Kör Ni mellan 2 filer?

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Blade 929:a
RocketQueen skrev:
2428693 Näää, va mysigt! Hade jag gärna råkat ut för. :) .

Jag skulle nog känna mej lite konstig om nån mc-åkare började klappa och klia på mej när jag sitter i nån bilkö me öppen ruta, men de e klart.....alla tycker väl olika (jag skulle aldrig våga klappa eller klia på dej iaf.....):)

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Jag har som princip att köra mellan eller i vägrenen så fort trafiken går under hastighetsbegränsningen. Alltså nästan jämt i stan och på essingelden

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
int FunctionLaneSplit(void){

int LaneSplit=FALSE;

if(GuttOmPlace == TRUE and LongWait == TRUE and BlueBadge == FALSE)
LaneSplit = TRUE;
else{
LaneSplit = FALSE;
RandomGas++;
LookKewl++;
}

} return LaneSplit;

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Firefly skrev:
2428594 Pratade med en mc-polis om detta för ett tag sen och man får inte köra mc i bussfilerna.
Stämmer, fast vi får ju köra om det finns en sådär "Buss, taxi och MC"-skylt

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Zephro skrev:
2428731 Jag skulle nog känna mej lite konstig om nån mc-åkare började klappa och klia på mej när jag sitter i nån bilkö me öppen ruta, men de e klart.....alla tycker väl olika (jag skulle aldrig våga klappa eller klia på dej iaf.....):)

:rofl hahahaha. Oj nu såg jag va jag skrev.
Det är ju helt ok ju oss hojåkare emellan. Sitter man i kö så klappar man o kilar på andra hojåkare. Helt normalt. :rolleyes:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Warlock skrev:
2428198 Tyvärr så hjäper ju inte det när den svenska avundsjukan sätter in, jag har tillockmed varit med om i köerna utanför kungsbaka på E6:an att bilar gett sig ut på vägrenen där jag och diverse andra motorcyklister puttrat fram i 20km/h för att slippa kokas upp i skinnställen. Jag gjorde ett konstaterande att de är avundjuka imbecilla idioter :mad: vi har ju inte ac i ställen direkt.
I det läget är det bara att slå bort backspeglarna på bilen så fattar de att du inte gillar att bli blockad.
Blir det något tjafs så hävda att han höll på att köra över dig och du är jätteglad att han bara träffade dig med backspegeln.

Dawg skrev:
2428215

Varje fil räknas separat, att köra mellan filerna är i sak olagligt då det innebär att man gör en omkörning till höger (ibland). Kan man däremot hålla sig i den vänstra utkanten av den högra filen så är det som vilken omköring som helst, och därmed lagligt.
Det är inte förbjudet att köra om i högra filen om hastighetsgränsen är 70 km/h eller lägre.

Last edited:

Nihlén

Go Thai
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Honda X-11 -01
elwe skrev:
2428780 I det läget är det bara att slå bort backspeglarna på bilen så fattar de att du inte gillar att bli blockad.
Blir det något tjafs så hävda att han höll på att köra över dig och du är jätteglad att han bara träffade dig med backspegeln.

Det är inte förbjudet att köra om i högra filen om hastighetsgränsen är 70 km/h eller lägre.

Är det inte över 70km/h som det är förbjudet med högeromkörning???
Gud va bra när man inte kan läsa... Sorry detta inlägget blev helfel jag ska bort:dricka

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
hedvall skrev:
2428379 Så om man t.e.x. kör på en tvåfilig 70-väg är det fullt tillåtet att konstant ligga på "omkörning" i mitten av vägen då det ju är tillåtet att köra om till både höger och vänster på dessa vägar?

Nej, att "köra om" i egen fil räknas inte som vanlig omkörning vilket gör det "korrekt" att köra om till VÄNSTER om bilen i HÖGER fil. Man får däremot inte köra om bilen i HÖGER fil till VÄNSTER i filen. Egentligen skitsamma, men det kan vara viktigt att veta när man ska ljuga för polisen OM man nu mot förmodan skulle möta nån paragrafryttare som menar att man gjort fel, chansen att han/hon kan bevisa att man varit över linjen är minimal.

elwe skrev:
2428780

Nej, precis vad jag skrev också. Det är däremot förbjudet att köra om till höger om det andra fordonet INOM filen, vilket vi diskuterade.

Last edited:

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Kimmerien skrev:
2427936 Jag använder min hoj till att pendla till skolan med.

Varje vardagsmorgon kommer jag först till köerna på E6:an vid tingstadstunneln och sedan till bilköerna vid Lundby-leden.

För det mesta går jag ut mitt emellan filerna och glider förbi, men det känns lite osäkert/trafikfarligt, så nu undrar jag hur ni gör?

(Har sett en svart KTM några gånger som tar insidan vägrenen. Men ibland ser jag hojar som bara står still i kön och väntar så då undrar man ju...)

