Kör inte om... (video)

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Hoke skrev:
I Sverige spelar det ingen roll om det är huvudleden eller inte, kommer man till en korsning och skall svänga skall man alltid blinka (undantaget är när man kör in i rondeller -då är det valfritt att blinka höger eftersom man i praktiken alltid tar höger in i rondellen). Man har dock företräde på "huvudleden".
Hehe, läs lite om trafikreglerna igen.
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Vad och var skall jag läsa detta? (var iaf det jag läst mig till/blivit lärd) ;-)
 
Last edited:

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
morlock skrev:
Hehe, läs lite om trafikreglerna igen.

Nog du som behöver läsa om reglerna :D

Hoke har helt rätt med hans inlägg, oavsett om du kör i en huvudled som svänger i en korsning så är du skyldig till att ge tecken.... :)
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Lion skrev:
Nog du som behöver läsa om reglerna :D

Hoke har helt rätt med hans inlägg, oavsett om du kör i en huvudled som svänger i en korsning så är du skyldig till att ge tecken.... :)
Är nog möjligt att jag inte har alla blad i pärmen ang. trafikregler. Man är endast skyldig att blinka om man avser att svänga av en huvudled. Vid tillfällen då en huvudled fortsätter åt höger eller vänster och korsningen är obevakad har korsande vägar väjningsplikt. Med andra ord har du ingen skyldighet att blinka eftersom du följer huvudleden. åker du däremot rakt fram ska du blinka iom att du svänger av huvudleden.

Däremot är det klokt att blinka för att göra andra trafikanter uppmärksamma på var du tänker ta vägen.
Och ang. det där med att man inte behöver blinka i en rondell när man svänger till höger; man är alltid skylldig att blinka när man lämnar rondellen. Mao kommer man inte undan.

Det är iaf som jag tolkat det. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.
 
Last edited:

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
morlock skrev:
Är nog möjligt att jag inte har alla blad i pärmen ang. trafikregler. Man är endast skyldig att blinka om man avser att svänga av en huvudled. Vid tillfällen då en huvudled fortsätter åt höger eller vänster och korsningen är obevakad har korsande vägar väjningsplikt. Med andra ord har du ingen skyldighet att blinka eftersom du följer huvudleden. åker du däremot rakt fram ska du blinka iom att du svänger av huvudleden.



Det är iaf som jag tolkat det. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.


Agree, det andra låter tokigt? Börjar någon blinka PÅ en huvudled räknar jag med att person ska av huvudleden.
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Ja, du är ute och cyklar lite iaf enligt de regler och domslut jag läst.
Tänk efter om det är du som kommer i på samma väg fast mötande, hur skall du veta om bilen skall svänga eller bara kör rakt fram?
Huvudleden har inget med skyldigheten att ge tecken att göra, detta påverkas av om du skall byta körfält eller om du kommer till en korsning. Huvudled i det här fallet anger bara att du har företräde (i sverige)
Altså, skall du byta körfält -då skall du ge tecken. Kommer du till en korsning och inte skall följa den väg du kommer på, då skall du ge tecken.
Reglerrna står på www.vv.se har jag bestämt för mig. En rondell är som vilken vanlig väg (som går runt då) som helst sedan ett tag tillbaka (ändrat för typ ett eller två år sedan), dvs du kommer till en T-kornings när du kör in i den = ge tecken åt höger ;-) Det är dock ett undagtag just gällande rondeller, som gör att detta är valfritt (kan ju misstolkas att du skall svänga höger även om du skall "rakt igenom eller vänster).

Kort sagt, Huvudled har inget med att ge tecken att göra -det anger bara vem som har företrädet på samma sätt som högerreglen (ni ger väll tecken när ni har företräde enligt högerregeln och skall svänga..)

Ni som säger annat får tusan ange var ni får detta ifrån, låter som en trafikfara eller missföstånd angående benämningar i mina öron annars..
Godnatt.
 
