Kör ni med dimljus eller halvljus?

Kör du med dimljus?


  • Antal röstningar
    0

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
112 skrev:
Självklart använder jag dimljus under dagen i kombination med parkeringsljus och under kvällen i kombination med helljus just pga att det sparar reflektorerna på oss som kör med xenonljus...

Om du måste spara reflektorerna på dina xenonljus, är du säker på att du har råd att åka bil ?
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Dimljus är bra i mörker därför att de lyser upp tydligt några meter framför bilen så att man tydligt ser vad man kommer att köra på/över.
 

Mephiboseth

Fartblind?!?
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Götene
Hoj
Yamaha FZR 1000
Var ju bara tvungen att kryssa i alternativet "(För er som kör med dimljus, kryssa i nedan också)"

Men ni, har man verkligen dimmljus på hojen? :yoparty
 

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm=Täby
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Då får jag väl passa på att visa det här min "MAMMA" skrivit :)


Hej på er alla glada innehavare av bilar med dimljus! Ikväll har
jag utav självaste farbror Blå fått en lektion i hur, var och när man
ska använda dimljus eller var det när man inte skulle anv..….

Dimljus ska man inte använda när det är dimma, har jag nu fått lära mig!
Konstigt namn dom satt på lysena, tyckte ju jag till konstapeln …….
Näe, dimljus ska man använda mitt på ljusan dag, när det är ljust ute får man förmoda,
men så enkelt var det inte, om vi börjar från början……

Jag svänger ut från macken, lyckligen ovetande om att farbror Blå
just fått syn på att jag har dimljusen tända med halvljusen i hopp om att se
”Ball ut” som konstapeln uttrycker sig, efter att ha blinkat in mig till vägen för
att minsann ha en lektion i dimljusens vara eller icke vara…

Han spänner blicken i mig och frågar: Vet du när man ska använda dimljus?
Jag tittar upp på honom och piper… när det är dimma…..eller….och försöker
se ut som den dumma blondin jag annars brukar få höra att jag är….. eller
som vanligt alltså… jag svarar att jag inte brukar köra den här bilen så ofta..
men se den gubben gick inte….han tittar på regplåten ”MORSAN” tittar på mig igen…

Stig ur bilen med motorn igång, beordrar farbror Blå strängt…lägg ur växeln, (bra idé!)
Han fortsätter: Nu ska jag berätta för dig när du får ha dimljus…sånt här måste man
minsann veta om man ska vara ute i trafiken så de så.

Han ställer sig framför bilen och pekar triumferande på två små lampor långt där nere vid marken som jag felaktigt trott endast kunde vara bländande för herr och fru Pygmén bland mossor och lavar. Denna teori behåller jag dock för mig själv tills vidare, och försöker med att: - Det är väl bra att kunna se marken framför bilen när man ska köra….

Farbror Blå harklar sig och börjar tala:

-Dimljus får man endast ha när det är ljust mitt på dan då det är solsken, inte dimma och då man inte har halvljus, jag instämde då att det förstod jag ju att det var ljust mitt på dan,
men så lätt kom jag inte undan,
konstapeln fortsatte; såvida man inte är i Norrland, undervisar farbror Blå vidare i barsk ton,
för då måste man ha halvljus för där kan det vara mörkt mitt på dagen och då får man bara ha halvljus, inte dimljus, men helljus med dimljus gick bra förstås….ehhhh…
dimljus bländar nämligen sa farbrorn Blå. Det var mycket fult att bländas,
sa han i ett försök att låta sträng.

Ja, sa jag, gudskelov så bor jag inte i Norrland, men enligt farbror Blå så var det ingen omöjlighet att hamna även där….med eller utan dimljus – så det fick man se upp med!


Ja de borde väl förresten en sån som jag veta mena farbror Blå vidare, för jag hade väl varit med på den tiden (det lät som han menade stenåldern eller nått sånt) då det fanns både sex volts lampor (dimljus?) och tolv volts lampor (månne också dimljus) vad vet jag. Men med hade jag i alla fall varit konstaterade han – hur många volt man hade nu berättade han inte.

Jag konstaterade tyst för mig själv att det hade nog inte han, varit med alltså……(han var nog inte påtänkt vid den tiden) ännu mindre me…

han fortsätter:…och då hade jag väl minsann inte tyckt att det var roligt att bli bländad, eller hur…..jag säger då att jag inte förstår varför man sätter på lysen på bilarna som man inte får använda.. konstapeln upplyser mig då om att det är för att bilfabrikanterna ska tjäna pengar på att sälja lampor som går sönder och jag försöker låta föståndig och inflikar; Ja å Volvo som inte betalar några skatter också, de e ju skandal…….

Jaha det här skulle egentligen kosta 400 kronor säger han barskt, och spänner åter ögonen i mig. Jag piper att jag inte visste vart alla knappar satt, eftersom det inte är min bil. Han förslog då att jag skulle sparka sönder dimljusen för att slippa ta reda på det, för då hade jag inga bekymmer med dom längre, inte han heller, tyckte han snusförnuftigt.

Jag funderade om jag skulle fråga honom om han månne visste vad bilens ägare skulle komma att säga om detta tilltag, men då slog mig att han kanske hade Volvoaktier….som kanske skulle stiga i värde av dylika tilltag, så jag valde att låta bli och tänkte ”Tyst min mun så får du socker”, brukade mamma säga när jag sagt något dumt när jag var liten – eller ska jag säga mindre? Måste i alla fall ha vart på stenåldern eller före…..

Han talade nu om för mig att han hade sparat 400 kronor åt mig, som polisen egentligen skulle ha haft för att kunna skaffa fler poliser, (som kollade dimljus förmodligen) så dom kunde ju han och jag gå ut och göra nått roligare för….sen sa han plötsligt hejdå, (kanske det var någon mer som var ute i dimman och körde som han fått nys om)och lämnade mig med ett hårt arbetande hjärnspöke i ….dimman?….jag tillägnade Bodström och grabbarna en tacksamhetens sekund för våra pliktrogna beskyddare av ordning;

Och ett stort TACK till Farbror Blå och compani, som ingrep, och avsatte sin dyrbara tid med att ledsaga mig igenom denna svåra situation, för att förhindra mig att begå än större brott än att blända familjen Pygmén på dess fortsatta färd genom mossor och lavar…..kanske dom var på väg till Norrland….och hur skulle vi klara oss utan dessa upplysta gentlemen i uniform… och i min dimmigt förvirrade hjärna kom den plötsligt klara tanken:

” Tur att han inte bad att få se på körkortet…..då hade han väl burat in mig och slängt bort nyckeln…….med tanke på att jag har full körkortsbehörighet och trafiktillstånd för yrkestrafik….. och inte vet var dimljusknappen sitter…

Framför ett dimljust eller vare dimfritt Sverige ähh… skit samma…
lika bra man fortsätter in i dimman, de e ju ändå äntligen fredag…”

//Morsan
 
Last edited:

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
va e problemet??
Antingen bländar en lampa eller också inte oavsett om man har 1 eller 100st.
Vad ska vi göra idag grabbar, ska vi råna en bank eller ska vi ut å köra med dimljus på?Vi tar banken om ifall att vi skulle åka dit så klarar vi oss lindrigare undan.(Har jag vaknat på fel sida ? jaaaaa)
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
112 skrev:
Jäsp......
Där dök en "moralpolis" upp ur soporna!! :bow

I vanliga fall brukar jag bli lite ledsen när jag blir kallad sånt men när du gjorde det blev jag bara lycklig. :tummenupp

Att bli kallad moralpolis av någon som kör Vmax och som brukar ha dimljusen på på bilen händer inte varje dag. :tungan


Och nu över till något helt annat.... en kort reflektion ( :hihi :hihi ):

I den här tråden verkar det finnas ett antal som inte verkar bry sig så mycket om hur dom uppfattas av andra trafikanter, inte heller verkar dom vara intresserade av om dom stör andra trafikanter...

Är det samma personer som inte orkar använda körriktningsvisare när dom är ute o kör ? Är det samma personer som svänger (vänster ut på landsvägen) utan att blinka ? Är det samma personer som svänger ut fort i en vid sväng och lägger sig i vägrenen och låtsas som om det regnar? .... osv.

Den här mentaliteten, att köra för sig själv och skita i andra, är jag livrädd för... för jag är rädd att jag en dag ska sitta i sidan på en bil framförd som "gjort allt rätt" men som ändå är vållande till min död. (-'Men jag blinkade ju precis innan jag svängde ju? Han kom ju så fort? Han körde minst 200!!, minst!!')

Det är nog hög tid för en del att förstå att när man är en i trafiken så är man en del av en trafikmiljö där varje handling man själv utför (eller struntar i att utföra) får konsekvenser för alla andra i trafiken, och slutligen en själv.

Kort sagt: Kör bil som ni vill själva vill se bilister när ni sitter på hojen.
 
Last edited:

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
marten_larsson skrev:
Börjar störa mig extremt på alla bilar som kör med dimljuset istället för det vanliga halvljuset, undrar hur många av er som gör det. Förut trodde jag det var något som folk tyckte var "tufft" men efter att ha sett en hel hög med gubbar och gubbinnor med dimljuset på så börjar man undra. Dock verkar BMW ha hög statistik på dimljusare.

Edit: Ni som kör med parkeringsljus+dimljus kan ju kryssa i det 4:e alternativet ("För er som kör med dimljus..").

Kan vara jobbigt ibland, men vill inte klaga, för jag kör med helljus på hojen på dagen... :7peta
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
En av fördelarna med Xenonljus är väl att de håller så vansinnigt mycket längre jämfört med "vanliga" lampor?
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
ligger nån bakom mig med dimljusen på nattetid bara för att se häftig ut (och ja det bländar) så kan jag lova dig attjag är den som skiter i att slå av mina hella 3000 rally extraljus! jag tycktre min lilla caddy såg skithäftig ut med dom lysande!
så är det! less som fan på finniga ungdomar i golf och bakvänd keps!
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
UltraMarine skrev:
De kör med dimljusen för att man ska se deras "angel eyes"... :)

Jaa, men många kör ju med halvljus samtidigt å då syns dom ändå inte.

Ang. den där korkade snuten så har han ju delvis rätt, även om det inte är för att sälja fler glödlampor utan snarare för att folk ska pröjsa för massa "nödvändig extreutrustning". Dimman måste blivit ett enormt problem de senaste åren... Sen förstår jag inte riktigt folks försvar "dom lyser ju knappt", men om dom inte gör det, varför använda dom? Kan man ju lika gärna köra med helljuset på mitt på dan för man blir inte bländad av dom heller på långt avstånd. :kocko Om man ska va riktigt fjantig kan man ju tänka på alla dom extra litrarna bensin som går åt till att driva massa onödiga dimljus, något som miljöpartiet borde ta upp i riksdagen faktiskt.. :rolleyes:
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Mcbudet skrev:
ligger nån bakom mig med dimljusen på nattetid bara för att se häftig ut (och ja det bländar) så kan jag lova dig attjag är den som skiter i att slå av mina hella 3000 rally extraljus! jag tycktre min lilla caddy såg skithäftig ut med dom lysande!
så är det! less som fan på finniga ungdomar i golf och bakvänd keps!

WORD! :pannkyss
 

Charlie300

Mycket snack och lite verkstad
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Världen är mitt hem
Hoj
Kona Kula; KTM, Kawasaki och Suzuki =SÅLDA
En liten ljusguide:

1. Ja -jag bor i en koja utanför centrum i någon mellansvensk by. Den coolaste bilen vid grillen är en plasttrimmad BMW 328 -96:a. Svenne har alltid dimljusen tända. Så coolt.

2. Nej -min 996 turbo har halvljusautomatik och dimljusen tänder jag när de behövs, dvs vid dimma som skapar bländning/reflekterar halvljuset.

3. Förutom dimljusen kör jag alltid med neonrör, halvljus och helst skulle även varningsblinkersen blinka i takt med Milli Vanilli beatsen jag pumpar i stereon. Att bilen är Japansk visste ni nog redan.

4. Vadå lampor? Min chaufför gör som han vill! Själv softar jag i baksätet med senaste nummret av connoisseur.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top