Kör ni alltid med full utrustning?

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Alltid ryggskydd, handskar och hjälm, jag har inget emot glassrundor utan hela utrustningen.

Men ska det åkas så har jag självklart hela utrustningen :)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Självklart använder jag full utrustning när jag kör. Fint väder ofta skinnställ
Dåligt väder textilställ
 

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Ort
norrtälje
Hoj
ZX 10 2010
Alltid rätt kläder. oavsett körsträcka.det är trots allt ett billigt sätt att skydda sig. efter ca. 60000 mil på diverse hojar så har jag max 10 mil utan skyddskläder
 

SE

Snart jul igen.
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Skåne
Hoj
ER6n 07
Nuförtiden kör jag ALLTID med komplett utrustning.
Gjorde inte det i höstas, till skolan. Och det slutade med en krasch i 70 km/h när en bil bytte fil och missade att jag redan låg i den filen (dubbelfilig väg).

Jag hade såklart hjälm, hanskar, Arlen Ness tygjacka och en ryggsäck med "hård kärna", dock inget ryggskydd och bara vanliga jeans och fritidsdojor. Det gick rätt fort hål på jeansen och skorna trasas bort fort kan jag säga. :näsblod Slog axeln, men inte ur led, bara ont som fan, och rejält skrapsår på ena benet. Jäkla tur i oturen.
KÖR med skydd, om man är rädd om liv och lem. :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag kan åka transport för att tvätta. Åka till glasstjorren eller till ett fik, om det är rätt väg.

Jag resonerar nog som nån tidigare, viss körning medför inte större farter än om jag cyklat, och inte fan skulle jag ens haft hjälm då!?

Däremot är det helt meningslöst att ta hojen till tjorren, fiket osv.. Tar jag hojen till fiket så är det för att jag varit ute och kört, och då har jag ju såklart full gear iaf.
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Jag testade att bromsa omkull mig i ca 30 förra sommaren (skadade bland annat ett knä som ALDRIG kommer bli helt bra igen, trots skyddsutrustning)och efter det är det ALLTID full skyddsutrustning som gäller...

Det går att göra illa sig i låga farter också, och varför då inte ta de där extra minuterna och ta på sig stället och förhoppningsvis slippa värre skador än nödvändigt...
 

Galen

Avancerad novis
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
zx9r
Full mundering till 95% av gångerna.
Efter min vurpa (med full mundering) så förstog jag att man inte var odödlig och hur pass mycket värre det skulle gått utan.
Till de resterande 5% av gångerna använder jag mig minst av "kevlarjeans" av märket halvarsson, ryggplatta, hjälm och handskar.
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Kör alltid i full mundering även om jag bara ska till jobbet som är ett par kilometer bort. Ska jag bara en kortare sträcka går jag. Känner inte för att ramla utan skydskläder i vare sig 30 eller i 100km/h
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag vurpade för några somrar sedan med en EU-moppe av skotermodell i ynka 30-35 knyck. Moppen hamnade på nåt sätt på min fotknöl, och även om det bara var en ytlig skada så gjorde det förbannat ont. Samma sak hade mycket väl kunnat hända med en sporthoj som väger minst det dubbla, och dessutom med mer utstickande hårda motor- och ramdelar än vad plastmoppen hade. :gnissla

Kör alltid med full utrustning, mest för att jag vet hur arg jag skulle bli på mig själv om jag klantade till det någon gång när jag inte har hela kitet på mig.
 
Gick med
17 May 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple 995i ´02
Jag syndar nog lika ofta som dom andra. Jeans till jobbet och hem dock har det blivit ibland någon lite längre resa även (ca 1-2mil). Man är lite för "Modig" (idiot) tyvärr. Samma sak är det väl med bil, man har inte alltid bältet på heller fast man vet att man kan "flyga" genom rutan i 50km/h vid rejäl smäll.
Har även jag åkt av en gång, hade riktig tur att man inte slog i ngt och det är väl viktigast.
Man kan vara fullt utrustad men hamnar man med kroppen mot någon stolpe så hjälper tyvärr inte riddar/plåt utrustning heller.
Så köra smart är väl förutsättningen i full mundering, ännu smartare och respektfull med halv utrustning.
 

Mat_hilda

ABY
Gick med
29 Aug 2005
Ort
Hammarbyhöjden
Hoj
Honda VFR 400r
Forsokte komma pa nagra undantag nar jag inte har allt pa mig men det gick inte. Kor med allt, vare sig jag ska till jobbet eller aka och bada...
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Samma sak är det väl med bil, man har inte alltid bältet på heller fast man vet att man kan "flyga" genom rutan i 50km/h vid rejäl smäll.

Seriöst, det går inte att jämföra jobbet/tidsåtgången att ta på sig bilbältet med att dra på sig full mc-utrustning. Att köra/åka bil utan bälte är extremt jävla korkat, hur svårt är det egentligen!? Du tar tag i bältet med ena handen, böjer dig lite åt andra hållet och sätter i det i spännet, tidsåtgång? Max 5 sek.

En åtgärd som kan avgöra om man överlever eller dör. Tar ca 5 sek att utföra. Gör man det eller är det inte värt de extra 5 sek!?



Ursäkta att jag blir förbannad, är hemma och är sjuk, hojen är kraschad, handen är stukad, 20 grader i solen, jävla skit.