Last edited:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Hoke skrev:
Ja, du är ute och cyklar lite iaf .... +bla bla
Beror på hur "huvudledskorsningen" är utformad. I många fall när huvudleden svänger gör även vägstrecken i asfalten det. Är korsningen obevakad ser den oftast ut så. :rolleyes:

Och nej, man blinkar inte närman kör in i en rondell (man får ju endast åka åt ett håll), däremot ska man blinka när man LÄMNAR en rondell.
 

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Hoke skrev:
Ja, du är ute och cyklar lite iaf enligt de regler och domslut jag läst.
Tänk efter om det är du som kommer i på samma väg fast mötande, hur skall du veta om bilen skall svänga eller bara kör rakt fram?
Huvudleden har inget med skyldigheten att ge teckenatt göra, detta påverkas av om du skall byta körfält eller om du kommer till en korsning. Huvudled i det här fallet anger bara att du har företräde (i sverige)
Altså, skall du byta körfält -då skall du ge tecken. Kommer du till en korsning och inte skall följa den väg du kommer på, då skall du ge tecken.
Reglerrna står på www.vv.se har jag bestämt för mig. En rondell ärm vilken vanlig väg (som går runt då) som helst sedan ett tag tillbaka (ändrat för typ ett eller två år sedan), dvs du kommer till en T-kornings när du kör in i den = ge tecken åt höger ;-) Det är dock ett undagtag just gällande rondeller, som gör att detta är valfritt (kan ju misstolkas att du skall svänga höger även om du skall "rakt igenom eller vänster).


Okey grabbar, jag ska klargöra det för er. Jag ska nämligen göra MC-teorin imörrn och sitter med "DU OCH JAG I TRAFIKEN" i handen och texten nedan är direkt ur boken:
"Även om huvudleden svänger till höger ska jag ge tecken eftersom jag svänger höger i vägkorsningen" (S. 127)

Kan säga att jag svarade fel på den frågan.....så därför KAN jag den nu :tungan
 

Bifogat

  • huvud.JPG
    huvud.JPG
    6.4 KB · Visningar: 4,741

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Lion skrev:
Okey grabbar, jag ska klargöra det för er. Jag ska nämligen göra MC-teorin imörrn och sitter med "DU OCH JAG I TRAFIKEN" i handen och texten nedan är direkt ur boken:
"Även om huvudleden svänger till höger ska jag ge tecken eftersom jag svänger höger i vägkorsningen" (S. 127)

Kan säga att jag svarade fel på den frågan.....så därför KAN jag den nu :tungan
Där ser man. Lycka till imorrn. :tummenupp
 

Marulc

Sommar?
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 SM -04 Akra-kittad
Man blinkar inte in i "cirkulationsplats" när man skall höger eller rakt fram. Men man skall blinka vänster i "cp", om man skall svänga vänster i "cp"

Man skall alltid blinka ur rondellen oavsätt vart man skall.

På huvud led skall man alltid blinka om huvudleden svänger och vägen går rakt fram, om man skall följa huvudleden då vill säga...

Kolla upp det, det är detta som gäller.... :)
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
morlock skrev:
Beror på hur "huvudledskorsningen" är utformad. I många fall när huvudleden svänger gör även vägstrecken i asfalten det. Är korsningen obevakad ser den oftast ut så. :rolleyes:

Ah, en till då :D
Jamen då kör du i praktiken rakt fram även om "vägen"/körfältet svänger. Det är en T-korsning där vägen svänger och i svängen är det en anslutande väg ;-) -eh jah.. Det är körfälten som avgör iaf...
Dvs du följer det körfällt du kör i och svänger inte av i korsningen även om svänger rent faktiskt = du skall ej ge tecken (var det jag försökte skriva i tidigare inlägg).
Gällande rondellkörningar kanske det har kommit någon ny bestämmelse gällande det senaste året -så motbevisa mig gärna med lagrum och dommar tack ;-) I rondeller händer det väll i vilket fall inte så många olyckor med personskader, så det har inte funnits så mycket bestämmelser om det -men detta var det sista jag läste iaf..

