Kör m. 2 kWs effekt (37kW) över mitt A2 kort - Påföljder?

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Då så, då är det antagligen därför någon strypt ner den till 37kw?

Det är nog en Tysklandsimport. 37 kW är en försäkringsklass i Tyskland.
Man har 7,13,20,37,57,72 och över 72kW som klasser.

Sedan som svar på frågan från TS så är det väl inte så vanligt att man kollar strypningar vid en poliskontroll. Har bara hört talas om enstaka koll på 125:eek:r. Däremot så ser man väl direkt att körkortet inte gäller för hojen om den har 37 kW.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
ja i första hand, sen stämmer dom dej, o vill ha pengarna av dej

Det får du gärna visa rättsfall eller lagrum på, allt jag har läst mig till motsäger det. Om du kör oförsäkrat och TFF får gripa in så kan de kräva pengarna av dig men om du tecknat en vanlig trafikförsäkring så täcker den även vårdslöshet i trafik/olovlig körning/rattfylla osv.

Wikae

Brumbrum
Gick med
8 Nov 2012
Hoj
-92 Suzuki GSX600F
Tack för svar.
Jag kör en Suzuki Gsx600f -92:a med ~63kW ursprungseffekt så den är OK som A2-hoj.

Har en helförsäkring - läser att jag inte kommer få ersättning för min egna hoj - men den måste väl fortfarande gälla i fråga om stöld? Dvs det spelar väl ingen roll ur försäkringssynpunkt att den har 37kW istället för 35kW om någon snor den när den står parkerad?

Och jäpp - den är ursprungligen importerad från Tyskland.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tack för svar.
Jag kör en Suzuki Gsx600f -92:a med ~63kW ursprungseffekt så den är OK som A2-hoj.

Har en helförsäkring - läser att jag inte kommer få ersättning för min egna hoj - men den måste väl fortfarande gälla i fråga om stöld? Dvs det spelar väl ingen roll ur försäkringssynpunkt att den har 37kW istället för 35kW om någon snor den när den står parkerad?

Och jäpp - den är ursprungligen importerad från Tyskland.

Trafik, stöld, glas och brand får du även om din hoj har lite för mycket effekt, det är helförsäkringen som kan bli lite kinkig vid en olycka där du kört (välter din hoj däremot på parkeringen kommer de inte kolla effekten kontra ditt körkort).

Wikae

Brumbrum
Gick med
8 Nov 2012
Hoj
-92 Suzuki GSX600F
Då är jag med, tack!

Har forskat lite och det visar sig att det inte finns något 35kWs strypkit (alphatechnik dvs) till min modell.
Hur ser "bänk" alternativet ut? Måste jag då ta den till en verkstad som har en "godkänd bänk" och låta dem trimma ned den de sista 2 kW:en - för att sedan bänka den och ge mig papper på det? Hur många multum går en sådan hojspabehandling på?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Alltså... Jag hade kört ändå och betraktat den som halvförsäkrad. En Surkuki från 92 lär du väl inte få mycket tillbaka på ändå om du skulle krascha den efter att självrisken är dragen. Vore så klart trist att åka på en olovlig körning, förstås, men vad är oddsen egentligen?

Wikae

Brumbrum
Gick med
8 Nov 2012
Hoj
-92 Suzuki GSX600F
Nje det är visserligen sant. Självrisken för vagnskada ligger på 2,5k och jag antar att "marknadsvärdet" ligger någonstans runt 15k medräknat alla nya delar på den. Men om en "bänkstrypning" går på typ 2000 är det väl värt det för att slippa allt eventuellt tjafs? Därför jag undrar vad det skulle kosta... Någon som vet? :Bugar

