Köra bakhjul!

Captain Aweesome

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Bälinge
Hoj
Busqvarna sm 125 02
Vad gör man för fel när man ska koppla upp den så "rycker" den bara framåt utan att ens lätta på framhjulet?

Kan bara få upp min 1an fast den är så lågt utväxlad :(
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vad gör man för fel när man ska koppla upp den så "rycker" den bara framåt utan att ens lätta på framhjulet?

Kan bara få upp min 1an fast den är så lågt utväxlad :(

Antagligen så har du vikten för långt fram.
Hoppa bak lite och glöm inte att rycka i styret!

Sent from my X10i using Tapatalk
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Antagligen så har du vikten för långt fram.
Hoppa bak lite och glöm inte att rycka i styret!

Sent from my X10i using Tapatalk

Rycka i styret? testa köra normal hastighet cirka 50km/h oavsätt växel och "ryck" i styret, vad händer? Jo inte ett skit, möjligen får du ont i handlederna. Rycka i styret har alltså ingen effekt, även om du rycker och får upp hojen på slangen är det inte själva rycket som får framhjulet att lätta, utan att du förflyttar din vikt längre bak och framhjulet får lättare att lyfta då hojen inte längre har jämnvikt över framhjulet/bakhjulet. :)
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Rycka i styret? testa köra normal hastighet cirka 50km/h oavsätt växel och "ryck" i styret, vad händer? Jo inte ett skit, möjligen får du ont i handlederna. Rycka i styret har alltså ingen effekt, även om du rycker och får upp hojen på slangen är det inte själva rycket som får framhjulet att lätta, utan att du förflyttar din vikt längre bak och framhjulet får lättare att lyfta då hojen inte längre har jämnvikt över framhjulet/bakhjulet. :)

Du ska inte rycka med ararna du ska rycka med kroppen och jo det gör skillnad.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Rycka i styret? testa köra normal hastighet cirka 50km/h oavsätt växel och "ryck" i styret, vad händer? Jo inte ett skit, möjligen får du ont i handlederna. Rycka i styret har alltså ingen effekt, även om du rycker och får upp hojen på slangen är det inte själva rycket som får framhjulet att lätta, utan att du förflyttar din vikt längre bak och framhjulet får lättare att lyfta då hojen inte längre har jämnvikt över framhjulet/bakhjulet. :)

Utgick ifrån att ingen var tillräckligt puckad för att tro det...
När man säger att man ska "rycka i styret" så är det ju givet att man gör rörelsen med hela kroppen och på så vis avlastar vikten ifrån framhjulet.
Tillräckligt tydligt nu...?
:huvet
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Jag kan (har iaf kunnat) 'stegra över' med trampcykeln endast med hjälp av ryck bakåt, den som lyckas med det på motorcykel kan få en hel tank bensin av mig :tungan
 

drd

Racemaster
Gick med
31 Jul 2011
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2007 Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
nä nu skiter jag i det här med bakhjuls åka en hornet är inte meningen att man ska ha upp på bakhjulet :mad:

Min första "tunge hoj" var en gsx 500 från 92 och den jävlen gick det att bakhjulsåka med så nog fasen ska det gå med din Hornet såvida du inte sitter med pungen framför styret :banana
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top