Kör m. 2 kWs effekt (37kW) över mitt A2 kort - Påföljder?

Wikae

Brumbrum
Gick med
8 Nov 2012
Hoj
-92 Suzuki GSX600F
Min hoj var strypt till 37kW när jag införskaffade den och är registrerad som det.

1: Spelar det någon roll i försäkringsfrågan? Kollar F-bolaget att jag endast har A2 kort men har tecknat försäkring på en 37kWs reggad hoj?

2. Skulle en snuvt i normalfall bry sig om detta? Har läst att normalpåföljden för att köra en ostrypt hoj med A2 kort är en varning, men är detta ens tillräckligt för att de ska orka bry sig?

Underbar tur idag föresten - kände mig allt lite nedstämd när jag sen burade in henne sista gången för den här säsongen.

(Gällande forumval kändes det inte som den passade i varken försäkringsfrågor eller hjälpforumet överlag)

Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Du kommer stå utan ersättning om du smäller, eller om någon smäller i dig. Inte särskilt kul i det läget att bli skyldig en summa som skuldsätter dig ett REJÄLT bra tag. Du kommer även bli av med körkortet om snuten kontrollerar dig och upptäcker det. Olovlig körning, och du har prövotid.

sliCk_hampus

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2011
Hoj
Daytona 675 banhoj
1. Dom kan neka dig ersättning då du framfört ett fordon du inte får=olovlig körning

2. Spelar ingen roll hur mycket mer effekt den har än tillåtet, allt över tillåtet resulterar i olovlig körning. Eftersom det står 37kw i registreringsbeviset så bryr sig nog snuten ja, påföljden blir varning eller indraget körkort i 6månader. Om du fortfarande har prövotid måste du ta om alla dina behörigheter efter spärrtiden. Om du inte har prövotid får du tillbaka körkortet efter spärrtiden.

För långsam.....

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Korta svaret: Ja det spelar roll.

Långa svaret:
2 eller 200kw för mkt spelar ingen roll, du åker på olovlig körning oavsett.
Olovlig körning betyder att försäkringsbolaget pekar på punkten där set står att föraren måste ha behörighet att framföra fordonet, och vägra ersättning= du är ersättnings skyldig mot din motpart i en ev olycka.

Huruvida polisen varnar dig eller rapporterar dig för olovlig körning beror nog mest på om lunchen var god eller inte... Men tänk på att en rapportering innebär att alla dina behörigheter fryser inne ett tag framöver!

Wikae

Brumbrum
Gick med
8 Nov 2012
Hoj
-92 Suzuki GSX600F
Ni bekräftar vad jag befarade. Det är förstås logiskt att anta att 2kw över gränsen är samma sak som 50kw eftersom det är i juridisk mening vi talar om det. Blir väl att strypa ner den då - inte direkt som att jag kommer märka skillnad...

Frågan är då bara om jag måste köpa ett helt nytt strypkit eller om man kan utgå ifrån det nuvarande på något sätt och spara lite kosing? Råd?

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Du måste ha ett dokument som intygar effekten.
Antingen om du köper ett stryp kitt med strypning och papper.
Eller stryper själv och bänkar hojen för att få ett papper som intygar effekten.

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Du måste kunna bevisa att den är strypt. Om du modifierar en strypning måste du bänka hojen åtminstone. Tror det blir billigare att köpa ett nytt kit med medföljande intyg. Vad har du för hoj?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Vad har din hoj för ursprungseffekt? över 70 och du får ändå inte köra den även om den skulle gå in under 35kw.

Vad du än kör för hoj, med eller utan (rätt) kort täcker alltid din trafikförsäkring de uppkomna skadorna på annans ägendom förutsatt att du är den skyldige.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
37kw eller 50hk är väl en försäkringsgräns i Tyskland. Ganska vanligt med hojar strypta till 50hk därnere.

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Jag har för mig att 37kw / 50 hk var den övre gränsen förut i sverige, dvs om du tog lätt eller tung mc, så var kravet på tung mc att det var 37kw eller över. Så var det iaf då jag körde upp på en Honda sevenfifty som var strypt ner till just 37kw (detta måste varit minst 10år sen). Då många körskolor strypte ner sina tunga hojar till "lägsta tillåtna effekt" för tung mc. Antagligen för försäkringen skulle bli billigare? Vet ej

;)

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Någon som har praktisk erfarenhet?
Jag tror inte de kontrollerar strypningar om de inte misstänker buskörning

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag körde med 34kW på pappret och mitt kort tillät 25kW.
Blev stoppad i samband med buskörning och fick bara böter för fortkörning, då (sa han iaf) kollades både jag och min hoj upp så tror det beror på ifall lunchen var bra eller anus...

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Som sagt, vad är ens ursprungseffekten på? Vet hur många som helst som kör R6or och liknande bara för att de är strypta till 25/35kw, men är ändå olagliga att åka runt på med A2-körkort...

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Du kommer stå utan ersättning om du smäller, eller om någon smäller i dig. Inte särskilt kul i det läget att bli skyldig en summa som skuldsätter dig ett REJÄLT bra tag. Du kommer även bli av med körkortet om snuten kontrollerar dig och upptäcker det. Olovlig körning, och du har prövotid.

Det där stämmer inte alls. Det är väldigt jobbigt för försäkringsbolagen att komma undan att ersätta skador enligt trafikförsäkringen. Därmed försvinner rimligtvis den stora risken med att bli skuldsatt. Jag säger inte att jag kan garantera motsatsen men det du skriver är fel.

Om trådstartaren vill veta på riktigt så läs och tolka trafikskadelagen och avgör själv vilken risk du tar gentemot vad det ger dig.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Jag har för mig att 37kw / 50 hk var den övre gränsen förut i sverige, dvs om du tog lätt eller tung mc, så var kravet på tung mc att det var 37kw eller över. Så var det iaf då jag körde upp på en Honda sevenfifty som var strypt ner till just 37kw (detta måste varit minst 10år sen). Då många körskolor strypte ner sina tunga hojar till "lägsta tillåtna effekt" för tung mc. Antagligen för försäkringen skulle bli billigare? Vet ej

;)

Det var min 700cc och min 35kW. 2011 gjorde man om till min 595cc och min 40kW

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
samma påföljd som om du skulle köra en hoj med 130kw haha

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det där stämmer inte alls. Det är väldigt jobbigt för försäkringsbolagen att komma undan att ersätta skador enligt trafikförsäkringen. Därmed försvinner rimligtvis den stora risken med att bli skuldsatt. Jag säger inte att jag kan garantera motsatsen men det du skriver är fel.

Om trådstartaren vill veta på riktigt så läs och tolka trafikskadelagen och avgör själv vilken risk du tar gentemot vad det ger dig.

Precis.

Trafikförsäkringen ersätter även om du kör packad och utan körkort så där går du fri. Försäkringsbolaget kommer dock inte att ersätta din eventuella helförsäkring då du inte får framföra fordonet.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!