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Har en granne som krockade med bilen i onyktert tillstånd och hon betalar fortfarande för motpartens skador till försäkringsbolaget. Försäkringsbolagen måste enligt lag betala till tredje part men kräver tillbaka pengarna det är fakta.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Nje det är visserligen sant. Självrisken för vagnskada ligger på 2,5k och jag antar att "marknadsvärdet" ligger någonstans runt 15k medräknat alla nya delar på den. Men om en "bänkstrypning" går på typ 2000 är det väl värt det för att slippa allt eventuellt tjafs? Därför jag undrar vad det skulle kosta... Någon som vet? :Bugar

Vintern är lång. Börja med att kolla hur strypningen är gjord. Brukar vara brickor i insuget och/eller pinnar som begränsar trottelrörelsen. Kan vara skruvar i trottellocket också. Är det brickor så fila till nya med liiite mindre hål så minskar du effekten. Är det skruvar i trottellocken så är det bara att åka in till en firma med bänk och testa med att skruva in skruvarna ett halvt varv. Kan tänka mig att en enkel körning kostar max 2000:- En mappning av PC3 kostar ca 3500:- Men det tar ju lite längre tid. Har du riktig tur så kanske hojen är lite trött och bara ger 35kW.
Jag skulle kosta på ny strypning/bänkning och inte chansa. Olovlig körning är dyrare.
Ett enkelt sätt är att köpa en 25kW strypning och regga med. Sedan kan du byta tillbaka till strypningen du har nu. Ingen skulle märka det. :rolleyes:

Wikae

Brumbrum
Gick med
8 Nov 2012
Hoj
-92 Suzuki GSX600F
Tack för prisuppskattningarna - får helt enkelt se runt efter firmor i närområdet o be om mer exakt prisuppift.

Jag skulle kosta på ny strypning/bänkning och inte chansa. Olovlig körning är dyrare. Ett enkelt sätt är att köpa en 25kW strypning och regga med. Sedan kan du byta tillbaka till strypningen du har nu. Ingen skulle märka det. :rolleyes:

Men om försäkringsbolaget av någon anledning skulle vilja kontrollera att min hoj är strypt så är det väl inte så svårt att se skillnaden? Eller menar du att det är typ omöjligt att skilja på en 25kw o en 37kw strypning?

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Tack för prisuppskattningarna - får helt enkelt se runt efter firmor i närområdet o be om mer exakt prisuppift.

Men om försäkringsbolaget av någon anledning skulle vilja kontrollera att min hoj är strypt så är det väl inte så svårt att se skillnaden? Eller menar du att det är typ omöjligt att skilja på en 25kw o en 37kw strypning?

Omöjligt att skilja är det väl inte men sitter det strypbrickor i, så är väl chansen stor att man nöjer sig med det.
För att kolla vilken strypning det är så måste man mäta hålen i brickorna. Det är nog bara några mm skillnad i diameter.

Sedan så kollas väl hojen enbart om du skulle orsaka en olycka och polisen vill göra en utförlig utredning.
Men vad jag kommer ihåg så står inte storleken på brickorna i regpappren, (Reggade om en FZR 600 för några år sedan). Det står nog enbart vad strypningen bestod av. På FZR:en var det brickor och trottelstopp. Hålen i brickorna var som på en moppe. :lol

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Brickornas mått och konstruktion står i typningen av strypningen så vill de mäta så är det inget svårt

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Brickornas mått och konstruktion står i typningen av strypningen så vill de mäta så är det inget svårt

Jo uppgifterna finns naturligtvis. Men risken att man mäter storleken är väl mindre än att man kollar att det verkligen sitter strypning på hojen. Men det är klart, paragrafryttare finns överallt. Men då måste man plocka fram orginalpappren hos bilprovningen, på regbeviset står endast hur den är strypt, ex. "MOTOREFFEKTEN SÄNKT FRÅN 72 KW GENOM STRYPNING I INSUGNINGSKANALEN
T31B MOTORN ÄNDRAD"
Vill man vara safe och ha max effekt så stryper man hojen till 35kW hos en firma med bromsbänk.

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...