Kör ni med dimljus eller halvljus?

Kör du med dimljus?


  • Antal röstningar
    0

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Börjar störa mig extremt på alla bilar som kör med dimljuset istället för det vanliga halvljuset, undrar hur många av er som gör det. Förut trodde jag det var något som folk tyckte var "tufft" men efter att ha sett en hel hög med gubbar och gubbinnor med dimljuset på så börjar man undra. Dock verkar BMW ha hög statistik på dimljusare.

Edit: Ni som kör med parkeringsljus+dimljus kan ju kryssa i det 4:e alternativet ("För er som kör med dimljus..").
 
Last edited:

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
85 - FZ 750
Håller med dig! Extremt jävla onödigt.... tycker också att det är lite fuckigt med xenon-lampor? :mad:

Dom borde ha :whip
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Istället för är OK men inte samtidigt. BMW förare verkar i mina ögon ha det samtidigt inte istället för. Vad jag känner till är det olagligt att köra med halv och dimljus samtidigt. Om det nu inte är ändrat senaste tiden.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Det finns dimljus med riktig halvljusbild, men de flesta volvoraggers och annat löst folk har ju vanliga som verkar vara till för att blända mötande.

Förstår inte det häftiga, och har aldrig förstått, vill de att de ska lysa kan de ju sätta i lite svagare lampor så stör de ingen.
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
jooo de är väll så.för en härrans massa år sen körde man själv med dimmljus på bilen..det var då det var coolt att köra golf gti typ2,år 1995.sen skedde det värsta bummen alla skulle ha dimmljus,största delen nu är väll gammla gubbar & käringar i äckliga bmw`s & småglin som inte inset töntfaktorn i det än...
innan gav man dom helljuset vid möte,nu har man väll tröttnat på det.MEN det kliar fortfarande i fingrarna iblan när det gäller att slå på dimmljuset där bak på ens bil..om man ser en fjant med dimmljus som "liger i backspegeln"..
men det tröttar ut en till sist det med...
Ska man vara en riktig ärkeanti dimmljus kan man fixa en klibba i bakrutan,där det står:"är det dimmigt nu, NEE! släck då dimmljusen din fjant"

MEN det bästa av allt är nog att bry sig mindre om det över huvod taget,låta ens energi gå till annat,som att astrimma hojen :cdevil
 
Last edited:

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Fattar inte varför förbudet kom till. Så mycket ljus framåt som möjligt, givetvis utan att blända.
Dimljus bakåt däremot borde förbjudas, och nakcskått på de som kör med sånt. :fatta!
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Dimljusen på min Civic flög i lådan för osorterat skrot och ersattes snabbt med ett par Bosch extraljus av ungefär samma storlek. Hellre bra helljus än onödiga dimljus...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tror att "problemet" är större nere i skåne, med alla importbilar. Här i Sthlm slutade vi imponeras av tända dimljus i spoilern ungefär när den sista tjänstebils-Ford Scorpion rostade bort i början av nittiotalet.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Chronic skrev:
Tror att "problemet" är större nere i skåne, med alla importbilar. Här i Sthlm slutade vi imponeras av tända dimljus i spoilern ungefär när den sista tjänstebils-Ford Scorpion rostade bort i början av nittiotalet.

Hahaha. Fast importbilsproblemet är väl mer att de inte har ljus på överhuvudtaget?!
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Kör med dimljuset på när jag är på det humöret :D

Förresten är inte det här OT? :va

Eller har ni dimljus på era hojar?
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Johan skrev:
Fattar inte varför förbudet kom till. Så mycket ljus framåt som möjligt, givetvis utan att blända.
Dimljus bakåt däremot borde förbjudas, och nakcskått på de som kör med sånt. :fatta!
är det inte så att anledningen till att man inte ska ha för mycket ljus framåt är att ögonen vänjer sig vid det.till sisst är extra ljus inte ljust nog.& vad det gäller dimmljus mitt på blanka dagen VAD i hela h...är det för nytta med det??
ytterligare en anledning till varför sverige har lagar om att vi ska köra med ljusen på,är inte för att den som ska se bättre,utan att man skall synas bättre,detta gäller då på dagen när det är ljust..
på kvällen när det bögrar bli mörkt gäller det andra regler.som ni vet
Bländningsfaktor styrs inte bara av ljusets styrka,utan av "ljusklotet".Å det blir större desto fler ljus du har på.
det är därför vissa hojar bara får köra med ena lampan på ,om avståndet är för långt ifrån den andra, och för att hojen KAN uppfattas som en bil på långt håll..
MEN den störtsta anledning till varför man inte skall köra med dimmljus är väl att man inte vill vara en erketönnt..
 
Last edited:

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Stoppsladd skrev:
Kör med dimljuset på när jag är på det humöret :D

Förresten är inte det här OT? :va

Eller har ni dimljus på era hojar?

Nja, det e nått som jag som bilist å hojåkare störs av så jag tycker det e rätt OT (On Topic :D)
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Kom på en annan bra grej med dimljuset och det är just irritationsfaktorn.
Med dimljusen på kan man ju svära över alla idioter som blinkar på en precis som man svär åt alla vänsterfilstryckare och vägragåutivägrenenidioter samt rondellnollor. Vissa dar känns sånt bara helt rätt...
(Andra dar kan man vara Svensson och svära åt såna som har dagar som beskrivs ovan)
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
marten_larsson skrev:
Nja, det e nått som jag som bilist å hojåkare störs av så jag tycker det e rätt OT (On Topic :D)

Tjaa så kan man ju oxå se det.....tänkte inte på det får väl :fatta! mej själ då :hihi
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Johan skrev:
Kom på en annan bra grej med dimljuset och det är just irritationsfaktorn.
Med dimljusen på kan man ju svära över alla idioter som blinkar på en precis som man svär åt alla vänsterfilstryckare och vägragåutivägrenenidioter samt rondellnollor. Vissa dar känns sånt bara helt rätt...
(Andra dar kan man vara Svensson och svära åt såna som har dagar som beskrivs ovan)

Får jag gissa på att du valde "Ja alltid, det är ju tufft!" :hihi
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Kryssade i alla alt. :D På dagtid kör jag ofta med park+dim, och nattetid halv+dim. Men det är olika :)
Min dimljus bländar inte, då skulle jag inte haft dom på.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top