exploderar. Det var några olyckor i USA där folk kört om en långtradare i precis det ögonblick som ett däck smällt och de hade blåst av vägen.

Har en bekant som klämdes mot en betongavgränsning av en lastbil och skadade arm och hand ganska allvarligt. Så det gäller att se upp och tänka efter hur de andra trafikanterna fungerar och kör.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
JAg trängdes med en lastbil häromveckan. Det var efter att lastbilen svängt ut på en riksväg där den just lämnat STOP-företräde. Direkt efter att den kommit ut på riksvägen så lånade jag lite spärrområde för att komma om. :skrämd

Det var så att lastbilschafören glömt att stänga bakdörrarna på släpet och där stod bl.a. en aluminiumstege lutad på en väggen. Hade han varit ovarsam med kopplingen så had den och kanske mera saker ramlat av. Eftersom alla (ibland även jag :rodnar ) ligger för nära bakom så bedömde jag att det var bäst och åka om och vifta stopp på honom. Han såg i ena backspegen att det var en dörr där bak som pekade rätt åt sidan så han stannade direkt och vinkade hej. :hej

Tur att det inte var inne i stan så att nån gång trafikant fick dörren på sig. Snacka om flugsmälla,,,,.

Inte första gången jag ser en yrkeschaffis med dörr eller kapell på vift tyvärr.

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Rymding skrev:

Inte första gången jag ser en yrkeschaffis med dörr eller kapell på vift tyvärr.

Det händer tydligen lite då och då. Det är ett väldigt stressat yrke med ganska snäva tider att köra från punkt a till b och i stressen så kan det hända mycket.
Det var en lasbil här i Gbg som tappade en truck :skrämd på E6:an för ett par veckor sedan. Chauffören hade inte surrat fast den tillräckligt så det for rakt ut genom väggen och ut på vägen. En sådan väger nästan ett ton!
Vågar knappt tänka på vad som skulle ha hänt ifall det hade varit en bil nedanför som trucken hade landat på.

Jag har klarat mig än så länge, 9 dagar som förare av stor bil :crash Ser ni mig åkandes runt med lyften ute så får ni stoppa mig omedelbums! :crash

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Varför har inte alla som regel att INTE lita på någon i trafiken..?

Litar du inte på någon så blir felet ditt och de vill du väl inte?

Bara som en sån sak så va jag på väg hem från jobb idag..

En vanlig bil framför mig.. (kör i 50 på 50 väg)

(30skylt)

Bilen saktar ner..

Hmm tänker jag.. ja ja jag ligger väl kvar trots inget möte..

Bilen gör en usväng så den tar upp hela gatan..
VAD hade hänt om jag tänkt.. Blinka dra på o kör om.... JO BOOOOMMM :crash

behöver det nämnas att bilen som jag legat bakom ca 300meter började blinka här svängen var halvt slutförd??????

:skrämd :skrämd :squid

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Jag håller helt och hållet med DumDum i detta uttalande!

Förra året så höll jag på att klämma en mc med 24-metare i avfarten till partille från E20:an, den där man kör ifrån centrum och går av på en avfart som är 2-filig med rödljus. Jag såg en mc i backspegeln när jag svängde av och la mig i mín fil men rätt vad det var så var han borta. Jag stod då i högerfilen svängd åt höger och väntade på grönt ljus med trafik runtom, hade jag inte sett honom förut så hade jag nog klämt honom för han hade försökt att köra om på min vänstersida mellan filerna men mitt släp stod så långt ut mot vänsterfilen så att han kom inte om. Jag gissade på att han stod där han stod och gick lungt och fint så långt åt höger jag kunde när det blev grönt så han fick manöverutrymme.
Hade jag inte kört mc själv så kanske jag inte hade förstått vart han tog vägen.

Angående att hålla sig ifrån däckena på en lastbil så är det en bra ide, det är ca 8 kilo i dom däckena och det smäller bra när det exploderar. Jag känner en kille som blåste ett boggiedäck när han blev omkörd av en bil, det fanns inte en hel ruta i hela den bilen.

Sen det här med att tappa grejjer, en jobbarkompis tappade ett fullastat släp på E20 i rusningstrafiken en morgon förra sommaren. Det är 30 ton, det var ren tur att det inte tog med sig en bil, det bara släppte gick in i vänsterfilen och ställde sig mot mitträcket. Han blev helt friad från det för det fanns microskopiska sprickor i dragstången som man omöjligt kunde se.
Behöver jag säga att han inte var så pigg på att dra släp ett tag efter det. :rolleyes:

Last edited:

Theory_S

helsystem=skönsång
Gick med
27 May 2003
Hoj
GSX-R 750
Bra skrivet DumDum....

Lämna lite extra utrymme när ni kör om. Ibland känns det som det räcker med att en mygga fiser på skåpet för att få bilen (särskilt Atego) att ta ett kliv i sidled.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
DumDum :tummenupp

Skadar aldrig att uppmärksamma oss tommbollar lite då och då... :)

:hej

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
På men helljuset, och visa att man finns där bakom brukar kunna hjälpa en del..

Kawarider

Gamla män gör det skönt men sakta
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ZZR 1100-93 Transalp-01 KTM 450 -05
Ta för givet att dina medtrafikanter är döva dumma och blinda. Förutsätt att dom gör det dom inte borde göra och försök att inte överraska nän så blir du inte överraskad själv. Är du osäker på nån trafikant, ligg kvar och studera uppträdandet i trafiken. Jag har själv kört bil o släp i över 25 år och lärt mig att dom flesta trafikanter är rätt så förutsägbara om man ger sej tid att avvakta en stund. I det oväntade ligger faran!

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Varje trafikant är sig själv närmast. Dom flesta bilister vet inte vad det innebär att köra hoj. Å andra sida vet inte dom flesta hojförare vad det innebär att köra lastbil, buss eller långtradare.

Jag har alla behörigheter på kortet och minns vilken Aha-upplevelse det blev när man skulle köra LB+släp dom första gångerna och hur irriterad man blir på bilar och MC som ska tyränga sig upp på insidan av en rondell t.ex eller räknar med att man ska se dom i alla lägen trots att man kan ha mycket skymd sikt i tunga fordon.

På nåt sätt borde det nästan vara lika obligatoriskt som halkbana att få prova på att ratta en 24-metare och prova på att åka hoj innan man får sitt B-körkort. Vete fan hur det skulle gå till praktiskt men ökad förståelse mellan trafikantgrupper skulle det nog bli.

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Hoj
929
Jag har en arbetskamrat som gjorde pannkaka av en knutte med lastbilen en gång.

Tydligen hade tre bågar kommit via en påfart upp på motorvägen med fullt blås, jagande varandra i sedvanlig kamikazipilotstil. Och den bakersta fick sladd och for in under släpets bakhjul.

Han kom ut som slamsor och aluminiumkonfetti.

Darwin slog till igen.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...