Köra bakhjul.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Stomdal skrev:
2401324 Kan någon ge mig en snabblektion i hur man kör på slangen? :va


Hur svårt kan den teoritiska biten va? Du sitter ganska långt bak och gasar till massor så den kommer upp fort och sen kör du med lugn och så jämn gas som möjligt för att hålla kvar hojen i balansläget.
Sen handlar allt om att träna, övning ger färdighet!!!

är det en motard testa på tvåan-fyran när du börjar träna...
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Du behöver nog knappast bry dig om vart du sitter på den hojjen.

Knyck bara te på gasen på tex 2an så stiger nog framhjulet tills väders.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
BYAKIN skrev:
2407957 Vaaa! Är det inte slanglöst numera på fägarna? :tungan

Nope...Inte på ekerfärlgar..:tungan
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Stomdal skrev:
2401324 Kan någon ge mig en snabblektion i hur man kör på slangen? :va

Om du inte har ett totalt kasst balanssinne så ska det inte vara så svårt. Det går inte att lära sig på en dag utan räkna med 1-2 månader tills du är "bra" :).

Några tips!

*Börja med att köra lite power wheelies på 2an (om din hoj klarar det :hihi ).

*Sätt dig längre bak på hojjen än normalt och luta dig lite bakåt.

*Om du har problem att få upp hojjen släpp gasen tryck ner fram dämpen och när den är påväg upp så gasar du.

*Öva på en bred och rak väg helst utan trafik :) Det är bra om vägen är lång också så du slipper oroa dig för att bromsa eller liknande om du skulle sätta en schysst wheelie.

*Ta med en polare som tar bilder. Så kommer du säga "Vafan är jag bara uppe så lite :mad: "

* Öva i hastigheter runt 40-60km/h, kör du för sakta blir det ostabilt för snabbt så kanske det blir läskigt för dig.

Det kommer att komma med tiden mycket handlar om att våga.

Öva hela tiden, det kommer att komma av sig själv finns egentligen ingen "lektion" för hur man drar upp på bakan, att vara självlärd är bäst :)
 

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
håller med ang ovan nämda saker vill tillägga en sak..

Tänk inte på att rycka upp hojen utan tänk att du knuffar in bakhjulet under dig istället.. När jag tänkte så så släppte det iaf för mig.. Öva aldrig wheelies ensam!!
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Häng med oss ut, kolla i göteborgsforumet, där finns en motardtråd. Kul med en HM till i stan! :yoparty
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ett tips för dig som kör CRF, försök ligga lite högre i registret. Ja, man kan inte åka lika långt på powerwheelie utan att växla men kan man inte köra på bakhjulet så kommer man nog ha problem med att den trycker till när effekten kommer, dvs över den puckel du har i låg till mellanregistret.

CRFen går ta upp på bakhjulet på femman förövrigt, gäller bara att ha rätt teknik :) Nu vet jag inte vad standard-drevning är på HM-motarden, de växlar jag pratar om är med 14/42 drevning vilket borde va högre än standard på HM. Jag tycker de e enklast att använda tvåan eller trean ståendes och trycka till med kroppen på bakfjädringen samtidigt som man ger lite gas (man behöver inte så mycke påslag me denna teknik).
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Olof Eriksson skrev:
2409381 Ett tips för dig som kör CRF, försök ligga lite högre i registret. Ja, man kan inte åka lika långt på powerwheelie utan att växla men kan man inte köra på bakhjulet så kommer man nog ha problem med att den trycker till när effekten kommer, dvs över den puckel du har i låg till mellanregistret.

CRFen går ta upp på bakhjulet på femman förövrigt, gäller bara att ha rätt teknik :) Nu vet jag inte vad standard-drevning är på HM-motarden, de växlar jag pratar om är med 14/42 drevning vilket borde va högre än standard på HM. Jag tycker de e enklast att använda tvåan eller trean ståendes och trycka till med kroppen på bakfjädringen samtidigt som man ger lite gas (man behöver inte så mycke påslag me denna teknik).
Jag tar upp min på femman med ett ryck, det behöver inte ens vara långt från varvstoppet. Förövirgt så har du nog 14-52 i cross/motard drevning, jag har ett litet ståldrev bak på 45 nämligen, det var det minsta jag kunde hitta.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Küngen skrev:
2409467 Jag tar upp min på femman med ett ryck, det behöver inte ens vara långt från varvstoppet. Förövirgt så har du nog 14-52 i cross/motard drevning, jag har ett litet ståldrev bak på 45 nämligen, det var det minsta jag kunde hitta.
Oj då har du inte sökt särskilt väl ;) 38 är det minsta bakdrev jag har, minns inte var jag hittade det dock, det är flygstål och nöts jävligt fort så det är bara midlanda jag åker med det.

Här har du ståldrev 40 kugg:
http://www.jofrab.se/commercePortal...-40&rubrik=cro05DrivpaketHonda&sk=&altrubrik=

Förövrigt finns det 15 kugg fram också:
http://www.jofrab.se/commercePortal...-15&rubrik=cro05DrivpaketHonda&sk=&altrubrik=
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Bakhjul var det va?
Tredjedels gas i 1.2 sekunder så att du får spänn på kedjan och bakfjädringen, håll kvar gasen i det läget, nej, håll kvar gasen, dutta till på kopplingen, håll kvara gasen, håll kvar gasen.
Grattis nu åker du på bakhjulet på enklaste sätt.
Träna träna träna!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Jag heter Lasse skrev:
2411373 Bakhjul var det va?
Tredjedels gas i 1.2 sekunder så att du får spänn på kedjan och bakfjädringen, håll kvar gasen i det läget, nej, håll kvar gasen, dutta till på kopplingen, håll kvara gasen, håll kvar gasen.
Grattis nu åker du på bakhjulet på enklaste sätt.
Träna träna träna!
Ska ta och prova detdär nästa ggn jag är ute och kör. Tycker annars det går väldigt fint att lyfta hojen med gas men där är det lite svårt att få upp den sittandes på 4an men det handlar väl om mer teknik tror jag för ibland så lyckas man.
 

nolimits

From the place of no upper speed limit..
Gick med
29 Jul 2006
Ort
kungliga hufudstaden
Hoj
Yamaha R1 -05, Yamaha WR450 -05 (enduro/motard)
Som sagt..börja öva med powerwheelies..gå därefter över till å koppla upp den..när du behärskar detta så kan du sluta misshandla kopplingen å gasa upp den istället..
Gasar upp min wr på 4an nu med endurodäck :D
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Största problemet i början är att man lutar sig frammåt omedvetet! Lyckades för första gången få upp min på tvåan här om dagen men kan ju bara konstatera att det är svårt att hålla bak kroppen... så fort den reser sig lite så åker överkroppen fram :huvet
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
Cervantes skrev:
2413674 Största problemet i början är att man lutar sig frammåt omedvetet! Lyckades för första gången få upp min på tvåan här om dagen men kan ju bara konstatera att det är svårt att hålla bak kroppen... så fort den reser sig lite så åker överkroppen fram :huvet

raka armar som gäller då :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top