:rolleyes:
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Jag syndar nog lika ofta som dom andra. Jeans till jobbet och hem dock har det blivit ibland någon lite längre resa även (ca 1-2mil). Man är lite för "Modig" (idiot) tyvärr. Samma sak är det väl med bil, man har inte alltid bältet på heller fast man vet att man kan "flyga" genom rutan i 50km/h vid rejäl smäll.
Har även jag åkt av en gång, hade riktig tur att man inte slog i ngt och det är väl viktigast.
Man kan vara fullt utrustad men hamnar man med kroppen mot någon stolpe så hjälper tyvärr inte riddar/plåt utrustning heller.
Så köra smart är väl förutsättningen i full mundering, ännu smartare och respektfull med halv utrustning.

Visst att man kan köra smart, men du kan ju inte påverka andra trafikanters beteende. Det är ju väldigt mycket i trafiken som man själv inte kan påverka. Visst, genom att köra smart kan man undvika vissa risker, men det är ju fortfarande inte riskfritt...

(bilbälte är dessutom också en livräddande faktor, som tar några sekunder att få på... Så varför slarva?)

En annan anledning att ha full utrustning (för min del iaf) är att försäkringsbolaget kräver det. Och dessutom är det ju trevligt att slippa en massa onödiga skrubbsår efter en "liten" vurpa... (eller att slippa värre skador vid en större vurpa)
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
95% av fallen har jag allt på. Har tagit någon kort "glassrunda" med mindre utrusning på, Minimum= Hjälm, Handskar och ryggskydd. Tycker som många skriver här att man känner sej ganska naken när man åker utan utrustningen på...
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Ska jag ut på en riktig tur så blir det alltid full utrustning. Ska jag iväg och äta, hälsa på någon eller handla en pixask på statoil så har jag allt utom ryggskydd och skinbrallor.
 

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Ort
046
Hoj
1800
Alltid skydd på! Hjälm, ryggskydd, handskar, stövlar, skinnjacka - Oftast skinnbyxorna, men ibland blir det allvädersbyxor istället om jag bara ska en kort "glassarunda".

Tips om man kör tvådelat ställ är att skaffa ett par allvädersbyxor att dra på över vanliga jeans. Snabbt och lätt :)
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Sportfräs,
när jag var 16 - för sådär hundra år sen - hade jag en klasskompis som körde upp för 125:a. Han fick ledigt nån lektion i anslutning till lunchen, och kom tillbaks på eftermiddagen i exakt samma utrustning som du beskriver. Allt utom skinnställsbyxorna, dels var det sommar och varmt, dels bodde han bara ett par kilometer från skolan så det behövdes ju inte.
Efter skolan skulle han skjutsa en annan kompis hem, fast en ouppmärksam gubbe i merca kom ivägen. Bilen kom utbackande bakom ett hörn, ganska omedelbart framför hojen. Det gick inte särskilt fort, min kompis höll runt 50-60 och hann bromsa en aning innan kollisionen. Föraren - min kompis - flög över bilen efter att ha krossat ena benet mot bilens sida, och passageraren slog rakt in i bilens sida. Båda förlorade medvetandet, min kompis vaknade efter en dryg vecka medan passageraren var medvetslös närmare en månad och förvånade alla genom att faktiskt vakna upp. Hans återhämtning tog längst tid, och påverkades knappast av att han saknade både skinnställ och stövlar.
Min kompis hade gjort en rejäl flygtur och kasat längs asfalten uppåt 20 meter i sina blåjeans. Benet spikades ihop ganska omgående och blev nästan helt återställt, men köttfärsen som tidigare varit hans hud, lårmuskler och knän tog längre tid. Och gjorde betydligt mer ont.

Sedan jag sett hans ben i det syretält som riggades upp omkring hans underkropp för att förbättra läkningen har jag aldrig kört utan heltäckande skydd.
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Nej, slarvar med utrustningen vid kortare till medellånga turer.
 
Gick med
17 May 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple 995i ´02
Seriöst, det går inte att jämföra jobbet/tidsåtgången att ta på sig bilbältet med att dra på sig full mc-utrustning. Att köra/åka bil utan bälte är extremt jävla korkat, hur svårt är det egentligen!?

Ursäkta att jag blir förbannad, är hemma och är sjuk, hojen är kraschad, handen är stukad, 20 grader i solen, jävla skit.

:rolleyes:

Japp, feber kan vara orsaken till hur man även uppfattar mitt inlägg. :tungan
Det jag skriver gäller en stor del av våran almäna population. Statistiken bevisar hur många som åker fast på grund dom ej använder bilbälte.
Men va fan, jag kan inte heller säga att jag är helgon med bilbälte fast jag med 98% alltid använder det. Precis som en del av MC förare inte alltid använder full utrustning vilket tråden fint säger oss alla.

Håller helt med, man kan köra "smart" men ändå åka ut för olycka på grund av andra faktorer.
Har själv varit med i sådan olycka, glad jag överlevde.

Krya på dig, hoppas du kommer på fötterna snart igen och även likaså på hojen :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag åkte jag och tjejen i kortbyxor till skolan:) Men ryggskydd,hjälm och handskar det åker jag aldrig utan.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top