köra avställt fordon?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Ja det är så att jag börjar jobba ute på landet nästa vecka.. har en motorcyckel som är avställd jag tänkt använda till att transportera mig dit. Vägen är alltså enbart grusväg, näst intill privatägd grusväg skulle jag tro och jag behöver verkligen hojen för att ta mig dit.
Nu till frågan.. jag hinner inte besiktiga och ställa på den fram tills dess.. vad händer om man blir stoppad på en avställd MC?
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Ställ på den du och skatta/ försäkra.
Bättre det än att inte göra nåt alls besikta kan du väl göra sen?
Att den är obesiktad är väl ganska lindrigt.
Men är den både obesiktad oskattad och dessutom oförsäkrad så......
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
philsson skrev:
Ja det är så att jag börjar jobba ute på landet nästa vecka.. har en motorcyckel som är avställd jag tänkt använda till att transportera mig dit. Vägen är alltså enbart grusväg, näst intill privatägd grusväg skulle jag tro och jag behöver verkligen hojen för att ta mig dit.
Nu till frågan.. jag hinner inte besiktiga och ställa på den fram tills dess.. vad händer om man blir stoppad på en avställd MC?

att ställa på och försäkra tar MAX 10min, å om det är cb125an? du ska ställa på så tror jag inte det blir så jävla dyrt heller.
ställ på och kör, besiktiga så fort du kan.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Fluxir skrev:
att ställa på och försäkra tar MAX 10min, å om det är cb125an? du ska ställa på så tror jag inte det blir så jävla dyrt heller.
ställ på och kör, besiktiga så fort du kan.
Den är inte besiktigad på flera år.. men de kanske går försäkra endå.. och NEJ som sagt.. blir en struntsumma att försäkra... ska försöka fjäska lite nästa vecka så man kan få den besiktigad.
 

izznix

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Daytona 650
Ett annat scenario:

Säg att du ställer på samt fixar försäkring på en hoj som varit avställd en längre period. Kan du då köra hojen samma dag som detta börjar gälla, eller måste man vänta tills man får hem ett skattemärke (/tillfälligt skattemärke)?

Ser lite konstigt ut om man kör helt utan skattemärke kanske. :va
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
izznix skrev:
Kan du då köra hojen samma dag som detta börjar gälla, eller måste man vänta tills man får hem ett skattemärke (/tillfälligt skattemärke)?

Ja, men du måste då skriva ut ett "bevis om påställning".... Eller få det faxat till dig. Kan göras via telefon eller på VV:s hemsida.

Så har du fax eller skrivare är det inga problem!
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ponera att du kör på nån/något.
Betalningsskyldig för resten av livet för nån som sitter i rullstol. :tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
izznix skrev:
Ett annat scenario:

Säg att du ställer på samt fixar försäkring på en hoj som varit avställd en längre period. Kan du då köra hojen samma dag som detta börjar gälla, eller måste man vänta tills man får hem ett skattemärke (/tillfälligt skattemärke)?

Ser lite konstigt ut om man kör helt utan skattemärke kanske. :va
hur funkar det på en skattebefriad hoj... får man skattemärke till dom också?.. :confused:
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Twosaint skrev:
Ponera att du kör på nån/något.
Betalningsskyldig för resten av livet för nån som sitter i rullstol. :tummenupp


om han kör oskattat å oförsäkrat ja, men inte om han kör obes.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Fluxir skrev:
om han kör oskattat å oförsäkrat ja, men inte om han kör obes.


Om körförbud inträffar när ett fordon är påställt gäller försäkringen vid ev skada.

Men ställer du på fordonet och brukar det trots körförbud så gäller inte försäkringen om något händer.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Haha, påminner mig om den "gamla" godatiden när man var ännu dummare än nu. Låg å gasa runt med en NSR 125, som var ostrypt, obesiktigad, oförsäkrad, inget körkort och hade tillverkat ett eget skattemärke! :tummenupp

Hade nog inte fått ta körkort förräns vid 50 bast om jag åkt fast. :hihi
Till mitt "försvar" så var det en jävla skit hoj som pajade hela tiden så det blev bara ca 30 mil.

\Masonit
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Twosaint skrev:
Om körförbud inträffar när ett fordon är påställt gäller försäkringen vid ev skada.

Men ställer du på fordonet och brukar det trots körförbud så gäller inte försäkringen om något händer.

Den gäller visst, trafikförsäkring gäller alltid.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Twosaint skrev:
Om körförbud inträffar när ett fordon är påställt gäller försäkringen vid ev skada.

Men ställer du på fordonet och brukar det trots körförbud så gäller inte försäkringen om något händer.
Skitsnack och det vet jag då jag varit med om det personligen.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ja det var infon jag fick från fsb dom är ju ena jävla kålsupare hela högen så....

Frågan är om man ska uppmuntra nån att framföra ett fordon som troligtvis är trafikfarligt ?

Själv har jag gjort liknande saker när jag var yngre så jag ska väl inte vara nån moralkärring men jag vill inte ha nån i sidan för att han/hon kör ett fordon som saknar tex bromsar.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Twosaint skrev:
Ja det var infon jag fick från fsb dom är ju ena jävla kålsupare hela högen så....

Frågan är om man ska uppmuntra nån att framföra ett fordon som troligtvis är trafikfarligt ?

Själv har jag gjort liknande saker när jag var yngre så jag ska väl inte vara nån moralkärring men jag vill inte ha nån i sidan för att han/hon kör ett fordon som saknar tex bromsar.


självklart, är det så att man inte ska köra ett fordon som inte är trafiksäkert.
tycker det är en självklarhet att se till så bromsar med mera funkar, bromsar å däck är nog fan det enda jag ALDRIG snålar med.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Twosaint skrev:
Ja det var infon jag fick från fsb dom är ju ena jävla kålsupare hela högen så....

Frågan är om man ska uppmuntra nån att framföra ett fordon som troligtvis är trafikfarligt ?

Själv har jag gjort liknande saker när jag var yngre så jag ska väl inte vara nån moralkärring men jag vill inte ha nån i sidan för att han/hon kör ett fordon som saknar tex bromsar.
Sen att man är medveten om dåliga bromsar och endå kör på landet 90% av vägen på privatägda vägar gör ju saken ganska självklar för mig i af att det borde vara ok endå moraliskt sätt.
Sen så som sagt fixar man ju bromsarna så fort man bara kan men det är inte säkert att man får en besiktningstid fören långt efter endå. så det blir att köra med körförbud ett tag endå.

Har inte hunnit få hem bromsklossar till hojen än men måste ha den på fredag.. sånt är livet..
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
philsson skrev:
Sen att man är medveten om dåliga bromsar och endå kör på landet 90% av vägen på privatägda vägar gör ju saken ganska självklar för mig i af att det borde vara ok endå moraliskt sätt.
Sen så som sagt fixar man ju bromsarna så fort man bara kan men det är inte säkert att man får en besiktningstid fören långt efter endå. så det blir att köra med körförbud ett tag endå.

Har inte hunnit få hem bromsklossar till hojen än men måste ha den på fredag.. sånt är livet..

bes. tider är inga problem. här i örebro är det drop-in.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Fluxir skrev:
bes. tider är inga problem. här i örebro är det drop-in.
jaha det var värst.. senast jag skulle besiktiga så fick jag vänta flera veckor.. kanske tillockmed en månad.. :3freak
 

izznix

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Daytona 650
philsson skrev:
hur funkar det på en skattebefriad hoj... får man skattemärke till dom också?.. :confused:

Skattebefriad???

Kör du etanolhoj eller vad är det frågan om? :va

Eller jag som missat ngt kanske.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top