Edit: Som sagt :D En rondell är en egen väg, svänger man av åt höger skall man blinka -snyggt sammanfattat..
Detta gäller även i Sundsvall :tungan (har bott och kört upp i faggorna ;-)
 
Last edited:

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Hoke skrev:
Ah, en till då :D ..... du skall ej ge tecken (var det jag försökte skriva i tidigare inlägg).
Gällande rondellkörningar kanske det har kommit någon ny bestämmelse gällande det senaste året
Var ju det jag villa ha sagt, men enligt Lions tidigare inlägg så gäller inte det. Man måste tydligen blinka även om man följer körfältet till höger. :va
Och ang. rondell. Alltid blinka UR rondellen. Alltid blinka vänster om du avser att svänga vänster i rondellen samt sedan blinka UR rondellen.

EDIT: Om du tittar på filmen igen så ser du att körfältet svänger vänster.
 
Last edited:

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
morlock skrev:
Och ang. rondell. Alltid blinka UR rondellen. Alltid blinka vänster om du avser att svänga vänster i rondellen samt sedan blinka UR rondellen.
Ångende vänster så stämmer ej detta längre enligt den informationen som Vägverket gått ut med, det var så tidigare däremot. Därmed punkt, sök på www.vv.se..
Alla varianter används i vilket fall i dagens rondeller eftersom många missat detta -och det verkar ju inte resultera i några alvarliga olyckor. Jag blinkade vänster när jag körde upp senast och fick inget nedslag på det det även om det inte var riktigt rätt enligt boken (som vi alla följer till punkt och prickar :tungan ).
Motiveringen var att det inte kunde misstolkas.

Som sagt läs själva dagens regler...
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Hoke skrev:
Ångende vänster så stämmer ej detta längre enligt den informationen som Vägverket gått med, det var så tidigare. Därmed punkt, sök på www.vv.se..
Alla varianter används i vilket fall i dagens rondeller eftersom många missat detta -och det verkar ju inte resultera i några olyckor. Jag blinkade vänster när jag körde upp senast och fick inget nedslag på det det även om det inte var riktigt rätt enligt boken (som vi alla följer till punkt och prickar :tungan ).
Motiveringen var att det inte kunde misstolkas.

Som sagt läs själva dagens regler...
Ja det är ju klart, kör man i en tvåfilig större rondell kan det vara dumt att "byta fil" hela tiden.... :va

nåja, godnatt.
 

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Roslagen
Hoj
Teutonia
Hoke skrev:
Huvudled i det här fallet anger bara att du har företräde (i sverige)
QUOTE]

DOCK! Finns det inget som heter företräde på Svenska vägar.
Däremot har alla som ska in på huvudled väjningsplikt...
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Blue skrev:
Jag brukar ju inte blinka så länge jag följer huvudleden, blir en massa blinkande på serpentinvägar annars! :rolleyes:

Haha, tror du förstår vad jag menar... :tungan

EDit_ Nu har hoke och lion kommit fram till samma sak så nu kan alla på sh blinka korrekt :D
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har vi enats om att man B A R A blinkar sig U R rondellen, och inget annat?

Tror det är så, men alla blinkar ju som de vill beroende på åldersgeneration eller nåt..

Ser fortfarande då och då gamlingar som tror att man får köra tre bilar på ett släpp vid stopplikt.
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Sådärja, tråden helt urspårad :lol
Lion och Hoke har hela tiden har varit rörande överens, Hoke har bara förklarat varför det är som Lion säger.
Marluc har sammafattat praktisk rondellkörning i utmärkt. :tummenupp
När ni kommer till en korsning, blinka dit ni skall köra -så behöver ni inte fundera. Då slipper ni invalidesar folk för livet om det skulle skita sig....

Mitt tipps om det på filmen händer, släpp styred å det snabbaste så minskar ni risken brutna handleder. Om man hinner reagera mer och inte fastnar, så är det en klar fördel att göra en stålmannen över bilen för att minska skadorna(och hoppas att man inte får mötande trafik då).

Brumbrum
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Oavsett vad som är rätt och riktigt i huvudled som fortsätter till höger/vänster så är det direkt dumt att köra om en bil om man nu inte själv ska fortsätta på huvudleden utan svänga av på en mindre väg. Dumt, mycket dumt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top