Vem åker inte mellan filerna som kör sporthoj. Kör man där emot i bussfil som ENBART är till för Kollektivtrafik så tror jag att det ligger på sköna 7 hundringen. Men dom flesta bussfilerna har kompletterings skyltar som talar om att det även är tillåtet att köra med Mc och taxi i filen. Så då är det fritt fram utan någon risk. Men är det bara en buss på en rund blå skylt, så passa dig då det är inte tillåtet.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Warlock skrev:
2428198 Tyvärr så hjäper ju inte det när den svenska avundsjukan sätter in, jag har tillockmed varit med om i köerna utanför kungsbaka på E6:an att bilar gett sig ut på vägrenen där jag och diverse andra motorcyklister puttrat fram i 20km/h för att slippa kokas upp i skinnställen. Jag gjorde ett konstaterande att de är avundjuka imbecilla idioter :mad: vi har ju inte ac i ställen direkt.

om någon skulle gjort så mot mig hade jag parkerat hojen i väggrenen och snackat allvar med bilföraren.

om någon drar ut framför mig som en riktigt idiot så hänger jag helt enkelt på tills föraren stannar , hemma eller någon annanstans , så vi kan ta ett snack om vad som egentligen hände , och varför.

ja , jag kör kreativt mellan filerna om det är kö eller helt enkelt går alldeles för långsamt.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag bor i stockholm och just nu är det totalt kaos pga att biltullarna är borttagna. jag kör precis hur fan som helst i stan för att ta mig fram. jag har kört om en snutbil på insidan i väggrenen på essingeleden. han slog ej på blåljus. jag har kört om en polisbil på insidan i bussfilen. han slog inte heller på blåljus. verkar som att dom är lite snällare just nu pga all trafik.
dock tror jag nog att dom skulle sätta efter mig ifall jag skulle köra om dom på insidan på cykelbanan(vilket är min absoluta favorit). för er som inte vet så är cykelbanorna i stockholm en målad fil i högerkant av vägen. man kör alltså inte uppe på trottoarerna bland gångarna. cykelbanorna är det klart bästa sättet att ta sig fram i stan.

att köra mellan två filar är det som jag tycker känns mest lagligt men också farligast. jag har slagit i backspeglar med styret flera gånger när jag kört så inne i stan. så jävla trångt.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Låtsaspoliser är vanligare än man tror. Bor ut mot Värmdö utanför Stockholm, och vid ett par ställen innan Värmdö på 222:an går filerna ihop, blixtllås typ. En del bilar går åt sidan o gör det lättare, men det finns några idioter som till och med klämmer till dig o går ut mot mitten för att stoppa dig! Helt otroligt. Blir lite lättare med helsystemet, man hörs ju, och sen har jag äntligen fattat vad knäpuckar, kraschpuckar och förstärkta knogar på handskarna är till för...:ajjabajja

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
bmwjohan skrev:
2429956 jag bor i stockholm och just nu är det totalt kaos pga att biltullarna är borttagna

Ja, eller för att de som vill att vi skall gilla biltullar såg till att planera in alla vägarbeten vid tullarna till EFTER att försöket avslutades. Eller kan någon ge en annan förklaring till att rödlysena vid ringvägen/götgatan korsningen i skanstull har varit ur funktion EN HEL VECKA, förutom att man plockat bort ena filen precis där det är som mest trångt pga alla taxi och transporter utanför hotellet...som i sin tur täpper till så att det blir kö i backen upp "under hotellet" när man kommer från lilla bron. Samtidigt som dom bygger på stora bron så att det bara är en fil i varje riktning...

Normalt var det aldrig några köer vid den tid jag brukar åka in och öppna butiken på söder (strax före 10.00) även före tullbedrägeriet, men nu är det ju totalt kaos.

Och för att återgå till körandet mellan filer ber jag i förhand om ursäkt till den som råkar möta mig när jag jag brassar på förbi kön i mötande körfält där under hotellet, för den kön vägrar jag stå och vänta i och det är oftast för trångt för att åka mellan filerna.

Colinabo

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
sju japanska, två tyska och tre italienska...
Cyren skrev:
2427944 Jag blev stannad för att jag körde i bussfil, det skulle ha blivit 600kr enligt polisen, men jag hade tur och slapp

Jag förstår ju att tur kunde påverka på ett positivt sätt, men på vilket sätt påverkade det situationen att du hade slapp? :va :rolleyes: ...

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
Brukar lanesplitta vid köer i stan om det står stilla eller går i krypfart. Börjar bilarna röra på sig lite mer, över 30, då viker jag in och följer med tills det går för sakta igen. Har tappat räkningen på hur många gånger jag passerat polisbilar på det viset och de har aldrig reagerat. Framförallt på drottningholmsvägen från Bromma till Tranebergsbron är det olidigt att stå ut med köer vid rush hour.

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Varje dag och hela vägen till jobbet består till den största delen av " lane splitting " det går inte annars i Sthlm.

Funkar kanon tycker jag, bilarna lämnar plats och vet att mc åkarna gör så hela tiden.

Mer en regel än undantag här iaf

Warlock

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
None for the moment
elwe skrev:
2428780 I det läget är det bara att slå bort backspeglarna på bilen så fattar de att du inte gillar att bli blockad.

Tanken har ju slått en fast av nån anledning så gör man ju inte så. Är väl rädd att få ont i handen antinen pga att man landar högern på hans haka eller av backspegeln.:rolleyes:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Enda gången jag står still är när kön är så kort att det inte lönarsig.. på e4an skulle jag aldrig tänka tanken att inte köra förbi! dock brukar jag i första hand ta väggrenen då det är mer plats där :tummenupp

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Peter Pan skrev:
2429998 sen har jag äntligen fattat vad knäpuckar, kraschpuckar och förstärkta knogar på handskarna är till för...:ajjabajja

Låter inte som att du har fattat vad knäpuckarna är till för..

Bifogat

• SPORT%20KNEE%20SLIDER.jpg
    SPORT%20KNEE%20SLIDER.jpg
    41.1 KB · Visningar: 47
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha