Köra bakhjul!

Birdman

braaaapin
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 smc
vafan, vi skulle ha hållt oss borta ifrån ducatifolket.. dem sprider inte bara delar omkring sig utan även otur..

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Häromdagen gjorde jag min första nedväxling på bakhjulet... Lite stolt är man..

Eller... kan alla det? Jag menar... jag körde bakhjul på 6an i ca 110km/h på en lång rak landsväg så kom jag ifatt en bil i en nerförsbacke och då växlade jag ner till femman och låg kvar bakom honom på bakhjulet och körde.

Sent from my Samsung Galaxy S2 using Tapatalk

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06

Eller... kan alla det? Jag menar... jag körde bakhjul på 6an i ca 110km/h på en lång rak landsväg så kom jag ifatt en bil i en nerförsbacke och då växlade jag ner till femman och låg kvar bakom honom på bakhjulet och körde.

Själva nerväxlandet är enklare men att ta emot med gasen är en konst. Har gjort det några gånger men varför åker du bakom när du kan köra om? :D:arsele

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
YZ 250 F
Finns det några bra tips på hur man svänger på bakhjulet?

Nr 1. Det funkar inte att styra med styret :mattias
Nr 2. De vanligaste är att man lutar sig :1pajas

Nej men ärligt. Det är väll bara att öva. Enklast skulle jag säga är att köra på ett öppet område, rita upp två linjer som startar rakt och sedan svänger lätt. Och träna på att hålla sig innom dom. :tummenupp
Lycka till! :yoparty

Gick med
20 Jul 2009
Hoj
KTM lc4 prestige
Nr 1. Det funkar inte att styra med styret :mattias
Nr 2. De vanligaste är att man lutar sig :1pajas

Nej men ärligt. Det är väll bara att öva. Enklast skulle jag säga är att köra på ett öppet område, rita upp två linjer som startar rakt och sedan svänger lätt. Och träna på att hålla sig innom dom. :tummenupp
Lycka till! :yoparty

Hehe tack:D

Vet att man måste luta sig men det känns som att Jag hänger med hela kroppen utanför utan att den ändrar riktning.
Har Jag för dålig vinkel? Kanske blir enklare ju högra upp man har hojen?

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
YZ 250 F

Vet att man måste luta sig men det känns som att Jag hänger med hela kroppen utanför utan att den ändrar riktning.

Jag skulle säga att du måste luta hojen och inte kroppen, men gissar att du fattat de :va :D

Men annars vet jag inte, testa experimentera som jag sa. Välj ut en sträcka väg/industiområde/öppen yta där du kan öva dig på att svänga på bakhjulet utan att hamna i diket. De e så jag gör, men jag har oxå lite problem med dedär :huvet Aja, lycka till, till oss båda :tummenupp

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06

Luta kroppen åt det håll du vill svänga åt
Sväng styret åt det håll du INTE vill svänga åt

Sen finns det lite andra saker man kan göra som att sätta mer press på ena pinnen, flänga med benen osv men dom översta är grundläggande.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Det blir lätt ryckigt när man ligger på balanspunkten. Slår i transmissionen osv när man försöker finlira med gasen. Hur kommer ni runt det? Är det bara att ligga på bakbromsen som gäller? Jag tycker bakbromsen är väldigt svår att få känsla med. Jag kör med crosskängor och skulle tro att det blir mycket lättare med mer ledade stövlar. Men ger ju sämre skydd...

\Masonit

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Det blir lätt ryckigt när man ligger på balanspunkten. Slår i transmissionen osv när man försöker finlira med gasen. Hur kommer ni runt det? Är det bara att ligga på bakbromsen som gäller? Jag tycker bakbromsen är väldigt svår att få känsla med. Jag kör med crosskängor och skulle tro att det blir mycket lättare med mer ledade stövlar. Men ger ju sämre skydd...

\Masonit

Öva så kommer det. När du lär dig hur mcn beter sig på hjulet så blir det bara bättre och bättre. Luta dig lite bakåt samt justera med gasen tycker jag är bäst.....krama tanken då blir det prutt

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Jobba finare med gasen..

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
nåt bra tips på att hitta balanspunkten? som det är nu kommer jag till en viss höjd o då känns det som om jag är på väg att slå över(jag vet det är aplångt kvar. har kommit typ till halv elva eller nåt), bakfjädringen liksom verkligen gungar till. då slår ju fegisen i mig av på gasen.

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
nåt bra tips på att hitta balanspunkten? som det är nu kommer jag till en viss höjd o då känns det som om jag är på väg att slå över(jag vet det är aplångt kvar. har kommit typ till halv elva eller nåt), bakfjädringen liksom verkligen gungar till. då slår ju fegisen i mig av på gasen.

När du kan hålla jämn gas utan att öka i hastighet är du på ballanspunkten (kan man väl säga)

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)

Skit,du är kungen!!Djävlar,hur fan gjorde du detta?Jag hoppades läsa att du tog fram gjettingen o slog med den biljäveln!!!11!!11

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha