Då får jag väl passa på att visa det här min "MAMMA" skrivit
Hej på er alla glada innehavare av bilar med dimljus! Ikväll har
jag utav självaste farbror Blå fått en lektion i hur, var och när man
ska använda dimljus eller var det när man inte skulle anv..….
Dimljus ska man inte använda när det är dimma, har jag nu fått lära mig!
Konstigt namn dom satt på lysena, tyckte ju jag till konstapeln …….
Näe, dimljus ska man använda mitt på ljusan dag, när det är ljust ute får man förmoda,
men så enkelt var det inte, om vi börjar från början……
Jag svänger ut från macken, lyckligen ovetande om att farbror Blå
just fått syn på att jag har dimljusen tända med halvljusen i hopp om att se
”Ball ut” som konstapeln uttrycker sig, efter att ha blinkat in mig till vägen för
att minsann ha en lektion i dimljusens vara eller icke vara…
Han spänner blicken i mig och frågar: Vet du när man ska använda dimljus?
Jag tittar upp på honom och piper… när det är dimma…..eller….och försöker
se ut som den dumma blondin jag annars brukar få höra att jag är….. eller
som vanligt alltså… jag svarar att jag inte brukar köra den här bilen så ofta..
men se den gubben gick inte….han tittar på regplåten ”MORSAN” tittar på mig igen…
Stig ur bilen med motorn igång, beordrar farbror Blå strängt…lägg ur växeln, (bra idé!)
Han fortsätter: Nu ska jag berätta för dig när du får ha dimljus…sånt här måste man
minsann veta om man ska vara ute i trafiken så de så.
Han ställer sig framför bilen och pekar triumferande på två små lampor långt där nere vid marken som jag felaktigt trott endast kunde vara bländande för herr och fru Pygmén bland mossor och lavar. Denna teori behåller jag dock för mig själv tills vidare, och försöker med att: - Det är väl bra att kunna se marken framför bilen när man ska köra….
Farbror Blå harklar sig och börjar tala:
-Dimljus får man endast ha när det är ljust mitt på dan då det är solsken, inte dimma och då man inte har halvljus, jag instämde då att det förstod jag ju att det var ljust mitt på dan,
men så lätt kom jag inte undan,
konstapeln fortsatte; såvida man inte är i Norrland, undervisar farbror Blå vidare i barsk ton,
för då måste man ha halvljus för där kan det vara mörkt mitt på dagen och då får man bara ha halvljus, inte dimljus, men helljus med dimljus gick bra förstås….ehhhh…
dimljus bländar nämligen sa farbrorn Blå. Det var mycket fult att bländas,
sa han i ett försök att låta sträng.
Ja, sa jag, gudskelov så bor jag inte i Norrland, men enligt farbror Blå så var det ingen omöjlighet att hamna även där….med eller utan dimljus – så det fick man se upp med!
Ja de borde väl förresten en sån som jag veta mena farbror Blå vidare, för jag hade väl varit med på den tiden (det lät som han menade stenåldern eller nått sånt) då det fanns både sex volts lampor (dimljus?) och tolv volts lampor (månne också dimljus) vad vet jag. Men med hade jag i alla fall varit konstaterade han – hur många volt man hade nu berättade han inte.
Jag konstaterade tyst för mig själv att det hade nog inte han, varit med alltså……(han var nog inte påtänkt vid den tiden) ännu mindre me…
han fortsätter:…och då hade jag väl minsann inte tyckt att det var roligt att bli bländad, eller hur…..jag säger då att jag inte förstår varför man sätter på lysen på bilarna som man inte får använda.. konstapeln upplyser mig då om att det är för att bilfabrikanterna ska tjäna pengar på att sälja lampor som går sönder och jag försöker låta föståndig och inflikar; Ja å Volvo som inte betalar några skatter också, de e ju skandal…….
Jaha det här skulle egentligen kosta 400 kronor säger han barskt, och spänner åter ögonen i mig. Jag piper att jag inte visste vart alla knappar satt, eftersom det inte är min bil. Han förslog då att jag skulle sparka sönder dimljusen för att slippa ta reda på det, för då hade jag inga bekymmer med dom längre, inte han heller, tyckte han snusförnuftigt.
Jag funderade om jag skulle fråga honom om han månne visste vad bilens ägare skulle komma att säga om detta tilltag, men då slog mig att han kanske hade Volvoaktier….som kanske skulle stiga i värde av dylika tilltag, så jag valde att låta bli och tänkte ”Tyst min mun så får du socker”, brukade mamma säga när jag sagt något dumt när jag var liten – eller ska jag säga mindre? Måste i alla fall ha vart på stenåldern eller före…..
Han talade nu om för mig att han hade sparat 400 kronor åt mig, som polisen egentligen skulle ha haft för att kunna skaffa fler poliser, (som kollade dimljus förmodligen) så dom kunde ju han och jag gå ut och göra nått roligare för….sen sa han plötsligt hejdå, (kanske det var någon mer som var ute i dimman och körde som han fått nys om)och lämnade mig med ett hårt arbetande hjärnspöke i ….dimman?….jag tillägnade Bodström och grabbarna en tacksamhetens sekund för våra pliktrogna beskyddare av ordning;
Och ett stort TACK till Farbror Blå och compani, som ingrep, och avsatte sin dyrbara tid med att ledsaga mig igenom denna svåra situation, för att förhindra mig att begå än större brott än att blända familjen Pygmén på dess fortsatta färd genom mossor och lavar…..kanske dom var på väg till Norrland….och hur skulle vi klara oss utan dessa upplysta gentlemen i uniform… och i min dimmigt förvirrade hjärna kom den plötsligt klara tanken:
” Tur att han inte bad att få se på körkortet…..då hade han väl burat in mig och slängt bort nyckeln…….med tanke på att jag har full körkortsbehörighet och trafiktillstånd för yrkestrafik….. och inte vet var dimljusknappen sitter…
Framför ett dimljust eller vare dimfritt Sverige ähh… skit samma…
lika bra man fortsätter in i dimman, de e ju ändå äntligen fredag…”
//Morsan