Kör ni alltid med full utrustning?

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Jag tog nyligen mitt körkort och har börjat ta hojen till skolan, ca 2km bort.
Jag har tenderat att strunta i skinnbyxorna och åka jeans av bekvämlighets skäl.
Jag kör med andra ord i stövlar, jeans, skinnjacka, ryggskydd, handskar och hjälm. Detta är förstås inte att rekomendera då jag förmodligen skulle skrapa upp benen rejält om jag vurpade, även om hastigheten "bara" är 50km/h.

Ni som pendlar kortare sträckor till skola/jobb, hur gör ni?

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
En så kort sträcka cyklar man, orkar hålla på med lås och annat :)
Hojen körs med full utrustning för man vet aldrig var vägen tar en :yoparty

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Alltid full utrustning utanför innerstan, dvs snabbare än 50 km/h. Skall jag köra inom tullarna brukar jag köra i "halv" utrustning (hjälm, ryggskydd, jacka och handskar+jeans/jumpaskor) Försvarar mig med att jag då ändå inte kör fortare än vilken cykel eller EU-moppe som helst. Och de har ju inga skydd alls, ofta inte ens hjälm. Korkat, men jag nöjer mig med det resonemanget.

När jag tog lappen lovade jag mig själv att ALLTID köra med fulla skydd. Tjena.

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Ibland är även jag mer idiot än vanligt och kör i jeans...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Jag har ännu inget skinnställ, blir väl att jag köper det om nån månad, hoppas jag inte lägger mig innan dess...

Har doch bra handskar, ryggskydd, textiljacka med skydd, stövlar och förstärkta inlinesknäskydd :), ibland åker fotbolls skydden för skenbeben på oxå...

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Brukar ta korta sträckor med typ T-skirt, jeans o jympaskor och hjälm på huvudet ibland. Tänker "bara köra högst 50km/h" -ja, tjena :gnissla

Ska föröka sluta med det.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Utanför 50-vägar med fullt skydd, dvs: jacka, byxa, stövlar, ryggskydd, handskar, hjälm samt en kodis i innerfickan :tummenupp

Inne i "byn" syndar jag också gärna ibland med ett par jeans istället. Känner mig dock alltid lika dum när jag möter en annan hoj då det känns som om de dömmer mig :näsblod

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag uppfyller alltid både lagens och mitt försäkringsbolags krav på skyddsutrustning... Minst. (DVS hjälm)

Jag har oftast på mig jacka/byxa hjälm och handskar, ibland även skor.
Jag fuskar ibland med byxor om jag bara ska köra inom stan, men har oftast med mig dom så att jag kan ta på mig dom om planerna ändras till en längre tur.

Känner mig dock alltid lika dum när jag möter en annan hoj då det känns som om de dömmer mig :näsblod

Lite så känner jag också, dom kan ju inte veta att man har principen om att det är okej i moppefart, dom kan ju tro att man alltid kör så.

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag är en såndär som knappt kan åka skridskor utan att ha hela hockeyutrustningen på mig, knappt kan spela fotboll utan benskydd samt då såklart knappt åka hoj utan full utrustning.
Det känns fel som fan att åka utan, spec handskar går fan inte åka utan..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Poblemet är väl inte hastigheten på din maskin utan den summan av hastigheter som blir om nån bilist/mottrafikkant brakar in i dig.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Poblemet är väl inte hastigheten på din maskin utan den summan av hastigheter som blir om nån bilist/mottrafikkant brakar in i dig.

Absolut, jag tänker inte argumentera emot någon som säger att man alltid ska ha maximallt med skydd.

Dock så tar jag den "risken" när jag färdas till ICA på min hoj precis på samma sätt som när jag cyklar eller går dit. Skillnaden är väl att jag har hjälm, jacka mm på mig när jag tar hojen. Så det måste ju vara säkrare än att gå...eller?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Absolut, jag tänker inte argumentera emot någon som säger att man alltid ska ha maximallt med skydd.

Dock så tar jag den "risken" när jag färdas till ICA på min hoj precis på samma sätt som när jag cyklar eller går dit. Skillnaden är väl att jag har hjälm, jacka mm på mig när jag tar hojen. Så det måste ju vara säkrare än att gå...eller?

Sannolikt så :tummenupp Jag säger varken det ena eller andra, jag "slarvar" själv ibland. Framförallt kortsträckorna. Det är samtidigt då "bilbältesmatrat" gör sig påmint.

Angående "säkrare än att gå" så vet jag inte, man befinner sig inte på körbanan större del av tiden :)

Gronizz

The one
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ktm 660 SMC
skydd

Polaren köpte kevlarförstärkta jeans, dessa känns precis som ett par vanliga men med skydar som ett skinställ....:yoparty
ska själv köpa mig ett par kostar dock ca 1800 men det är det värt

zillen

...lat
Gick med
17 Jan 2005
Hoj
R1 -01, R6 -07
Antingen ljuger ni alla lika illa som Person är smal ;) eller så är det bara jag som är slö :)

Men skall man bara åka och bada, ner på stan eller hem till en polare och ta det lite lugnt. Då har jag svårt att tro att ni tar på er alla jävla prylar.
Blir väl oftast då hjälm, ryggskydd, t-shirt, badshorts, handskar och flip-flops.

Vet att det inte är det säkraste och smartaste, men inte orkar jag krångla på och av med allt, bara för att köra 20-30min...

JOLA75

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
Kawasaki Z750 -08
Jag kör för det mesta med full utrustning men som vissa andra här som "bara" ska köra en liten bit skiter jag också i byxorna kortare sträckor. Har dock alltid Ryggskydd och Jacka. Men man ångrar väl sig den dagen man ligger i skiten...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Brukar fuska när jag vet att jag bara ska köra på ön alt. in till stan. Men brukar ha ett minimun av jacka hjälm handskar ryggplatta. Så det jag fuskar med är skorna och byxor.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...